شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران

گفت و گو گسترش نیوز با مدیر سابق روابط عمومی آبفای کشور؛

علت قطعی و افت فشار آب در تهران / بحران آب با هیچ مقام و مسئولی شوخی ندارد

کاهش بارندگی و خشکسالی های طولانی‌مدت، سبب شده است حجم سدها به پایین ترین میزان خود برسد و شبکه آبرسانی را با مشکل مواجه کند.

اقتصاد علت قطعی و افت فشار آب در تهران / بحران آب با هیچ مقام و مسئولی شوخی ندارد

بعد از گذشت مدت ها از سیل جاده چالوس و اختلال در شبکه آبرسانی تهران، همچنان شاهد آن هستیم که در بسیاری از نقاط تهران، شهروندان، کاهش و قطعی کامل آب را تحمل می کنند. این مشکل در حدی به اوج خود رسیده است که شهروندان برای پیگیری، گلایه های فراوانی به گسترش نیوز ابلاغ کرده اند. طبق گفته مردم و همچنین شواهد میدانی، در ساعات پایانی شب، افت فشار و قطعی کامل را شاهد هستند و این موضوع آن هارا کلافه کرده است. طبق گفته شهروندان، این مشکل بیشتر در غرب و شرق تهران رخ می دهد. لازم به ذکر است، زمانی که با شماره ۱۲۲ ( مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری ) تماس گرفته شد، اعلام کردند که باید تحمل کنید و راه دیگری وجود ندارد. شکایت های مردمی سبب شد تا این موضوع را پیگیری کنیم تا متوجه شویم که مشکل اساسی این کاهش آب از کجاست. در ادامه این گزارش مشکلات اساسی آب تهران را می خوانید.

آب-سدها

یک پنجم سدها آب دارند

خسرو رفیعی، مدیر سابق روابط عمومی آبفای کشور، در ارتباط با بحث کاهش و قطعی آب در منطقه هایی از تهران، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درحال حاضر، طبق اطلاعات به دست آمده از شرکت آب و فاضلاب و همچنین بازدیدهای منطقه ای، سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند و آب کافی در مخازن سدها وجود ندارد. حدود یک پنجم سدهای ما آب دارند و بدیهی است که باید بتوانند با همین آب باقی مانده حرکت کنند و به نوعی مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند.

رفیعی ادامه داد: اگر آب باقی مانده در سدها از میزان فعلی کم تر شود و ما شاهد بارندگی بسیار وسیع در تهران نباشیم، مشکل آب را می توان بحرانی جدی قلمداد کرد. امیدوار هستیم تا بارندگی‌های بسیار وسیعی اتفاق بیفتد تا شاهد جاری شدن آب در رودخانه های کرج و جاجرود باشیم. آب این رودخانه ها می‌تواند به پشت سدهای کرج و لتیان منتقل شود و خیال مسئولان را از خشک سال آینده راحت کند. لازم به ذکر است که رودخانه طالقان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سد طالقان نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد؛ اما متاسفانه باید گفت که درحال حاضر حجم آب موجود در این سد به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است و چنین موضوعی، هشدار بسیار بزرگی است.

خسرو-رفیعی

وی افزود: سد امیرکبیر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که درحال حاضر زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد. سد لتیان نیز حدود ۹۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که طبق اطلاعات به دست آمده، زیر ۲۰ میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است. باید اعلام کرد که سد لتیان به کف رسیده و این امر، یک زنگ خطر بزرگ است.

آب تهران پاسخگوی ۸میلیون نفر

مدیر سابق روابط عمومی آبفای کشور عنوان کرد: این نکته را باید گفت که ما هیچ وقت پیش‌بینی این جمعیت در تهران را نداشته‌ایم و امیدواریم این جمعیت از این میزان بیشتر نشود و بتوان بر روی بحث تمرکز زدایی اقداماتی انجام داد. متاسفانه شاهد آن هستیم که بخشی از آب مازندران و قزوین، حقابه هایی را که برای مردم ورامین و کرج است، به تهران می‌آوریم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای این جمعیت در تهران باشیم و متاسفانه تمام تمرکز بر تهران است. همین حجم آب هم که در تهران وجود دارد، گنجایش جمعیت پایتخت را ندارد. آمارها نشان می‌دهد که در طول روز جمعیت تهران ۱۵ میلیون نفر می‌شود و اگر این تعداد راحتی ۱۲ میلیون هم حساب کنیم، بازهم پاسخگوی نیازها نخواهد بود. این میزان آب که در تهران وجود دارد، پاسخوی نیاز ۸ میلیون نفر است و کفاف ۱۲ میلیون را نخواهد داد.

رفیعی اظهار کرد: از سوی دیگر، به فناوری های نوین در بحث مدیریت مصرف آب دسترسی پیدا کرده ایم که هیچکدام از این فناوری ها را در تهران مورد استفاده قرار نمی دهند. ما باید بتوانیم در این اوضاع اقتصادی، سر شیرهای کاهنده آب را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم. باید بتوانیم فرهنگ سازی کنیم تا در مواقع کاهش آب از استحمام های طولانی و شست و شوی ظرف خودداری کنند. در وضعیتی قرار نداریم که بتوانیم هرطور بخواهیم مصرف آب داشته باشیم. در تهران کسانی وجود دارند که از نظر مالی غنی هستند و هرچقدر آب گران شود درباره صرفه جویی در مصرف هوشیار نمی شوند و ما باید بتوانیم آب این افراد را قطع کنیم. کسانی که بیش از نیاز مصرف آب دارند باید با قطعی آب مواجه شوند. شهرداری تهران وعده داده بود که چمن های سطح شهر را جمع آوری کند و باید گفت که چمن آب زیادی را مصرف می کند.

سد-آب تهران

وی گفت: نیمی از چاه های تهران خشک شده و از منابع آب های زیر زمینی بی نهایت استفاده شده است. این آب های زیر زمینی میراث گذشتگان برای آیندگان است و نباید بیش از حد از آن مصرف شود. همین امر سبب شده است تا سفره های آب زیر زمینی خشک شود. متاسفانه باید این نکته را گفت که ما امکان برداشت بیشتر آب از منابع زیر زمینی را نداریم. بسیاری از کارشناسان حوزه آب بر این باورند که اگر از لوازم کاهنده آب در منازل استفاده شود، مشکل آب تهران برطرف خواهد شد؛ اما از حرف تا عمل فاصله بسیار است. ما اقدام خاصی را نه از طرف مسئولان و نه از طرف مردم شاهد نیستیم.

مدیر سابق روابط عمومی آبفای کشور در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید به تکنولوژی های روز دنیا رو کنیم و از ابزار کاهنده در آبیاری ها و منازل استفاده کنیم. باید از فناوری های نوین در بحث کشاورزی استفاده شود. شیوه های کشاورزی نباید به صورت غرق آبی باشد و باید روش قطره ای در دستورکار باشد. حوزه صنعت ورود چندانی به بخش آب نکرده است. باید گفت صنعت ما باید از پساب های فاضلاب استفاده کرده و دیگر از آب شرب استفاده نکنند. صنایع ما باید یاد بگیرند که اگر لوله کشی آب به سمت کارخانه آن ها کشیده نشده است با تانکر اقدام کنند و آب را با تانکر به سمت کارخانه خود ببرند. باید به سمتی پیش برویم که جلوی ارسال آب شرب به صنایع گرفته شود.

وی در پایان گفت: وضعیت در تهران خوب نیست و باید جلوی صنایعی که از آب شرب استفاده می کنند گرفته شود. بحران آب با هیچ مقام و مسئولی شوخی ندارد و اگر بحران آب بیشتر شود، همه ما درگیر خواهیم شد و باید به ناچار از تهران برویم.