شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#قیمت مسکن

قیمت مسکن| کاهش قیمت مسکن| معاملات مسکن

قیمت مسکن در این مناطق سقوط کرد / شدیدترین افت قیمت در کدام منطقه است؟

در آذر ماه ۱۴۰۲، متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. افت قیمت شدیدترین را نیز در منطقه ۲۲ به ثبت رسانده است. به علاوه، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۲ پایتخت نسبت به سایر مناطق، بیشتر افزایش یافته است.

اقتصاد قیمت مسکن در این مناطق سقوط کرد / شدیدترین افت قیمت در کدام منطقه است؟

بانک مرکزی اطلاعات مربوط به قیمت و تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در آذر ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در پایتخت نسبت به ماه قبل کاهش یافته و در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، تقریباً ۵۰ درصد افزایش داشته است.

از میان مناطق ۲۲ گانه، شدیدترین افت قیمت ماهانه مربوط به منطقه ۲۲ و بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مربوط به منطقه ۱۲ است. به طور کلی، قیمت خانه در ۱۴ منطقه از تهران نسبت به آبان ماه کاهش یافته است. البته این یک قیاس ماهانه است.

حال اگر قیمت مسکن در مناطق تهران طی آذر سال جاری را با این قیمت‌ها در آذر سال گذشته قیاس کنیم، نتایج متفاوتی حاصل می‌شود. این بررسی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در همه مناطق تهران طی آذر ۱۴۰۲ بالاتر از آذر سال ۱۴۰۱ است. به عبارت دیگر، رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در همه مناطق تهران مثبت بوده است. بیش‌ترین افزایش قیمت در آذر سال جاری نسبت به آذر سال قبل نیز در منطقه ۱۶ دیده شده است.

همچنین، شواهد آماری حاکی از کاهش تعداد معاملات مسکن در پایتخت هم نسبت به آبان ماه و هم نسبت به آذر سال گذشته دارد.

طبق داده‌های بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۷۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان رسیده است که نسبت به آبان ماه ۲.۲ درصد کاهش و نسبت به آذر سال قبل ۵۴.۱ درصد افزایش یافته است.

از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، قیمت خانه در ۱۴ منطقه در آذر سال جاری نسبت به آبان ماه کاهش یافته است. شدیدترین افت قیمت ماهانه مسکن، ۱۲.۲ درصد بوده که مربوط به منطقه ۲۲ است. در مقابل، بیش‌ترین افزایش قیمت ۹.۱ درصد بوده که در منطقه ۱۲ مشاهده شده است.

البته این تغییرات در مقایسه با آبان ماه ایجاد شده است. به بیان دیگر، نرخی که کاهش یافته، رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران است. اگر قیمت مسکن در آذر سال جاری با این قیمت در آذر سال قبل قیاس شود، رشد نقطه به نقطه به دست می‌آید که نتایج متفاوت‌تری دارد.

افزایش ۵۴ درصدی قیمت‌ مسکن در مقایسه با آذر ۱۴۰۲

محاسبه تغییرات قیمت مسکن در آذر امسال نسبت به آذر ۱۴۰۱، رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن را نشان می‌دهد. ارقامی که تا پیش از این به آن‌ها اشاره شد رشد ماهانه قیمت مسکن بود که در آذر ماه کاهشی شده است. در مقابل، رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در پایتخت همچنان مثبت باقی مانده است.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع خانه در تهران در آذر سال جاری ۵۴.۱ درصد بالاتر از آذر سال گذشته است. این نرخ مربوط به میانگین کل شهر تهران است و رشد نقطه‌ای قیمت در هر منطقه متفاوت است. برای مثال، بالاترین رشد نقطه‌ای قیمت مسکن میان مناطق تهران، ۷۱.۹ درصد بوده که به نام منطقه ۱۶ ثبت شده است. به بیان دیگر، در آذر ماه سال جاری قیمت هر متر مربع خانه در این منطقه ۷۱.۹ درصد نسبت به آذر ماه سال قبل افزایش یافته است.

همچنین، داده‌های مربوط به تعداد معاملات نشان می‌دهد که کل حجم معاملات مسکن در تهران از ۱۰ هزار و ۱۸۴ مورد در آذر سال گذشته به ۳ هزار و ۵۵۰ واحد در آذر سال جاری کاهش یافته است. بر این اساس، تعداد معاملات مسکن در تهران در آذر امسال ۱.۲ درصد نسبت به آبان و ۶۵ درصد نسبت به اذر سال قبل کاهش یافته است. از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، تعداد معاملات مسکن تنها در ۹ منطقه نسبت به آبان افزایش یافته است.

 

منبع: اکو ایران