شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

روند پذیرش دانش بنیان ها در بورس تسهیل شد

بورس، بانک و بیمه روند پذیرش دانش بنیان ها در بورس تسهیل شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار در مراسم افتتاحیه بازار نوآفرین در فرابورس داشت: گام‌هایی که در حوزه دستورالعمل شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده، موجب تسریع روند پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه خواهد شد.

بورس اوراق بهادار تهران، با تأسیس در سال ۱۹۶۷ به عنوان اولین بورس اوراق بهادار در خاورمیانه تاریخچه‌ای مهم در بازار مالی ایران دارد. این بورس در آغاز با دارایی‌های مالی محدودی آغاز کرد، اما در طول سال‌ها توسعه یافت و تبدیل به یک بازار بزرگ اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در ایران شد. این نهاد به مرور زمان با توسعه‌ی اقتصادی کشور و تغییرات سیاسی، شاهد افزایش فعالیت‌ها و تغییرات در قوانین و مقررات بازار مالی شد. بورس تهران اکنون یکی از مهم‌ترین نقاط دسترسی به سرمایه‌گذاری در ایران و یکی از بازارهای سرمایه معتبر در منطقه خاورمیانه است.

 مجید عشقی، در مراسم افتتاحیه بازار نوآفرین که امروز دوشنبه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی،معاون علمی رئیس جمهور،محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس و روح‌الله ابوجعفری و عضو هیأت پذیرش بازار نوآفرین در محل فرابورس برگزار شد، از انجام اصلاحاتی در رویه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: پیرو مباحثی که در جلسات مشترک بین معاونت علمی رئیس جمهوری با سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه اصلاح دستورالعمل پذیرش صورت گرفت، مقرر شد هیئت پذیرش جداگانه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود.

برگزاری سه جلسه هیات پذیرش برای بازار نوآفرین

وی با تاکید بر این که تا امروز سه جلسه هیات پذیرش ویژه بازار نوآفرین برگزار شده، بیان داشت: گام‌هایی که در حوزه دستورالعمل شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده، موجب تسریع روند پذیرش این شرکت‌ها خواهد شد.

عشقی با بیان این که این هیئت پذیرش کاملا تخصصی و مسلط به امورسیستم دانش‌بنیان است، توضیح داد: برای بحث راه اندازی بازار نوآفرین جلسات متعددی با متخصصان این حوزه برگزار شده است.

بازی دو سر برد پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به این که عملیاتی که در بحث پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد بازی دوسر برد میان بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: هم بازار سرمایه به حضور این شرکت‌ها نیاز دارد و هم این شرکت‌ها برای تامین مالی به بازار سرمایه نیاز دارند و حضور آن‌ها این زنجیره را تکمیل می‌کند.

افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: باید سرعت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه بیشتر شود و اصلاحات قانونی نیز در همین راستا انجام شده است.

اعطای مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری

عشقی همچنین در ادامه این مراسم، گفت: همچنین اقداماتی در خصوص اعطای مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نهادهای مالی صورت گرفته است.

چشم‌انداز بازار نوآفرین برای ناشران و سرمایه‌گذاران

همچنین در ادامه این نشست، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور در آیین افتتاحیه بازار نوآفرین فرابورس، اظهار کرد: راه‌اندازی بازار نوآفرین می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را پیش روی ناشران و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی افزود: اگر مزیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با اقتصاد سنتی ما یکی باشد نیازی به راه‌اندازی چنین بازاری نیست، وقتی گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده یعنی باید دیدگاه ویژه تری به این بخش داشته باشیم.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ما به دنبال شرکت‌هایی هستیم که عملکردهای مثبت و اثرگذاری در سال ثبت کرده‌اند، این شرکت‌های دانش‌بنیان باید وارد بازار سرمایه شوند و این در حالی است که تا پیش از این زمینه مناسبی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه وجود نداشت اما اکنون این امر بهبود یافته است.

جذابیت بازار سرمایه برای دانش‌بنیان‌ها

دهقان گفت: بازار سرمایه باید برای شرکت‌های دانش بنیان جذابیت ایجاد کند تا این گونه شرکت‌ها با انگیزه بیشتری وارد این بازار شوند.

وی تصریح کرد: از جمله جذابیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار فرابورس را می‌توان به راه اندازی بازار نوآفرین، ارزشگذاری دانش و فناوری نامشهود اشاره کرد.

مجوز ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود

معاون علمی رئیس جمهور گفت: هیچ دستگاهی همراه‌تر و تسهیل کننده‌تر از وزارت اقتصاد نداشتیم که به بحث راه اندازی بازار مخصوص شرکت‌های دانش بنیان ورود کنند و در همین زمینه مجوزی تحت عنوان ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود توسط وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه امضا شده است.

دهقانی گفت: اکنون قریب به ۹۸ شرکت دانش‌بنیان در بازار بورس و فرابورس حضور دارند که این امر با توجه به همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس با معاونت علمی رو به افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از موارد بحث مردمی سازی اقتصاد است که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن اقتصاد دانش بنیان است که مسیر آن نیز از بازار سرمایه می‌گذرد.

تامین مالی دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه

افزون بر این، محمد علی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در آیین افتتاحیه بازار نوآفرین فرابورس، اظهار کرد: اکنون اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک صورت در اقتصاد مطرح است و در همین راستا یکی از منابع تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بازار سرمایه است.

وی با بیان این که اکنون ۲۱ سکو برای تامین مالی شرکت های نوپا و دانش‌بنیان داریم که فعالیت این سکوها از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و رشد خوبی هم داشته‌اند به طوری که در ۹ ماهه سال جاری به ۱۷۸۷ میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال، ۲ هزار میلیارد تومان را رد کند، گفت:۲۲ شرکت در فرابورس عرضه اولیه سهام انجام داده اند و در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان در مرحله IPO قرار دارند.

شیرازی افزود: در حال حاضر ۲۱ صندوق PE و جسورانه با سرمایه ۳۳۶۰ میلیارد تومان در فرابورس وجود دارند و تا کنون ۹۰ درصد از مبالغ تأدیه‌شده صندوق‌های PE و VC سرمایه‌گذاری شده و شرکت‌هایی که در بازارهای فرابورس پذیرش شده اند ۳۱ درصد سهم اشتغال را به خودشان اختصاص داده اند.

جزییات بازار نوآفرین

مدیرعامل فرابورس در خصوص بازار نوآفرین نیز گفت: این بازار ویژه پذیرش شرکت‌ها در دو تابلو رشد و دانش‌بنیان رونمایی می‌شود و مزایای پذیرش این بازار همچون بازارهای اول و دوم است و از ویژگی‌های آن می‌توان به «بهره‌مندی از معافیت، افزایش آگاهی از برند شرکت، توثیق سهام، سهولت در تامین مالی از طریق ابزارهای نوآفرین» و ... اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در تابلو دانش‌بنیان شرکت‌های «خلاق، فناور، دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال» پذیرش می‌شوند و در تابلو رشد عمدتا شرکت‌های استارتاپی حضور دارند که حداقل ۱۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شده و عمدتا ویژه حوزه استارتاپی است که باید چشم‌انداز روشنی از سودآوری داشته باشند.

شیرازی با بیان این که تا کنون دو شرکت دانش‌بنیان «مهر مام میهن، پویا» در بازار نوآفرین و یک شرکت در بازار رشد پذیرش شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۵۰ میلیارد تومان تأمین مالی از بستر اوراق مالی اسلامی توسط سه شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

مسیر موفقیت بازار نوآفرین

وی در پایان موفقیت بازار نوآفرین را نیازمند مسائلی همچون فرهنگسازی (در میان ناشران شرکت‌های دانش بنیان، شفافیت، حاکمیت شرکتی، بهره‌مندی از مشاوران سرمایه‌گذاری و شراکت)، ایجاد مزایای سرمایه‌گذاران، ایجاد مزایا برای ناشران، تعریف زیر ساختارهای معاملاتی عنوان کرد.

اهمیت تجدید ارزیابی دارایی

محمد علی شیرازی مدیرعامل فرابورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها گفت: به دلیل بروز تورم، کیفیت صورت‌های مالی و ترازنامه‌های شرکت‌ها وضعیت خوبی ندارد و نیاز به تجدید ارزیابی و به‌روزرسانی اطلاعات دارند تا کیفیت صورت‌های مالی ارتقا یابد، در آن صورت ارزش‌گذاری شرکت‌ها راحت‌تر و با شفافیت انجام می‌شود.

ارتقا ۶ شرکت از بازار پایه به بازار اصلی

وی افزود: تاکنون ۶ شرکت از بازار پایه به بازارهای اصلی ارتقا پیدا کرده‌اند و حتی شرکت‌هایی از بازار پایه که شرایط پذیرش در تابلوی نوآفرین را داشته باشند، با کسب شرایط می‌توانند وارد این تابلوها شوند.

مدیرعامل فرابورس گفت: بازار نوآفرین دارای دو تابلوی دانش بنیان و رشد است، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و یا پردیس‌های نوآوری مجوز دارند، در تابلوی دانش‌بنیان پذیرش می‌شوند و شرکت‌های کوچک، متوسط و استارت آپ‌ها نیز در تابلوی رشد فرابورس پذیرش خواهند شد.

شیرازی تصریح کرد: پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور نسبت به سایر شرکت‌های معمولی آسانتر است و بدون صف پذیرش در تابلوهای دانش بنیان و رشد قرار می‌گیرند، همچنین در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش بنیان منتظر پذیرش در فرابورس هستند.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها از مسیر بازار سرمایه

همچنین ابوجعفری، عضو هیأت پذیرش بازار نوآفرین نیز در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از سازمان‌هایی است که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها بسیار فعال و اثرگذار است، اظهار کرد: امسال سال مهار تورم و رشد تولید است که از محل فروش نفت و صنعت، رشد تولید داشتیم اما در کنار رشد اقتصادی، کیفیت رشد هم مهم است که این امر محقق نمی‌شود مگر با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در حال محقق شدن است.

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان افزود: از بیست سال گذشته قوانین متنوع حمایتی زیادی ابلاغ شده که حاصل آن وجود نزدیک به ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان است. هم‌چنین تا سال ۱۴۰۰ بر اساس برآوردهای صورت های مالی حدود ۳۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کل دانش‌بنیان‌ها بوده که چیزی حدود ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی است.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید نهادسازی شود که بازار نوآفرین هم در همین راستا است و این اولین بار است که در بازار سرمایه یک هیئت پذیرش تخصصی ایجاد شده و اتفاق بسیار خوبی است. در همه بازارهای دنیا نیز شرایط برای حضور دانش‌بنیان‌ها به همین ترتیب و مشابه بازار نوآفرین است اما باید جذابیت‌ها را برای ورود این شرکت‌ها بیشتر کرد.

در پایان این مراسم، لوح تقدیر برای دو شرکت دانش‌بنیان «مهر مام میهن و پویا» که در بازار نوآفرین فرابورس به عنوان اولین شرکت‌ها پذیرش شدند، اهدا شد.