شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میراث فرهنگی

دفن اموات در اماکن تاریخی ممنوع!

دفن اموات در اماکن تاریخی ممنوع!

معاون میراث فرهنگی گفت: موزه‌ها، نماد توسعه شهری و محلی برای پاتوق‌های فرهنگی هستند لذا به همین دلیل، پیگیر اجرایی‌شدن شعار «هر شهر یک موزه» هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،چهارمین نشست تخصصی و کارگاه‌های آموزشی معاونان میراث‌فرهنگی کل کشور با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، مدیران ستادی، معاونان میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های زنجیره‌ای، امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه آغاز شد.

دارابی در ابتدای سخنان خود، «تغییر، تحول، توسعه و فناوری» را ۴ اصل مهم ذیل گفتمان میراث فرهنگی دانست و بر اجرایی‌کردن آن‌ها تاکید کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تاکید کرد: «تمرکززدایی» و «تفویض اختیار» به مثابه یک راهبرد باید مدنظر قرار گیرد و معاونان میراث هر استان باید مسائل حوزه میراث فرهنگی را در همان استان حل کنند و همواره پاسخگو باشند.

دارابی بر ضرورت ایجاد و تقویت موزه‌های منطقه‌ای و استانداردسازی پایگاه‌های جهانی تأکید کرد و افزود:، خروجی‌های نوآورانه از جمله نهضت روایت‌گری و مستندسازی، همواره باید مورد توجه باشد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: موضوع دفن اموات ولو مشاهیر در بناها و اماکن تاریخی منع قانونی دارد؛ همچنین قیمت‌گذاری بلیت و ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی در اختیار ستاد وزاتخانه نه سایر دستگاه‌های استان است.

وی تصریح کرد: البته صیانت از میراث‌فرهنگی به معنای «نه گفتن به همه امور» نیست، باید در میدان حضور داشته باشیم و با قدرت، شجاعت توانایی حل مشکلات را داشته باشیم. باید همانند شهید سلیمانی، مسائل را در میدان حل و فصل کنیم.

دارابی گفت: انجام کاوش و حفاری برای فعالیت‌های باستان‌شناسی طبق ضوابط از طریق میراث‌فرهنگی و سفارش به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و تمسک به قانون به‌عنوان دستورالعمل از دیگر بایدها و نبایدهای مطرح شده از سوی دارابی در این جلسه بود.

ارائه گزارش درباره قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی، تدوین برنامه‌های نظام‌مند در ارتباط با تدوین پرونده‌های ملی و جهانی، معرفی آثار ثبت جهانی و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ارائه برنامه برای معرفی ۵۴ کاروانسرای ثبت جهانی شده، حمایت و استفاده از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به مثابه ظرفیتی بزرگ در راستای مردمی کردن میراث‌فرهنگی، تهیه فهرست طرح‌های نیمه کاره که تا سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسند و مرمت بناهای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌ها، از دیگر نکات مورد اشاره قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی بود.

دارابی با تأکید بر اجرایی‌کردن شعار «هر شهر یک موزه» افزود: امروزه موزه‌ها نمادی از توسعه شهری هستند که موجب ایجاد پاتوق فرهنگی در آن شهر می‌شوند.

دارابی با اشاره به موافقت‌نامه وزیر راه و شهرسازی، بر استفاده از ظرفیت تبلیغی ترمینال‌های مسافربری و پایانه‌های فرودگاهی برای ترویج میراث فرهنگی کشور تأکید کرد.

۲۱۷