شهر خبر

رهبر چین برای بایدن پیام تبریک فرستاد

رهبر چین برای بایدن پیام تبریک فرستاد

ایسنا نوشت: وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای از پیام تبریک رهبر این کشور به همتای آمریکایی خود خبر داده و به بیان جزئیاتی درباره آن پرداخت.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که «شی جین‌پینگ» رهبر این کشور در چهل‌وپنجمین سالروز روابط دیپلماتیک میان چین و آمریکا به «جو بایدن» همتای آمریکایی خود تبریک گفت.

خبرگزاری رویترز نوشت که در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است شی در پیام خود گفت «دو کشور مراحل سخت را پشت سر گذاشته‌ و به طور کلی، پیش رفته‌اند» که رفاه ملتشان را ارتقا داده و به صلح، ثبات و شکوفایی جهانی کمک کرده است.

شی شکل‌‎گیری روابط چین-آمریکا را «رخدادی عظیم» در تاریخ روابط دوجانبه و در روابط بین‌المللی تلقی کرد.

روابط چین و آمریکا سرد بوده است اما مقامات دولت بایدن چند ماه پیش از دیدار اخیر شی و بایدن در نوامبر، به پکن سفر کرده و با همتایان چینی خود برای اعتمادسازی و برقراری دوباره تماس‌ها و تعاملات دیدار کردند که فرصتی برای کاهش تنش‌ها میان این دو اقتصاد بزرگ جهان فراهم کرد.

شی گفت که این نشست مسیر روابط دو کشور را به سمت چشم‌اندازی آینده‌محور مشخص کرده است.

رهبر چین همچنین گفت «مایلم برای تداوم هدایت روابط چین-آمریکا به نفع چین و آمریکا و ملت‌های آن‌ها و پیش‌برد هدف صلح و پیشرفت جهانی با رییس جمهور بایدن همکاری کنم.»

وزارت امور خارجه چین همچنین به طور جداگانه اعلام کرد که شی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نیز پیامی به مناسبت سال نو میلادی مبادله کرده و هر دو آن‌ها سال 2024 را «سال دوستی» برای دو کشور نامیدند و برخی فعالیت‌ها و اقدامات را نیز برای آن برشمردند.

شی گفت که چین مایل است به منظور تعمیق روابط راهبردی دوجانبه، تقویت مبادلات و همکاری، پیش‌برد روابط دوجانبه نزدیک‌تر و کمک‌های بیشتر به حفظ صلح و ثبات در منطقه با کره شمالی همکاری کند.

311311