شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#معاون وزیر#ارمنستان

مسکو: تعیین زمان و مکان امضای معاهده صلح تنها بر عهده ایروان و باکو است

مسکو: تعیین زمان و مکان امضای معاهده صلح تنها بر عهده ایروان و باکو است

ایسنا نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه زمان و مکان امضای معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به خود آن‌ها بستگی دارد، بیان کرد که مسکو تلاش می‌کند در طراحی این معاهده صلح که تامین‌کننده صلح و امنیت پایدار در منطقه قفقاز باشد، به ایروان و باکو کمک کند.

«میخائیل گالوزین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور روابط با کشورهای مشترک‌المنافع گفت، تصمیم‌گیری درباره محل امضای معاهده صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به خودشان بستگی دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد، گالوزین در پاسخ به این سوال که معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان کجا امضا خواهد شد و آیا احتمال انجام شدن آن در مسکو وجود دارد یا خیر، گفت «تعیین کردن تاریخ و محل معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر عهده خودشان است. هیچ کسی حق ندارد زمان انجام آن را تعیین کند.»

گالوزین افزود که روسیه «نمی‌تواند نسبت به تحولات قفقاز جنوبی بی‌تفاوت باشد.»

این دیپلمات روس می‌گوید «از نظر تاریخی، روسیه یکی از کشورهای منطقه قفقاز و تنها کشور در منطقه و در جهان است که روابط متحدانه‌ای هم با آذربایجان و هم با ارمنستان دارد.»

گالوزین با گفتن این که سرنوشت قفقاز جنوبی باید توسط کشورهای این منطقه تعیین شود، افزود که «هیچ طرف سومی از خارج نمی‌تواند راهگشای صلح و ثبات پایدار باشد.»

در ادامه، معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به درگیری‌ها در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و اقدامات طرفهای غربی در این کشورها بیان کرد که «شرط‎‌بندی روی کمک‌های معجزه‌آسای غربی متوهمانه و خطرناک» است.

این دیپلمات روس با گفتن اینکه مسکو تلاش می‌کند به باکو و ایروان در طراحی یک معاهده صلح پایدار که احیاکننده صلح و امنیت بلندمدت در منطقه باشد، کمک می‌کند، افزود که عادی‌سازی روابط باید بر اساس توافق‌های سه‌جانبه میان روسیه، ارمنستان و آذربایجان طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ باشد.

چندین دهه درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ شدت گرفت. خصومت‌ها در پی اعلام یک آتش‌بس با میانجیگری روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ پایان گرفت. این دو کشور که پیشتر، عضو اتحادیه جماهیر شوروی بودند، با اعزام صلح‌بانان روس به این منطقه موافقت کردند.

آذربایجان در سپتامبر امسال، طی حمله‌ای غافلگیرانه، کنترل منطقه قره‌باغ را در دست گرفت که عمدتا، ارمنی‌نشین بود و تقریبا، تمامی ساکنان آن را مجبور به فرار به ارمنستان کرد. مقامات قره‌باغ اعلام کردند که موجودیت این کشور که کسی استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسد، از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ پایان خواهد یافت. «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف»، رییس جمهوری آذربایجان هر دو گفته‌اند احتمال دارد تا پایان سال یک معاهده صلح امضا شود.

310310