شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#ایران#سینمای ایران#جایزه

سینما به عنوان هنری مستقل به آبشخور پژوهش نیازمند است/جایزه‌ پژوهش ناظر بر حقیقت سینما است

سینما به عنوان هنری مستقل به آبشخور پژوهش نیازمند است/جایزه‌ پژوهش ناظر بر حقیقت سینما است

دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با بیان اینکه این رویداد ناظر برحقیقت است گفت: سینما به عنوان هنری مستقل ناظر بر حقیقت است.

به گزارش به نقل از روابط عمومی ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، در پیام قادر آشنا آمده است: «رسالتِ پژوهش، طرح و شرحِ جهان متکثر هنر و کشف و ارتقای سرمایه‌های معنوی و مادی هنری است. پژوهش با ایجاد رابطه‌ی نظام‌مند میان علوم عقلی و معرفتی، می‌تواند سیرت و صورت متمایزی در وضعیت هنر خلق کند و با تکیه بر اصول علمی و مهارت‌های فردی و جمعی، به تولید آثاری کمک کند که اعتلای اجتماعی شهروندان را به دنبال داشته باشد و به ارتقا و تمایز مراتب هنری ختم گردد. در واقع هنرمند با تکیه بر پژوهش، معنویت، معرفت و حکمت را در قالب یک پدیده‌ی هنری خلق و ارائه می‌کند. سینما به عنوان هنری مستقل که مُلهم از دیگر هنرها نام برده می‌شود، بیش و پیش از هر چیز به نشاط معرفتی و آبشخور پژوهشی نیازمند است تا بتواند به عنوان سخنگوی جامعه، گزارش کیفی مستندی از روزگار خویش ارائه دهد. چنین سینمایی می‌تواند مظهر هنر اصیل اسلامی که مبتنی بر علم و حکمت می‌باشد معرفی گردد. جایزه‌ پژوهش سال سینمای ایران، ناظر بر حقیقت سینما و کاشف ماهیت علمی هنر است و می‌کوشد که پیوندی قابل قبول میان ماهیت هنری و کیفیت علمی سینما برقرار سازد. در ششمین دوره جایزه‌ پژوهش سال سینمای ایران، افزایش دانش سینمایی در روزگار فناوری‌های نوینی هم‌چون هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است و بر رابطه‌آفرینی‌های بین‌رشته‌ای و تاثیرپذیری از دیگر علوم در ارتقای کیفی سینما و تغییر الگوهای اجتماعی و بهبود وضعیت شهروندی و ترویج اخلاق در لایه‌های محتوایی تولیدات آثار سینمایی تاکید گردیده است. این اتفاق وقتی می‌تواند اثرگذاری درازمدت‌تری داشته باشد که در چرخه‌ی مدیریت هنر، سیاست‌ها و تصمیمات ابلاغی بر مبنای پیش‌نیازهای پژوهشی و مطالعات علمی تعیین و تبیین شده باشد. این جایزه را نه صرفاً یک رویداد رقابتی که دعوت‌نامه‌ صمیمانه به پایگاه علمی و نهادهای آموزشی می‌دانم و ایمان دارم که با نقد و تحلیل و تعالی این رویه، پایش و پژوهش سینمایی، پیوست بلافصل هر اثری خواهد شد که می‌خواهد در بازار هنرصعنت سینما ارائه شود.»

اختتامیه ششمین جایزه سال سینمای ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح سه‌شنبه ١٢ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی خواهند شد.

۲۲۰۵۷