شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

بورس امروز | پیش بینی بورس | قیمت سهام

بورس به استقبال رشد می رود؟ / کاهش شدید پول حقیقی در ۳۰ روز اخیر

در روز یکشنبه، بورس تهران با تراز شاخص هم‌وزن کاهش یافت و همچنین شاخص کل نیز ریزشی داشت. ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت. این امر نشان می‌دهد که خریداران حقیقی همچنان در ضعف قرار دارند و پول از سهام خارج می‌شود. این وضعیت نشانگر ادامه ضعف و نگرانی در بازار سهام است.

اقتصاد بورس به استقبال رشد می رود؟ / کاهش شدید پول حقیقی در ۳۰ روز اخیر

در روز گذشته، بورس شاهد ریزش تراز شاخص کل هم‌وزن و کاهش تراز شاخص کل بود. این نشان می‌دهد که بازار سهام پس از مثبت شدن جریان پول حقیقی در روز شنبه، دوباره با خروج جریان پول حقیقی مواجه شده است. رفتار افراطی حقیقی‌ها در بازار سهام روز یکشنبه، به منظور ایجاد نقدینگی برای عرضه اولیه نخریس بود. این نشانگر نگرانی و عدم اطمینان در بازار سهام است.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه روند شاخص‌ کل و هم‌وزن بورس تهران، تماماً قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۱۲ صدم درصد بود و ریزش تراز کمتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم ۲۴ صدم درصدی نشان از ریزش بیشتر شاخص کل داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۳۶ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با ۱ صدم درصد ریزش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت انبوه‌سازی با ۲۸.۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت تولید محصولات کامپیوتری با ۱۱.۴ میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با ۱۰.۱ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۴۵.۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۷.۱ میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با ۳۴.۸ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام و روند ورود و خروج جریان پول حقیقی به سهام مدتی است که نسبت به نوسانات شاخص‌های اصلی در چرخش است. بورس تهران پس از رشد ارزش معاملات خرد تا سطح ۸ همتی، بار دیگر شاهد ارزش معاملات خرد ۴ همتی شده است. یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش ارزش معاملات خرد روز یکشنبه را می‌توان عرضه اولیه نخریس دانست.

روز یکشنبه خالص جریان پول حقیقی بار دیگر منفی شد و شاهد فرار ۳۰۴ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و ورود ۲۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم. بازار سهام در معاملات روز یکشنبه شاهد رشد ۲۶ درصدی صف‌های خرید سهام بود. افزایش صف‌های خرید سهام در روز یکشنبه بسیار قابل توجه بود زیرا این معیار در روز شنبه نیز ۶۰ درصد افزایش یافته بود. ارزش صف‌های خرید سهام در روز یکشنبه به ۴۲۶ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۱۵ درصد افزایش به ۲۹۷ میلیارد تومان رسید.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۳.۴ میلیون تومان روز شنبه تا ۲۱.۸ میلیون تومان ریزش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و از ۲۳.۲ میلیون تومان به ۲۴.۵ میلیون تومان رسید. با این اوصاف بار دیگر شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند رکودی شاخص‌ها در معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و تحلیل‌گران بازار سهام در انتظار صورت‌های مالی نه ماهه ساله شرکت‌ها هستند. بورس تهران در حال حاضر با سیگنال‌های مثبت و منفی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. از یک طرف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها حامی قدرتمند شاخص کل به شمار می‌رود و از سوی دیگر محدودیت‌های گازی صنایع موجب کاهش شدید تولیدات برخی از صنایع سنگین شده است. در این میان انتظار برای صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها نیز اثری رکودی بر معاملات گذاشته است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۴ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

منبع: اقتصاد نیوز