شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اینترنت

موج واکنش ها به افزایش تعرفه اینترنت / گرانی به بهانه افزایش کیفیت

اقتصاد موج واکنش ها به افزایش تعرفه اینترنت / گرانی به بهانه افزایش کیفیت

با انتشار خبر افزایش تعرفه اینترنت، موجی از اعتراضات به راه افتاد. در این خصوص، مهم‌ترین پرسش مردم این است که با شرایط اقتصادی فعلی، چرا باید از پیش، برای اینترنتی که از آن راضی نیستند، پول بیشتری بپردازند؟

تعرفه اینترنت به صورت گسترده‌ای بستگی به منطقه، ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنت، سرعت و حجم داده دارد. بسیاری از ارائه‌دهندگان اینترنت انواع مختلف بسته‌های قیمت‌گذاری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که شامل سرعت دانلود و آپلود، حجم داده مجاز و خدمات افزوده مانند تلفن ثابت و تلویزیون با بستر اینترنت است. همچنین، نقشه پوشش شبکه و نوع فناوری استفاده شده نیز بر تعرفه اینترنت تأثیرگذار است.

پیشتر اپراتورهای ارتباطی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های اینترنت را داشتند، با این وجود وزارت ارتباطات در نهایت موافقت خود مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های اینترنت را اعلام کرد که با موجی از واکنش‌ها رو به رو شد.

در ادامه واکنش تعدادی از روزنامه‌ها به موضوع افزایش تعرفه اینترنت را می‌خوانید:

مردم با وجود مخالفت دربرابر افزایش تعرفه اینترنت اما منتظر اعلام عدد نهایی افزایش تعرفه‌ها بودند. وزیر ارتباطات در این بین مخالفت دولت دربرابر افزایش صددرصدی را اعلام کرد. درنهایت اعلام شد که افزایش تعرفه‌ها تنها ۳۰ درصد خواهد بود. اما با یک حساب و کتاب ساده‌ که تقریبا تمام مردم از آن سر در می‌آورند، می‌بینیم که تعرفه‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رونق کسب‌وکارهای اینترنتی درسال‌های اخیر رشد بیشتری نسبت به مشاغل سنتی-اینترنتی داشته و چه‌بسا هزینه‌های جاری کمتری را نیز به همراه داشته است. فزایش قیمت تعرفه‌ها در صورتی اتفاق افتاده است که اینترنت کشور وضعیت مطلوبی نداشته است.

افزایش تعرفه‌های اینترنت در ایران درحالی رخ داده که چنین امری در کشورهای پیشرفته به‌صورت معکوس اعمال می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل بهبود زیرساخت‌های شبکه، نه‌تنها سرعت اینترنت را افزایش می‌دهند بلکه قیمت تعرفه‌ها را برای کاربران کاهش می‌دهند.

در توضیح افزایش نرخ اینترنت گفته شد که وزارت ارتباطات شرط و شروطی برای اپراتورها تعیین کرده است. افزایش ۳۰درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده از جمله مهم‌ترین شرایط بود. این در حالی است که اکنون کاربران اینترنت از سرعت و کیفیت ناراضی هستند و این سوال را دارند که چه تضمینی برای تحقق این شروط وجود دارد؟

منحنی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است. تغییر در قیمت اینترنت با قبول شرایطی از سوی دستگاه‌های ارائه دهنده انجام شده است. اکنون این توقع و این پرسش وجود دارد که این افزایش تعرفه، چگونه معضل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور را حل خواهد کرد؟

مهم‌ترین پرسش مردم این است که با شرایط اقتصادی فعلی، چرا باید پیش‌پیش، برای اینترنتی که از آن راضی نیستند، پول بیشتری بپردازند؟ از طرف دیگر اپراتورها هم به‌خاطر سرکوب تعرفه طی چند سال، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. ظاهرا داستان کیفیت مطلوب و افزایش قیمت اینترنت شبیه مرغ و تخم‌مرغ شده است.

در حالی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد مجوز ۳۰ درصدی برای گرانی اینترنت داده است بسته‌های جدید همراه بــا قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شد. آخرین باری که یک اپراتور بسته اینترنت بلندمدت عرضه کرده بود هر گیگابایت حدود ۲ هزار تومان بود. برای مثال، یک اپراتور تمام بسته‌های بیش از یک ماه خود را حذف کرد و بسته یکماهه را با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه کرد.

کارشناسان می‌گویند اگرچه تعرفه‌های تعریف شده در مصوبه سال ۹۶ تا امروز تغییری نداشته است اما کف و سقف تعریف شده در این مصوبه به‌گونه‌ای است که دست اپراتور‌ها را برای افزایش چند برابری قیمت اینترنت باز گذاشته است.