شهر خبر

اختصاصی گسترش نیوز؛

ارزش بازار محصولات آرایشی اعلام شد / ۳۰ گروه متقلب شناسایی شدند

سهم صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه تنها ۲۲ میلیون دلار است. این صنایع ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم دارند.

اقتصاد ارزش بازار محصولات آرایشی اعلام شد / ۳۰ گروه متقلب شناسایی شدند

روز سه شنبه ۱۲ دی ماه پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده های آرایشی و بهداشتی در هتل المپیک تهران با حضور نمایندگان و مدیران وزارت صمت و شرکت های دارویی افتتاح شد در ابتدا محمد رضا بحیرایی رییس هیات مدیره واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: در طول سالیان گذشته صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی رشد خوبی داشت اما این امر به معنی فراموش شدن واردات نیست. در حال حاضر که فشارهای زیادی از کشورهای خارجی وجود دارد.

لوازم-آرایش

بحیرایی از ریس جمهور درخواست کرد که به بخش خصوصی اهمیت بیشتری داده شود. نتیجه آن کارآفرینی عظیمی است که در این حوزه انجام شده است. بودجه ایدولت برای اشتغال زایی دارد که خود همین اوت سورس نیز باعث اشتغال زایی شده است.

بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در افتتاحیه پنجمین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا گفت: ارزش بازار محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران ۴ میلیارد دلار است. سهم صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه تنها ۲۲ میلیون دلار است. این صنایع ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم دارند. محدودسازی افزایش قیمت محصولات این صنایع به ۲۵% با وجود نرخ تورم بالاتر، غیرمنطقی است. این وضعیت شرکت‌ها را به پرتگاه ورشکستگی سوق میدهد. قیمت‌ها باید متناسب با تورم افزایش یابند. مذاکرات چند ماهه در ستاد تنظیم برای اصلاح منطقی قیمت ها به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: اخیرا ماموران تعزیرات برای شرکتهای خارجی فعال در صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران (سرمایهگذاران خارجی) پرونده تشکیل دادند و حتی به دنبال توقف تولید آنها بوده‌اند. با کمک اتاق بازرگانی تهران، انجمن تولیدکنندگان  (تولید بدون کارخانه) به ثبت رسید.

محمود آل بویه مدیر کل اداره فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این همایش بیان کرد: این همایش بستری برای تبادل تجربیات  و اطلاعات است. شناسه گذاری کالای بهداشتی باعث اصالت کالا میشود که از تقلبی بودن آن تفکیک شود. در توسعه صادرات این نمایشگاه‌ها میتوان قدم های بزرگی برداشته شود.

وی بیان کرد: بازار باید به ۵۰۰ میلیون نفری تبدیل شود. تولید کنندگان با شرکت در این نمایشگاهها می‌توانند قیمت‌ها را به تعادل برسانند.

آل بویه  در ادامه بیان کرد: گزارشی از پایش محصولات آرایشی بهداشتی در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارایه می‌دهیم. ۲۷ نوع محصول را مورد بررسی قرار دادیم از نظر داشتن میکروب از بین ۷۷۰۰ محصول فقط ۱۳ محصول عدم انطباق داشت. فلزهای سنگین ۱۰۰ درصد محصولات انطباق داشتند. نیتروزآمین میزان عدم انطباق کنر از ۰۵ درصد بوده است.

رئیس اداره لوزام بهداشتی و آرایشی بیان کرد: بیشترین عدم انطباق ۱۲ درصد است و این آمار بسیاری خوب است.  انتظار داریم این عدم انطباق به صفر برسد تا سلامت جامه تامین گردد. شاهد گستردگی محصولات سلولزی و آرایشی و بهداشتی برای کنترل کیفیت هستیم. یعنی این که از بدو تولد تا مرگ با شوینده ها سرو کار داریم و هر روز و در هر زمان استفاده میکنیم. کالاهای قاچاق و تقلبی، بزرگترین مشکل بازار و صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران است. کالاهای قاچاق و تقلبی بزرگترین مشکل بازار و صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران است. مندرجات روی محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده نباید باعث فریب مصرف‌کنندگان شود.

آل بویه تاکید کرد: آیین‌نامه برون‌سپاری در سازمان غذا و دارو به زودی نهایی می‌شود و با برون‌سپاری بخشی از وظایف سازمان در حوزه آرایشی و بهداشتی، کارها در این حوزه تسهیل می‌شوند. به جهت تسهیل امور برون سپاری وظایف توسط همکاران غذا و دارو در حال پیگیری و تصویب و اجرایی شدن است. در مرحله اول یکی از دانشگاه ها را بعنوان پایگاه انتخاب کردیم که این دانشگاه در قم خواهد بود و این آزمایشات را بصورت پایلوت دراین پایگاه پیگیری خواهیم کرد. ارزش مالی این صادرات ۴ میلیارد برآورد شده است.‌

آل بویه در انتها از شرکتهای تولید کنندگان دانش بنیان دعوت کرد تا در نمایشگاه محصولات سلامت محور در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ دی ماه در مصلی تهران حضور بعمل رسانند.

محمد مهدی برادران معاون وزارت صمت در این همایش بیان کرد: گلایه آقای علم بیگی وارد است و در نظر داریم که همکاری درست تری را برای تخصیص بودجه داشته باشیم. ۸۰ واحد تولیدی نیاز به یک راهبرد جمعی دارد. مقایسه صرفه در مقابل هزینه است. اگر نظام قیمت گذاری بر اساس بالا رفتن مواد اولیه باشد درست نیست. تبلیغات نباید فریبنده باشد. تولیدات و سرمایه های خوبی در حوزه بهداشت و ایمنی کودک اقدامات درستی انجام شده است. باید به حوزه رقابت اهمیت دهیم و از نگاه حداقلی به حداکثری سوق بدهیم. ۳۰ گروه متقلب در گروه بهداشتی وجود داشته است که دستگیری شدند. در ۹ ماه اخیر ۳۷۰ هزار شغل به بازار صنایع افزوده شد. در نتیجه جمعیت اشتغال این جامعه ۸میلیون ۴۰۰ هزار نفر جامعه صنعتی شد.