شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چهارشنبه#منطقه‌ای

آیا سید حسن نصرالله صهیونیست‌ها را غافلگیر می‌کند؟

آیا سید حسن نصرالله صهیونیست‌ها را غافلگیر می‌کند؟

مهر نوشت: تحلیلگر ارشد جهان عرب با اشاره به برخی سیگنال‌های منطقه‌ای موجود اعلام کرد که سخنرانی چهارشنبه سید حسن نصرالله حاوی مطالب مهم و تازه‌ای خواهد بود.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه الکترونیکی «رای‌الیوم» نوشت که با وجود مشغول شدن جهان به پیروزی‌های بزرگی که مقاومت فلسطین در غزه به دست می‌آورد و حجم بالای تلفات نظامی و انسانی دشمن صهیونیستی جبهه‌های دیگری نیز وجود دارد که درگیری در آنها دنبال می‌شود، اما این جبهه‌ها مورد توجه ویژه‌ای قرار نمی‌گیرد. در این مقاله به صورت مشخص از جنگ فرسایشی و راهبردی ضد رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان سخن می‌گوییم که از روز ۸ اکتبر آغاز شده است.

عطوان در این مقاله تصریح کرد که درست است که حزب‌الله لبنان تمامی اهرم‌های فشار نظامی خود را در این جبهه به کار نبسته و تنها به پهپادهای انتحاری و موشک‌های مختلف برای حمله به مواضع و تجهیزات رژیم صهیونیستی بسنده کرده است، اما به نظر می‌رسد این جنگ نیز با افزایش کمی و کیفی حملات و استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر طی روزهای اخیر وارد مرحله جدیدی شده است، مرحله‌ای که نگرانی سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را گسترش داده است.

این تحلیلگر ارشد منطقه‌ای با اشاره به شهادت ۴ نفر از عناصر حزب الله در روز شنبه و حمله حزب‌الله لبنان به مزارع اشغالی شبعا نوشت که به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال تعداد آوارگان صهیونیستی در نتیجه حملات حزب‌الله از ۲۳۰ هزار نفر فراتر رفته و مقام‌های تل‌آویو تلاش کردند این آمار فاجعه بار را از طریق سانسور نظامی از افکار عمومی مخفی نگه دارند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه از بحران فزاینده اقتصادی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد.

عطوان با اشاره به تهدیدهای مقام‌های تل‌آویو در خصوص حمله به لبنان در واکنش به موشک‌های شلیک شده از سوی حزب الله نوشت که تل‌آویو جرات عملی کردن تهدیدات خود را ندارد، چرا که نتایج فاجعه بار این اقدام از جمله در زمینه گسترش چارچوب جنگ غزه را می‌شناسد و می‌داند که در این صورت حزب الله تمام قدرت خود را وارد جنگ خواهد شد و به این ترتیب از موشک‌های بالستیک دقیقی استفاده می‌کند که تاکنون از آنها استفاده نکرده و انواع دیگری از سلاح‌ها را به کار می‌گیرد که باعث شوکه شدن جامعه صهیونیستی و ارتش اشغالگر می شود.

بر اساس این مقاله عاموس هوکشتاین فرستاده آمریکا قرار است طی روزهای آینده برای آرام‌تر کردن جبهه جنوبی و جلوگیری از جنگ فرسایشی به لبنان سفر کند، این مقام آمریکایی که متولد و بزرگ شده سرزمین‌های اشغالی بوده و مانند آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ارتش اسرائیل نیز خدمت کرده، تلاش خواهد کرد مانع از اقدامات نظامی حزب‌الله برای اعلام همبستگی با مردم غزه شود.

عطوان در ادامه تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که محور مقاومت استراتژی «نفس طولانی» را به اجرا گذاشته و نقش‌های مختلف را بین دولت‌ها و جنبش‌های عضو چه در جنوب لبنان یا دریای سرخ و باب المندب یا در عراق و سوریه تقسیم کرده است.

عطوان در ادامه به سخنرانی آینده سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اشاره و اعلام کرد که این سخنرانی می‌تواند پاسخ بسیاری از سوال‌هایی که این روزها در نتیجه تحولات کنونی اوضاع در جبهه لبنان ایجاد شده را مشخص نموده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طرح‌های آینده حزب‌الله در ابعاد سیاسی و نظامی پرده‌برداری کند.

این تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به اینکه نمی‌خواهد پیش‌بینی در خصوص تحولات آینده داشته باشد، تاکید کرد هر آنچه که باید گفت این است که بعد از پیروزی بزرگی که در غزه به دست آمده و بعد از شهادت سید رضی موسوی مشاور شهید سلیمانی و یکی از برجسته‌ترین مسئولان ایرانی در زمینه تجهیز مقاومت لبنان و کرانه باختری و نوار غزه، این سخنرانی حامل مطالب تازه‌ای خواهد بود.

عطوان در پایان تاکید کرد که اذعان رژیم صهیونیستی به آواره شدن ۲۳۰ هزار شهرک نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی در نتیجه موشک‌های حزب‌الله لبنان که برای اولین بار از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی شکل گرفته، شکست بزرگی برای پروژه صهیونیستی است که مهمترین مبنای آن استقرار صهیونیستها در سرزمین‌های اشغالی و جلوگیری از خروج آنها و به همین نسبت پیروزی بزرگ برای محور مقاومت است، لذا روزهای آینده شاهد غافلگیری‌های بزرگ برای رژیم اشغالگر و حامی آمریکایی آن خواهیم بود.

310310