شهر خبر

صادرات/پتروشیمی/افزایش صادرات

افزایش صادرات پتروشیمی/ نقش مهم این صنعت در اقتصاد ملی

صادرات یکی از سودآور ترین اقداماتی است که کشورها برای تقویت چرخه اقتصادی خود انجام می دهند.

اقتصاد افزایش صادرات پتروشیمی/ نقش مهم این صنعت در اقتصاد ملی

محصولات پتروشیمی در ایران و تولید این محصولات، نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی داشته و این صنعت توانسته است میزان صادرات کشور را افزایش دهد.

دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: میزان صادرات پتروشیمی در ۸ ماهه ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار بوده است

مهدی مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی در نشست خبری گفت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست به طوری که ۳۰ درصد صادرات نفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است.

ابهری خاطر نشان کرد: نقش پتروشیمی در اقتصاد ملی بسیار برجسته است که این صنعت می‌تواند از اقتصاد تک محصولی نفت جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات وجود داشته که ۱۴ میلیارد دلار آن را به سامانه نیما و در اختیار بانک مرکزی قرار داده ایم.

به گفته سخنگوی انجمن کارفرمایی پتروشیمی اکنون بیش از ۸۰ درصد از ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی بوده و مابقی آن به طرح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در ۸ ماهه سال جاری ۸ درصد افزایش تولید وجود داشته در حالیکه صادرات در یک خط مستقیم قرار داشته است زیرا ۶۶۰ تن محصول به بورس کالا اختصاص دادیم.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به ناترازی گاز در کشور توضیح داد: ناترازی گاز در کشور ما به دو دلیل است، یکی عدم مصرف بهینه دیگری عدم سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی برای عبور از ناترازی و انجام ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ورود کرده و کنسرسیوم ساخت چند مخزن و توسعه در میادین گازی را ایجاد کرده و قراردادها از EPC به IPC برده است ولی هنوز قرارداد نهایی نشده و نزدیک به دو سال است که معطل مانده و در بوروکراسی‌های اداری قرار دارد.

به گفته ابهری دو سال است که کنسرسیوم باختر و پترو فرهنگ برای سرمایه گذاری کرده اند اما موفق به عقد قرار داد نشده اند.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خاطر نشان کرد: استراتژی کشور مبتنی بر صادرات بوده و در برنامه هفتم در بند (ث) ماده ۴۸ به مواد خام و نیمه خام اشاره شده است که باید معافیت صادراتی آن لغو شود.

وی اضافه کرد: محصولات هر کدام تعریفی دارند اما تعریفی برای مواد نیمه خام وجود ندارد به همین دلیل مجلس برای تأمین بودجه برخی از محصولات مانند اوره و پروپیلن را نیمه خام در نظر گرفته تا از این طریق عوارض دریافت کرده و در جای دیگری هزینه کند

وی ادامه داد: ۲۳ درصد صادرات در سال باید غیر نفتی باشد که با این شرایط امکان پذیر نیست و در این شرایط فضای کسب و کار هم خراب می‌شود. زیرا تمام معافیت‌ها در مناطق از بین رفته است.

به گفته دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۳ مالیات ۹ درصدی ۱۰ درصد می‌شود که نه تنها رشد اقتصادی ندارد بلکه تورم زا است.

ابهری خاطر نشان کرد: قانون بودجه در حال کنسل کردن قوانین دائمی است در قانون بودجه آمده مالیات ۲ و نیم درصدی از اتیلن دریافت شود، این حجم از مالیاتی که از مردم دریافت می‌شود کجا هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: از سه سال گذشته تا کنون ۵۰ همت از دولت طلبکاریم که می‌گوئیم با گاز تهاتر کنید اما زیر بار نمی‌روند. دولتی که کود اوره را ۷ هزار تومان خریداری می‌کند و خوراک آن ۶ هزار تومان است چرا مطالبه ما را پرداخت نمی‌کند.

دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی خاطر نشان کرد: میزان صادرات در ۸ ماهه ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته دو دهم درصد افت داشته است زیرا قیمت جهانی کاهش پیدا کرده است.

به گفته ابهری ظرفیت پتروشیمی ۹۱ میلیون تن است در حالی که سال گذشته ۶۹ میلیون تن تولید وجود داشته است که نشان دهنده عدم النفع ۵۰ درصدی است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل عدم تأمین گاز ۸۰۰ میلیون دلار از صادرات ما از بین رفت و اقتصاد کشور ضربه خورد.

ابهری در خاتمه با اشاره به صرفه جویی مشترکان می‌تواند راهی برای جلوگیری از قطعی گاز پتروشیمی‌ها در فصل سرد سال باشد خاطر نشان کرد: در صورتیکه مشترکان معمولی تنها ۳ درصد صرفه جویی کنند پتروشیمی‌ها در زمستان محدودیت نخواهند داشت.

منبع: مهر