شهر خبر

تولید نفت/نفت برنت/صادرات نفت

وضعیت صادرات نفت/ خسارت کاهش تولید به کشور چقدر است؟

صادرات نفت همواره بخش بزرگی از چرحه اقتصاد کشور را تامین کرده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اقتصاد وضعیت صادرات نفت/ خسارت کاهش تولید به کشور چقدر است؟

تولید و صادرات نفت در تمام دولت ها مقدار قابل توجهی داشته است و البته در بخش صادرات نیز، باوجود تحریم های سختی که بر کشور اعمال شده، حجم بسیار خوبی داشته ایم. اما دولت سیزدهم سعی بر افزایش تولید طلای سیاه داشته که در داین راه موفق عمل کرده است.

تازه‌ترین اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه تولید و صادرات نفت در نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح نشست عصر دوشنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: در این نشست آخرین وضع تولید و صادرات نفت خام و طرح‌های در دست اجرای صنعت نفت، همچنین آخرین اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه تولید و صادرات نفت بررسی شد.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تأمین‌کننده بخش عمده انرژی و منابع مالی کشور است، بنابراین صرفاً نگاه بهره‌برداری از این مجموعه و هزینه‌کرد تمامی عایدی آن در بخش‌های هزینه‌ای خلاف قانون است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برای افزایش تولید نفت و حتی حفظ وضع موجود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، بنابراین از سازمان برنامه و بودجه انتظار است نگاه صرفاً درآمدی خود را از نفت تغییر دهد و بداند رسیدن به درآمد در وزارت نفت منوط به سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

هنگامی که مسوولان صنعت نفت دولت سیزدهم خودخواسته تولید را کاهش دادند به آنها هشدار داده شد که بازگشت تولید نیازمند هزینه هنگفتی است؛ با این حال بخشی از کاهش تولید در دولت جدید جبران شد.

در فضای مجازی مطلبی مبنی بر اینکه در حال حاضر نسبت به دوران اوج تولید نفت در قبل از تحریم‌ها حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز افت تولید داریم که با احتساب هر بشکه ۸۰ دلار، کشور تقریباً با کاهش درآمدی حدود ۲۰ میلیارد دلار روبرو شده است دست به دست می‌شود که عامل این زیان را وزارت نفت اعلام کرده اند.

این در حالیست که ایران در سال ۹۶ و قبل از تحریم‌ها روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که پس از اعمال تحریم‌های سخت گیرانه از سوی ترامپ در سال ۹۷ این میزان تولید نفت به شدت کاهش یافت تا جایی که تولید نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید یعنی کاهشی حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز.

زمانی که مسؤولان سابق وزارت نفت تصمیم به کاهش تولید و جمع کردن برخی از دکل‌های نفتی گرفتند کارشناسان ارشد صنعت نفت این هشدار را داده بودند که بستن چاه‌های نفت می‌تواند ضررهای هنگفتی را برای کشور داشته باشد به طوریکه بازگشت به همین میزان تولید نیازمند میلیاردها دلار است.

اگر بخواهیم همین کاهش تولید را با قیمت نفت ۸۰ دلار امروز محاسبه کنیم روزانه ۱۲۰ میلیون دلار به خاطر کاهش نفت به کشور خسارت وارد شد.‌

اکنون با گذشت نزدیک به ۵ سال با وجود آنکه تحریم‌ها به قوت خود ادامه دارند اما دولت سیزدهم سعی کرده است تولید نفت را افزایش دهد و به گواه آمارهای رسمی اوپک امروز تولید نفت به ۳.۴ میلیون بشکه رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد مسؤولان صنعت نفت در دولت سیزدهم سعی داشته اند بخشی از خسارت ایجاد شده را جبران کنند.

 

منبع: مهر