شهر خبر

یارانه جدید/ یارانه نان/ یارانه نقدی/ یارانه دارو

درباره مبلغ یارانه نان و دارو بیشتر بدانید / بالاخره کدام یارانه بگیران حذف می شوند؟

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی همراه بوده است. همچنین این لایحه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را موظف کرده نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول اقدام کند.

اقتصاد درباره مبلغ یارانه نان و دارو بیشتر بدانید / بالاخره کدام یارانه بگیران حذف می شوند؟

براساس ماده ۶ تبصره ۱۰ سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فروش فراورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرفاً برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند.

سکوت درباره یارانه نان و دارو

یارانه نان و دارو چقدر است؟ تبصره ۸ لایحه بودجه در این باره حرفی نزده و در جزییات سکوت اختیار کرده. تنها حرفی که زده این است که «سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از عوارض و مالیات بر ارزش فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را صرفا برای تامین نان و دارو هزینه کند...» با این ادبیات، مشخص نیست چقدر یارانه برای تامین نان و دارو طی سال آینده قرار است پرداخت شود؟ سهم نان و دارو از محل این مالیات یا عوارض چقدر است؟ این در حالی است که چنین متنی موجب کاهش درآمد شهرداری‌ها هم خواهد شد.

حذفیات یارانه‌بگیران

دولت در تبصره ۸ لایحه بودجه سال آینده به دنبال حذف یارانه خانوار‌های غیرمشمول است. اما براساس اصول قانون‌نویسی حذف یارانه خانوار‌هایی که مشمول حمایت دولت نیستند به موجب آیین‌نامه مصوب هیات وزیران باید با تعیین ملاک و معیار قانونی صورت گیرد والا شائبه مغایرت با اصل هشتادوپنجم قانون اساسی دارد و همچنین موضوع حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه به یک موضوع تکراری در قوانین بودجه تبدیل شده است.

بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده نیم درصد منابع آزادشده ناشی از حذف یارانه‌بگیران در هر سال برای تامین هزینه‌های پاسخگویی به اعتراضات، توسعه «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان»، راه‌اندازی «پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان» و «پنجره واحد خدمات رفاهی» در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ منظور شود تا علاوه بر توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم، بستر‌های پاسخگویی نیز فراهم شود.

درآمد تخیلی برای یارانه

بند ب تبصره ۸ لایحه بودجه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت را مکلف می‌کند منابع ارزی این تبصره را «بلافاصله به حساب ارزی سازمان هدفمندی نزد بانک مرکزی» واریز کرده و «به محض وصول منابع ارزی با نرخ ارز حواله سامانه نیما به ریال تبدیل شود. این حکم در قوانین بودجه دو سال اخیر نیز به تصویب رسیده بود، اما اصلا امکان اجرایی شدن ندارد! دلیل آن هم مشخص است. مشکلات تحریم کاری کرده که اصلا امکان واریز درآمد‌های ارزی شرکت‌های وزارت نفت از صادرات فرآورده به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.

بازوی پژوهشی مجلس می‌گوید: تنها راه‌حلی که قادر به اجرایی کردن این بند وجود دارد این است که «مدیریت حساب‌های خارج از کشور شرکت‌های تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی منتقل شود.» که خب چنین چیزی هم نیاز به انواع و اقسام بروکراسی‌های خاص خود دارد.

 

منبع: فرارو