شهر خبر

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی:

سیگنال قیمت گوشت به بازار سوسیس و کالباس / ماه رمضان منتظر گرانی باشیم؟

معروف خانی گفت: هر چقدر قیمت گوشت قرمز و گوشت سفید افزایش یا کاهش پیدا کند، روی قیمت فراورده های گوشتی نیز تاثیر خواهد داشت. در مورد تامین گوشت شاهد چالش نبوده ایم.

اقتصاد سیگنال قیمت گوشت به بازار سوسیس و کالباس / ماه رمضان منتظر گرانی باشیم؟

خرید فراورده های گوشتی در جامعه امروز به سرعت جایگاه خود را پیدا کرد و به  عنوان یک صنعت فراگیر در بخش مواد غذایی و مخصوصا در قسمت تهیه و فروش غذاهای فست فود بین مردم با استقبال روبرو شد. با این حال چیزی که همیشه در ابهام قرار داشته است موضوع کیفیت فراورده های گوشتی و اطمینان مردم به موارد درج شده روی کالا است. با گران شدن گوشت قرمز و گوشت سفید، شاید بخش زیادی از مردم به سمت مصرف فراورده های گوشتی روی آورده باشند و بنابراین قیمت و کیفیت این محصولات پیوسته برای مصرف کنندگان حائز اهمیت است.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مصطفی معروف خانی سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران به بررسی چالش های موجود در این صنف و مبحث کیفیت و قیمت فراورده های گوشتی پرداخته است که درادامه این گزارش می خوانیم.

مصطفی-معروف خانی

فشار گرانی حامل های انرژی بر واحدهای صنفی

مصطفی معروف خانی سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مورد فراورده های گوشتی یعنی سوسیس، کالباس و مشتقات آن مثل انواع ناگت، در بازار هیچ گونه کمبودی نداریم و به وفور محصولات در دسترس است. علاوه بر این قیمت ها حدود ۲ ماه ثابت مانده است و هیچ گونه افزایش قیمتی به صورت محسوس نداشتیم.

وی افزود: یکی از نیازهای ضروری فراورده های گوشتی برای حفظ کیفیت مواد، حفظ برودت هوا برای نگهداری از سلامت محصول است و وقتی حامل های انرژی گران می شود، بار هزینه های واحد صنفی افزایش پیدا می کند. مثلا در یک واحد صنفی قبل از این حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان، هزینه بابت تامین برق می دادند و در حال حاضر این رقم به شدت افزایش پیدا کرده است. از طرفی برخی واحدهای صنفی به دلیل مشکلات مالیاتی که برای هم صنفی های ما به وجود آمد و افزایش بی رویه ای پیدا کرد، مجبور به تعطیلی شدند.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران خاطر نشان کرد: با تمام این اوصاف، واحدهای صنفی تمام تلاش خود را برای ادامه خدمت رسانی انجام می دهند. همان طور که در دوران کرونا شاهد بودیم، بسیاری از صنوف با تعطیلی روبرو بودند و در برخی ادارات و سازمان ها، افراد به صورت دورکاری فعالیت می کردند اما واحدهای صنفی فعال در حوزه فراورده های گوشتی،  در دوران کرونا هم به ادامه فعالیت پرداختند و حتی برخی در این راه جان خود را از دست دادند.

تاثیر قیمت گوشت قرمز بر فراورده های گوشتی

معروف خانی درباره تاثیر افزایش قیمت گوشت قرمز بر قیمت فراورده های گوشتی گفت: همان طور که در جریان هستید، ترکیبات اصلی فراورده های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و همبرگر، گوشت قرمز و گوشت سفید است. هر چقدر قیمت گوشت قرمز و گوشت سفید افزایش یا کاهش پیدا کند، روی قیمت فراورده های گوشتی نیز تاثیر خواهد داشت

 اما در مورد منابع تامین گوشت برای فراورده های گوشتی می توان گفت هم از تولیدات داخل استفاده می شود و هم از طریق گوشت های وارداتی این امر صورت می گیرد. در مورد تامین گوشت نیز شاهد هیچ چالش خاصی نبوده ایم.

وضعیت بازار فراورده های گوشتی در پایان سال

وی اشاره کرد: همیشه در مورد پایان سال و یا مناسبت های خاصی مثل ماه رمضان، محرم یا ایام عید نوروز این طور بوده است که برخی اجناس متاسفانه گران می شود. ولی طی این چند سال اخیر که بنده در این صنف حضور داشتم، پایان سال با افزایش قیمت در فراورده های گوشتی روبرو نبوده ایم. در کنار این موضوع تمهیداتی هم در نظر گرفته شده است که قیمت ها ثابت نگه داشته شود. بنابراین تا پایان سال مخصوصا در ماه مبارک رمضان و همچنین آغاز سال نو، تغییر قیمتی در مورد فراورده های گوشتی پیش بینی نمی شود.

میزان کیفیت فراورده های گوشتی

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران در ادامه گفت: اتحادیه محصولات فراورده های گوشتی ۳ تا رسته دارد. رسته خرده فروشی فراورده های گوشتی، رسته عمده فروشی فراورده های گوشتی و رسته سوم که چند سالی است معرفی شده است، گروهی است که محصولات فراورده های گوشتی را در معرض دید مشتری تولید می کنند.

معروف خانی افزود: در مورد  کارخانجات تولید فراورده های گوشتی، تمامی این کارخانه های در سطح کشور، خوشبختانه زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت، استاندارد و سازمان غذا و دارو بررسی شده و بعد از آن وارد چرخه تولید می شوند و ما نیز تمام این تولیدکننده ها را تایید می کنیم. اما به عنوان مثال در یک فراورده گوشتی ۹۰ درصد گوشت مغز ران گوساله وجود دارد و در یک فراورده دیگر ۴۰ درصد گوشت به کار رفته است، در این شرایط طبیعتا قیمت ۲ فراورده گوشتی با این مشخصات یکی نخواهد بود و هر چقدر گوشت بیشتری مصرف شود، قیمت فراورده گوشتی بالاتر می رود.

شفاف سازی درباره گوشت وارد شده به واحدهای تولید

وی اظهار داشت: چند ماه پیش یک شاعبه ای درباره فاسد بودن گوشت وارد شده به واحدهای تولیدی فراورده های گوشتی بین مردم چرخید و در این رابطه باید توضیحاتی را ارائه داد. اول اینکه کاملا این خبر رد شده و تکذیب می شود و در درجه دوم باید تاکید کنم که در تمام کارخانجات تولیدی پزشک وجود دارد و توسط آزمایشگاه های بزرگی که وجود دارد، مواد اولیه واحدهای تولیدی آزمایش می شود و به تایید پزشک می رسد. تمام اجناسی که در واحدهای صنفی فراروده های گوشتی به فروش می رسند، از کارخانجاتی می آیند که به صورت مستقیم تحت نظارت نهادهای مربوطه هستند. منتهی باید این موضوع هم ذکر کرد که به هر حال هر پنج انگشت دست یکی نیست و ممکن است در برخی موارد تخلفی هم صورت بگیرد ولی ان احتمال را نمی توان به تمام صنف نسبت داد.

توصیه به مردم درباره خرید فراورده های گوشتی

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مردم عزیز در سطح شهر تهران از واحدهای صنفی خریداری کنند که مستقیم زیر نظر اتحادیه فراورده های گوشتی هستند و توسط این اتحادیه مجوز کسب دریافت کرده باشند. اگر واحد صنفی جواز کسب داشته باشد، هم از نظر قیمتی و هم از نظر کیفیتی تحت نظارت اتحادیه خواهد بود و بنابراین مردم از جهات مختلف می توانند با خیال راحت خرید خودشان را انجام دهند.