شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#کانادا#رئیس پلیس

چرا کانادا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

چرا کانادا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

تسنیم نوشت: رئیس پلیس اینترپل فراجا به توضیح چگونگی صدور اعلان قرمز برای یک متهم پرداخت و علت تحویل ندادن خاوری توسط دولت کانادا به ایران را بیان کرد.

سردار مجید کریمی؛ رئیس پلیس اینترپل فراجا اظهار کرد: متهم بودن خاوری برای دولت کانادا کاملاً مسجّل شده است و دولت کانادا کاملاً در جریان است که این متهم مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

وی افزود: اما نکته قابل توجه این است که خاوری، پول بسیار زیادی را با خود به کانادا برده است و کانادا نمی‌تواند از این موضوع چشم‌پوشی کند و پول و این متهم را به ایران بازگرداند.

رئیس پلیس اینترپل فراجا با اشاره به تفاهمنامه‌های دوجانبه‌ای که بین دستگاه قضا و پلیس کشورهای همسایه در رابطه با استرداد مجرمین امضاء شده است، گفت: البته که استرداد مجرمین ضوابط بین‌المللی خاص خود را دارد، اما ایران با کشورهای همسایه هیچ مشکلی در زمینه استرداد مجرمین ندارد.

سردار کریمی ادامه داد: در جاهایی که به مشکل برمی‌خوریم آن‌جایی است که کشورها مسائل سیاسی را در مسائل انتظامی و پلیسی، دخالت می‌دهند.

وی با بیان اینکه اعلان قرمزها با یک سری ضوابط و مقررات بین‌المللی است، گفت: براساس قانون برخی از افعال جرم حساب می‌شود و اگر فردی مرتکب این جرایم شود دستگاه قضایی برای او حکم صادر می‌کند و اگر متهم به کشور دیگری فرار کرده باشد متهم تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس اینترپل فراجا ادامه داد: دستگاه قضایی مشخصات متهم را به پلیس بین‌الملل می‌دهد و در پلیس بین‌الملل بخش اینترپل پرونده به‌صورت کامل جمع‌آوری می‌شود و اعلان قرمز آن صادر می‌شود.

سردار کریمی بیان کرد: اینترپل ایران دستور اعلان قرمز را به سازمان جهانی اینترپل ارسال می‌کند و در اینترپل جهانی بخش شبهه قضایی محتویات پرونده را بررسی می‌کند و اگر نیاز به مستندات باشد درخواست مستندات را از کشور صادرکننده اعلان قرمز می‌کند و در نهایت اعلان قرمز جهانی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مأموران پلیس اینترپل ایران برای انجام برخی از مأموریت‌های جهانی به سازمان جهانی بین‌المللی (اینترپل جهانی) اعزام می‌شوند تا در یک سری از مأموریت‌های جهانی حاضر باشند.

۴۷۴۷