شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی

نگاه ویژه به حضور بخش خصوصی / میادین گازی را به اشتراک بگذارید

اقتصاد نگاه ویژه به حضور بخش خصوصی / میادین گازی را به اشتراک بگذارید

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک مزیت‌های زیادی برای کشور به همراه دارد.

گاز یک حالت از ماده است که در آن ذرات اندکی فاصله دارند و شکل و حجم خود را به صورت مخروطی تغییر می‌دهند. گازها از عناصر شیمیایی یا ترکیبات مولکولی تشکیل شده و در دماها و فشارهای خاصی به حالت گازی تبدیل می‌شوند. ویژگی‌هایی چون بی‌شکلی، قابل فشردن بودن، و پراکندگی ذرات، ویژگی‌های اساسی گازها هستند. گازها در صنایع مختلف، انرژی، و حتی به عنوان مواد اولیه در فرآورده‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، گازهای طبیعی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند و گازهای دیگر نیز در صنایع نظیر پتروشیمی و تولید برق اهمیت دارند.

فریدون عباسی، با اشاره به حضور بخش خصوصی در حوزه ساخت نیروگاه‌های جدید و افزایش تولید حامل‌های انرژی در کشور، گفت: در بحث مربوط به سرمایه‌گذاری در حوزه حامل‌های انرژی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید با اطمینان خاطر و اعتماد کامل اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک، ادامه داد: حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک مزیت‌های زیادی برای کشور به همراه دارد.

نماینده مردم کازرون در مجلس، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی برای ورود بخش خصوصی در حوزه نفت و انرژی، وجود فرایندهای طولانی‌مدت برای واگذاری‌ها است. از این رو، زمانی که نیروگاهی به بخش خصوصی واگذار شده باشد، باید شاهد پرداخت به‌موقع بدهی به پیمانکاران در شبکه توزیع برق و غیره باشیم.

تسهیل فرایند مجوزدهی به بخش خصوصی

عباسی گفت: طولانی شدن فرایندهای واگذاری به منظور اخذ مجوز، اقدامات توسعه‌ای در بخش سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین بهتر است دولت و مدیران فرایند مجوزدهی به بخش خصوصی را تسهیل کنند.

وی بر افزایش تولید حامل‌های انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: برای کشوری که با تحریم مواجه است، باید ضمن تسهیل فرایند مجوزدهی در بحث ساخت نیروگاه‌ها، زیرساخت‌های لازم به منظور افزایش راندمان تولید فراهم شود تا بخش خصوصی با رغبت بیشتری فعالیت کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید اجازه توسعه میادین را بدهد، خاطرنشان کرد: زمینه برای حضور صد در صدی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید بیش از پیش فراهم شود چرا که پروژه‌های عمرانی و صنایع تنها با سرمایه بخش خصوصی پیش خواهد رفت.