شهر خبر

ایهود باراک خطرناک‌ترین اتفاق اسرائیل را اعلام کرد

ایهود باراک خطرناک‌ترین اتفاق اسرائیل را اعلام کرد

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی عملیات «طوفان الاقصی» را «خطرناک‌ترین» اتفاق تاریخ جعلی این رژیم ارزیابی و راه‌حل‌هایی را برای خروج تل‌آویو از باتلاق غزه مطرح کرد.

ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با انتشار یادداستی در شبکه ۱۲ این رژیم نوشت: هفتم اکتبر ۲۰۲۳ خطرناک‌ترین رویداد در تاریخ اسرائیل است که منجر به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و «ربوده شدن» ۲۵۰ نفر دیگر و تحقیر، ناکارآمدی و اختلال در سیستم‌های دولتی اسرائیل شد.

طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، وی تاکید کرد که این عملیات مقاومت فلسطین بحران اعتماد چند بعدی و بی سابقه‌ای را در رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

باراک تاکید کرد: همچنان تا دستیابی به اهداف جنگ فاصله زیادی وجود دارد و جنبش حماس همچنان قابلیت‌های عملیاتی بالایی در بخش‌هایی از نوار غزه دارد.

وی همچنین به رویارویی با حزب‌الله اشاره کرد و در این باره گفت: آسیب جدی به دو طرف وارد شده است و اگر اسرائیل مجبور به استفاده از قدرت برای دور کردن حزب‌الله از مرزها در صورت شکست تلاش‌های سیاسی شود، موضوع می‌تواند به یک درگیری همه‌جانبه تبدیل شود.

باراک در بخش دیگری از اظهاراتش در تشریح راه حل موجود برای رژیم صهیونیستی برای خارج شدن از باتلاق غزه تصریح کرد: اسرائیل در مواجهه با این شرایط و برای رسیدن به اهداف خود، باید از روز اول، خطوط کلی «روز بعد» را با آمریکایی‌ها یا از طریق آنها با مصر، اردن، امارات و عربستان سعودی مطرح می‌کرد.

وی ادامه داد: کسانی که معتقدند در سال ۲۰۲۴ می‌توان «کوچ داوطلبانه» میلیون‌ها شخص را در غزه آغاز کرد، دچار توهم شده و خیال‌پردازی می‌کنند. چه کسی می‌تواند چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد؟ هیچ حاکم عربی حتی از دوستان اسرائیل، حاضر به انجام این کار به طور منظم نیست.

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی همچنین با در سر پروراندن رویا و توهم «نابودی جنبش حماس» اظهار داشت: محتمل‌ترین راه حل، تشکیل نیروی مشترک عربی از کشورهایی عادی کننده روابط با اسرائیل و و همچنین عربستان سعودی است، به عنوان مثال، نیرویی به رهبری مصر و تحت حمایت ایالات متحده و اتحادیه عرب تشکیل شود و با محدود شدن قدرت تسلط حماس، کنترل نوار غزه به مدت شش ماه تا یک سال با امکان تمدید، به این تیم سپرده شود.

باراک همچنین گفت: در طول این ماه‌ها، این نیرو به تدریج برای بازگرداندن نوار غزه به کنترل و مدیریت غیرنظامی تشکیلات خودگردان فلسطین تقویت شده تلاش خواهد کرد. این نیرو همچنین می‌تواند در کنار تشکیلات خودگردان فلسطین برای مدت زمان بیشتری به کار خود ادامه دهد، که امکان از بین بردن ظرفیت عملیاتی باقی‌مانده حماس، به ویژه موشک‌ها و تسلیحات آن را فراهم می‌کند.

وی مدعی شد: اینها خطوط کلی راه حل معقول و تقریباً تنها راه حل است و هر کس سعی در خنثی کردن آن داشته باشد، مسئول ماندن اسرائیل در باتلاق غزه برای سال‌های متمادی خواهد بود، وضعیتی که بسیار ویرانگر و خونین خواهد بود.

وی همچنین در انتقاد از عملکرد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نتانیاهو تا زمانی که مورد باج گیری بن گویر و اسموتریچ (دو وزیر تندرو امنیت داخلی و دارایی) قرار می‌گیرد، نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند.

باراک در این باره تصریح کرد: نتانیاهو نمی‌خواهد در این مسیر حرکت کند، چراکه خطوط کلی این امکان را می‌دهد تا نبرد ظرف یک ماه پاپان یابد و در نتیجه نتانیاهو را با درخواست‌ها برای محاکمه مواجه کند.

باراک همچنین تاکید کرد که ادامه کار این دولت (کابینه نتانیاهو) ناگزیر منجر به از دست رفتن تنها فرصت خواهد شد.

311311