شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سهام عدالت

سهام عدالت / سهام عدالت متوفیان / بورس / سود سهام عدالت

صفر تا صد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث / به این سامانه مراجعه کنید

وراث در صورت رعایت شرایط لازم و تهیه مدارک مورد نیاز، می‌توانند با طی کردن مراحلی به انتقال سهام عدالت متوفی به خود بپردازند.

اقتصاد صفر تا صد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث / به این سامانه مراجعه کنید

سامانه میراث، یک وبسایت است که فرآیند تقسیم و تسهیم دارایی‌های سهام عدالت متوفیان به وراث را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد. این سامانه امکان انتقال مکانیزه و هوشمند دارایی‌های سهام عدالت را فراهم می‌کند. طرح انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در سایت ثبت نام سهام عدالت فوت شدگان بر اساس زمانبندی و سال فوت آن‌ها اجرا می‌شود. با ورود به این سایت، وراث می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و فرآیند انتقال سهام عدالت را به صورت آنلاین انجام دهند.

ثبت نام سهام عدالت متوفیان

بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت های دولتی به اقشار کم درآمد جامعه فروخته می شود تا علاوه بر کم کردن سهم دولت از بنگاه های اقتصادی بزرگ، به توزیع ثروت میان افراد کم برخوردار جامعه نیز کمک گردد. از زمان اجرای طرح سهام عدالت، بسیاری از افراد در این طرح، ثبت نام نموده و چه بسا که ممکن است در طی سال های اجرای این طرح فوت نموده باشند.

در صورتی که شخصی دارای سهام عدالت باشد، اما در طی سال های اجرای طرح فوت نموده باشد، دارایی وی از سهام عدالت به ورثه او منتقل می شود. به منظور انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، دولت سامانه ای را تحت عنوان سامانه میراث ایجاد نموده است که لازم است، افراد با جزئیات و امکانات آن آشنایی داشته باشند.

 

از این رو، در اندیشه معاصر، قصد داریم، به ثبت نام سهام عدالت متوفیان(۱۱دی۱۴۰۲)؛ سامانه میراث سهام عدالت و پنل سهام عدالت بپردازیم . در ادامه، مدارک لازم و نحوه انتقال و ورود به سایت و ثبت نام سهام عدالت فوت شدگان به وراث آمده و در نهایت، به پیگیری وضعیت پرونده انتقال سهام متوفی در سامانه میراث و استعلام و مشاهده وضعیت دارایی سهام متوفی با کد ملی پرداخته خواهد شد.

سامانه میراث سهام عدالت

از زمان ثبت نام سهام عدالت در دولت نهم و اجرای آن، بسیاری از افراد اقدام به خرید این سهام نموده و آن را در بازاز خرید و فروش می نمایند. یکی از مسائلی که در حوزه سهام عدالت برای افراد مطرح می شود این است که اگر دارنده سهام عدالت فوت نماید، تکلیف دارایی های او در این حوزه چه می شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بیان نمود که این سهام، همانند سایر دارایی های متوفی میان وراث تقسیم گردیده و به آن ها منتقل می شود. در این راستا، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، از راه اندازی سامانه ای، تحت عنوان سامانه میراث خبر داده است.

استعلام سهام عدالت متوفیان با کدملی

در رابطه با این پرسش که سامانه میراث سهام عدالت چیست؛ باید بیان نمود که سامانه میراث، سامانه ای است که فرآیند تقسیم و تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث را به صورت الکترونیک انجام می‌ دهد. به منظور ورود به این سایت، شخص باید دارای ثبت نام سجام بوده و احراز هویت شده و دارای کد سهامداری باشد.

در خصوص این که آدرس این سامانه چه می باشد، باید بیان نمود که سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) در واقع همان درگاه یکپارچه ذی نفعان سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir می باشد. درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به ذینفعان سجامی شده در راستای حفظ شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح می‌ باشد.

نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که اجرای طرح انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث بر اساس زمانبندی و سال فوت آن‌ ها خواهد بود. پیش بینی می شود که تا قبل از پایان سال جاری، انتقال سهام عدالت کلیه متوفیان به وراث آن ها، انجام گردد. علاوه بر این، در روند تسهیم و انتقال سهام عدالت، هیچ گونه پیامکی از سرخط‌ های شماره دار و بدون ماسک ارسال نمی گردد و این پیامک‌ ها فاقد اعتبار تلقی می شوند.

نحوه ورود به سایت و انتقال غیرحضوری سهام متوفی در سامانه میراث

پس از رعایت شرایط لازمه و تهیه مدارک مورد نیاز، وراث می توانند با طی کردن مراحلی، اقدام به انتقال سهام عدالت متوفی به خود نمایند. نحوه ورود و انتقال غیرحضوری سهام متوفی در سامانه میراث به طور کلی شامل مراحل زیر می شود:

ورود به درگاه یکپارچه بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir (به منظور ورود به این سایت، شخص باید دارای ثبت نام سجام بوده و احراز هویت شده و دارای کد سهامداری باشد.)

ورود به بخش “امور مربوط به سهام عدالت متوفی” و درج کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش “استعلام نوبت تشکیل پرونده” و اطلاع از زمان تشکیل پرونده متوفی

در صورت تایید زمان تشکیل پرونده متوفی، شخص باید به دفاتر کارگزاری (دفاتر تایید شده)، خدمات الکترونیک قضایی و یا پیشخوان مراجعه نماید.

پیگیری پرونده از طریق بخش “استعلام وضعیت پرونده” در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث

از آن جایی که ممکن است، برخی کاربران با جزئیات سامانه و درگاه یکپارچه بازار سرمایه آشنایی نداشته باشند، در قسمت زیر نحوه ورود درگاه یکپارچه بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir برای متقاضیان توضیح داده شده است.

در ابتدا، فرد می بایست در مرورگر خود، نشانی درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir را جست و جو نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شود. پس از آن شخص باید اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و گزینه ورود به درگاه را انتخاب کند. در صورتی که فرد در این سایت ثبت نام ننموده است، در ابتدا باید در درگاه یکپارچه بازار سرمایه نام نویسی کند تا نام کاربری و رمز عبور به وی اعطا شود.

ثبت نام سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث

قبلا در اندیشه معاصر در خصوص نحوه ورود به سایت و انتقال غیرحضوری سهام متوفی در سامانه میراث صحبت نموده و بیان نمودیم که به منظور دریافت سهام عدالت، متقاضیانی می بایست به سایت درگاه یکپارچه بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir وارد شوند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح نحوه ثبت نام سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث بپردازیم.

به منظور ثبت نام سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث شخص در ابتدا، می بایست مطابق با راهنمای تصویری قید شده در قسمت های پیشین مقاله به سایت ddn.csdiran.ir وارد شده و از صفحه اصلی سایت گزینه “امور سهام عدالت متوفی” را انتخاب نماید. هم چنین، به منظور ورود به این سایت، شخص باید دارای ثبت نام سجام بوده و احراز هویت شده و دارای کد سهامداری باشد.

پس از آن فرد می بایست کد ملی، تاریخ تولد و فوت و نیز کد امنیتی را درج نموده و گزینه استعلام را انتخاب کند.

در صورتی که در استعلام سهام عدالت، متوفی، سهامدار عدالت باشد، وراث می توانند مطابق با جدول زمان‌ بندی درج شده در درگاه یکپارچه ذی‌ نفعان، به ثبت نوبت از یکی شعب کارگزاری‌ های بورسی در سراسر کشور یا یکی از شعب بانک‌ های ملت، ملی، ‌پارسیان و تجارت اقدام نموده و سپس با مراجعه به محل مزبور (بانک یا صرافی)؛ کارهای مربوط به ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی را انجام دهند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از جانب شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تمامی فرآیند ثبت نام در سامانه میراث در شعب شرکت‌ های کارگزاری و بانک‌ های منتخب رایگان بوده و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند. علاوه براین، زمان‌ بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث افزایش یافته و متقاضیانی که متوفی آن ها در سال‌ های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ فوت کرده اند می توانند برای انجام فرایند انتقال سهام به وراث به سایت ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

پیگیری وضعیت پرونده انتقال سهام متوفی در سامانه میراث

در قسمت گذشته بیان نمودیم که یکی از مراحل انتقال غیرحضوری سهام متوفی در سامانه میراث، اطلاع از تایید تشکیل پرونده متوفی می باشد. به منظور پیگیری وضعیت پرونده انتقال سهام متوفی در سامانه میراث، شخص می بایست آدرس سامانه ddn.csdiran.ir را در مرورگر خود وارد نموده و اطلاعات خواسته شده را وارد نماید.

پس از آن داوطلب باید از منو کاربری خود، گزینه “امور سهام عدالت متوفی” را انتخاب کند.در این صفحه، داوطلب می تواند از طریق گزینه استعلام وضعیت پرونده نسبت به پیگیری وضعیت پرونده انتقال سهام متوفی مطلع شود.همانطور که پیش تر بیان شد، برای ورود به درگاه یکپارچه بازار سرمایه داشتن حساب کاربری الزامی می باشد. به منظور ایجاد حساب کاربری نیز شخص می بایست دارای شماره همراه به نام خود باشد، تا بتواند مراحل نام نویسی را در سایت طی نماید.

منبع: اندیشه معاصر