شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سیاه#نفت

گفت و گوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

شرایط بحرانی نفت / سهم ایران از صادرات طلای سیاه چقدر است؟

گمانه زنی ها به سمت و سویی پیش خواهد رفت که در ۲ سال آینده، شاهد پیک تقاضا برای خرید نفت خواهیم بود.

اقتصاد شرایط بحرانی نفت /  سهم ایران از صادرات طلای سیاه چقدر است؟

فروش نفت ایران در شرایط تحریم، امری سخت و دشوار است که ایران توانسته باوجود این شرایط، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند. بسیاری از کارشناسان انرژی بر این باور هستند که ایران باوجود آنکه نفت را صادر می کند اما در بازار های جهانی، از جایگاه و رتبه خوبی برخوردار نیست. ایران توانسته است مشتریان قبلی خود را حفظ کند و دلیل این موضوع، تخفیف هایی است که برای خریداران اعمال می کند.

درآمد-های-نفتی

 

صادرات یک میلیون بشکه در روز

سعید میرترابی، کارشناس انرژی درباره وضعیت نفت ایران و بحث حضور در بازار جهانی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر از نظر حضور ایران در بازار جهانی، آمارهای تخمینی وجود دارد و نمی توان به درستی اعداد و ارقامی را مطرح کرد. ایران در بحث صادرات و بر اساس حدس و گمان، روزانه یک میلون بشکه تا یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه، صادرات دارد که باتوجه به شرایط تحریم، عدد قابل قبولی به حساب می آید. روش های اندازه گیری میزانت صادرات وجود دارد اما چیزی که مطرح می شود، در نهایت یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در طول روز است.

میر ترابی ادامه داد: زمانی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، قطعا بحث صادرات و حضور در بازار جهانی، روند کاهشی پیدا می کند. اما باید گفت که ایران با استفاده از تولید بیشتر در حوزه نفت، توانسته است مشتریان خود را حفظ کند و البته تخفیف هایی که برای مشتریان خود اعمال می کند، در بحث صادرات بی تاثیر نبوده است.

سعید-میرترابی

وی افزود: در بحث مصارف داخلی باید گفت حدود ۲ میلیون بشکه در کشور مصرف می شود. اما باوجود آنکه ایران توانسته با وجود تحریم و همچنین مصارف داخلی، صادرات داشته باشد، اما باید این نکته را هم درنظر گرفت که شرایط و رتبه ایران در بازار جهانی، کاهش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که قبل از تشدید تحریم ها، ایران شرایط خوبی را در بازار جهانی و رقابت پذیری داشته است. ایران در زمان قبل از تشدید تحریم ها، حدود ۴ میلیون بشکه نفت را به کشورهای خواهان نفت ایران صادر می کرد.  تحریم ها و مصارف داخلی سبب شده است تا هر میزان که تولید می شود مصرف و صادر شود. درصورتی ایران می تواند جایگاه خوبی را در بازار جهانی داشته باشد که تولید را افزایش دهد.

عوامل موثر بر قیمت نفت

این کارشناس انرژی عنوان کرد: به طور کلی در فصول سرد، تقاضا برای سوخت هایی که برای تولید گرما مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر است و همین امر سبب خواهد شد تا قیمت نفت در بازار نفت تاثیرگذار باشد. در نیم کره شمالی، باوجود فصل سرما و اینکه امسال سرما کم تر از حد معمول وجود دارد، می تواند بر روی تقاضا تاثیر گذاشته و قیمت نفت در بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: بحران های روسیه و جنگ با اوکراین، شرایط کنترل شده ای پیدا کرده و شرایط غزه هم تقریبا به وضعیت تثبیت شده ای رسیده است، انتظار نمی رود که شوک بزرگی به عرضه و تقاضای بازار نفت به وجود آید. احتمال می رود بازار روند معمول خود را با توجه به تغییرات فصل طی می کند و تا محدوده ۸۰ دلار تثبیت می شود. بازار نفت وضیعتی دارد که این امکان وجود دارد تا حوادث پیش بینی نشده بر روی قیمت طلای سیاه تاثیر زیادی بگذارد.

فروش-نفت-ایران

میرترابی در ادامه این گفت و گو و در ارتباط با آینده نفت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: به دلیل آنکه جهان، با سرعت بالایی به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت می کند، ظرف ۲ دهه آینده، می توان تصور کرد که اگر بخواهیم نفت را با قیمت های معقول و با تقاضای موثر صادر کنیم، بیش از ۲ دهه زمان نخواهیم داشت. البته به دلیل آنکه ما در منطقه نفت خیز قرار گرفته ایم و نفت در کشور ارزان تولید می شود، می توانیم تا ۵۰ سال آینده هم نفت بفروشیم اما وضعیت بازار ممکن است شرایط را برایمان دشوار کند.

وی در پایان گفت: گمانه زنی ها به سمتی می رود که ما در ۲ سال آینده، پیک تقاضای نفت را خواهیم داشت و بعد از آن، تقاضا برای خرید نفت، وارد یک روند نزولی خواهد شد. اگر این روند قطعی باشد، ما باید به دنیایی فکر کنیم که به تدریج از مشتریان نفت کاسته می شود و رقابت بر سر جذب مشتری های جدید بیشتر می شود چنین موضوعی می تواند شرایط را برای ما دشوار کند.