شهر خبر

مالیات طلافروشان/ طلا و جواهر/ مالیات طلا و جواهر

۳۴درصد طلا فروشان مالیاتی پرداخت نمی‌کنند / جواهر و پلاتین معاف از مالیات شدند؟

طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی، فقط ۷۴درصد طلافروشان در‌ ماه مالیات پرداخت می‌کنند.

اقتصاد ۳۴درصد طلا فروشان مالیاتی پرداخت نمی‌کنند / جواهر و پلاتین معاف از مالیات شدند؟

در میان هیاهوی زیادی که طی روزهای گذشته پیرامون مالیات طلافروشان مطرح شده، اما یک نکته بیش از همه قابل توجه است. اینکه چرا به اعتراض کارگان در مورد مطالباتشان کم توجهی و بی توجهی صورت می گیرد، ولی در مورد یک طلافروش بسیاری از مسئولین با مسامحه رفتار می کنند و حتی به تکذیب گفته های خود دست می زنند. واقعیت این است که انگار در این کشور، هیچکس نمی خواهد تفاوت یک کارگر و معضلاتش را با یک طلافروش ببیند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد اولا افزایش نرخی برای دریافت مالیات در کار نیست و دوماً طبق آمارها ۷۴درصد طلافروشان یا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند یا حداکثر مالیات بر درآمد پرداختی آنها ۱۵میلیون تومان در‌ماه است. ضمن اینکه ۳۴درصد طلا فروشان هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

اصل طلا مشمول مالیات نیست

طبق قانون فعلا قرار نیست هیچ مالیاتی بابت اصل طلا دریافت شود و پرداخت مالیات از سوی مردم برای خرید طلا هم صحت ندارد. آنطورکه رئیس سازمان امور مالیاتی در این‌باره گفته است نه فقط قرار نیست هیچ مالیاتی از اصل طلا دریافت شود بلکه مردم نیز به‌عنوان خریدار لازم نیست کد ملی خود را به فروشنده بدهند. محمد‌هادی سبحانیان تأکید کرده است: اصل طلا، جواهر و پلاتین به‌کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و فقط اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است مشمول ارزش افزوده است.

مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل میزان پرداخت مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل و اصناف است به این معنا که اگر سود فعالیت طلا فروشان بین صفر تا ۲۰۰میلیون تومان در‌ماه باشد باید ۱۵درصد مالیات پرداخت کنند و اگر درآمد آنها بعد از کسر هزینه‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان باشد میزان مالیات پرداختی آنها ۲۰درصد سود تعیین خواهد شد.

 طلافروشانی که بالاتر از ۴۰۰میلیون تومان سود کرده‌اند نیز نرخ مالیات‌شان ۲۵درصد خواهد بود.

مالیات-مشاغل

مالیات-طلا-فروشان

 

 

منبع: همشهری