شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تولید نفت

میدان نفتی/تولید نفت/صادرات

افزایش تولید نفت / به صادرات خوش بین باشیم؟

با افزایش تولید نفت در هر یک از میدان های کشور، این احتمال وجود دارد که صادرات نیز افزایش پیدا کند.

اقتصاد افزایش تولید نفت / به صادرات خوش بین باشیم؟

میدان نفتی شادگان، یکی از مراکز مهم تولید نفت کشور است که طبق گفته یک مقام مسئول، قرار است ظرفیت تولید از این میدان افزایش پیدا کند. زمانی که تولید افزایش پیدا می کند، می توان به صادرات بیشتر طلای سیاه امیدوار بود و افزایش صادرات، کمک بزرگی به چرخه اقتصادی کشور خواهد کرد. ایران باید بتواند با بهره برداری اصولی و بهره گیری از تجهیزات روز دنیا، توان تولید خود را افزایش دهد، تا امکان صادرات بیشتر فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گفت: با احداث و استقرار یک دستگاه تفکیک گر ۷۰ تنی در میدان شادگان، ظرفیت تولید نفت خام از این میدان، ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

قباد ناصری با اشاره به اینکه افزایش تولید از میدان شادگان همواره از اهداف عمده سازمان بوده است، گفت: یکی از راهبرد‌های اثربخش برای افزایش ظرفیت تولید از میدان خاصی همچون شادگان که دارای عمق، فشار و دمای منحصر به فرد است، استفاده از تفکیک گر (separator) است که ساخت آن به سازندگان توانمند داخلی و نصب و راه اندازی آن به شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون سپرده شد.

منوچهر حیدری نیا رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، نصب و راه اندازی تفکیک گر و اتصالات آن را یک پروژه موثر بر تولید پایدار ارزیابی کرد و گفت: ۲ فاز عملیات احداث فونداسیون، استقرار تفکیک گر و اجرای اتصالات توسط کارشناسان نگهداری و تعمیرات به انجام رسید.

او   به تشریح این پروژه ۶۵ روزه پرداخت و افزود: در فاز نخست پس از زیرسازی، احداث فونداسیون مطابق نقشه‌های استاندارد تدوین شده با ۷۰ مترمکعب بتن عیار ۴۰۰ و افزودنی‌های مجاز (ژل میکرو سلیس و ابر روان کننده‌ها) به همراه تست و اعتبار سنجی به انجام رسید و ۹ تن میلگرد نیز جهت افزایش استحکام و تحمل (۷۰ تن وزن تفکیک گر و حدود ۲۰ تن وزن سیال) در فونداسیون اجرا شد و تفکیک گر با رعایت نکات ایمنی استقرار یافت.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون نصب اتصالات و سیستم PLC را به عنوان فاز دوم "درحال اجرا" توصیف  کرد و افزود: این تفکیک گر در آینده نزدیک راه اندازی و بهره برداری خواهد شد.

میدان نفتی شادگان از میدان‌های نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان شادگان، در استان خوزستان و در فاصله ۶۰  کیلومتری از جنوب غربی اهواز قرار دارد. این میدان در سال ۱۳۷۴ کشف شد و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۶۷آغاز گردید. میدان شادگان از میدان‌ها تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب می‌باشد، که عملیات تولید از آن، توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون انجام می‌شود.میدان نفتی شادگان دارای ۲۳ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض می‌باشد و شامل مخازن نفتی آسماری و بنگستان است. در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام این میدان به‌طور میانگین معادل ۶۶ هزار بشکه در روز می‌باشد، که روزانه ۶۱ هزار بشکه از مخزن آسماری و ۵هزار بشکه نفت از مخزن بنگستان استخراج می‌گردد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان