شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح طلب

پیامِ سکوت رهبری درباره قانون حجاب از نگاه رسانه اصلاح طلب / تصویب کنندگان این قانون شعری گفته اند که در قافیه اش مانده اند

پیامِ سکوت رهبری درباره قانون حجاب از نگاه رسانه اصلاح طلب / تصویب کنندگان این قانون شعری گفته اند که در قافیه اش مانده اند

روزنامه اصلاح طلب نوشت: هرچند خبرگزاری اصول‌گرا از تصویب قریب‌الوقوع لایحه خبر داده ولی به نظر نمی‌رسد مشکلات اساسی آن حل شده باشد .

روزنامه هم میهن نوشت:

درحالی‌که لایحه حجاب بار دیگر به مجلس شورای اسلامی بازگشته، یکی از طراحان آن گفته «گشت ارشاد حذف نشده بلکه هوشمند شده است.»

به گفتۀ ابوالفضل اقبالی در این لایحه تذکر هوشمند حجاب به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که «آبروی شخص حفظ شود» و دستگیری صرفاً برای کسی است که «برهنه یا نیمه‌برهنه به خیابان می‌آید.»

پیش‌تر نماینده‌ای دیگر که البته مواضع معقولانه‌تری اتخاذ می‌کند - غلامرضا نوری‌قزلجه – گفته بود: «بازگشت دوباره گشت ارشاد جز همان نتایج منفی که قبلاً گرفته‌ایم، دستاورد دیگری برای جامعه ندارد و اتفاقاً دین‌داران هم خواهان چنین فضایی نیستند.»

می‌توان گفت بر سر نوع کنترل حجاب شعری سروده‌ شده اما در قافیه‌های ابیات آن مانده‌اند چراکه از یک طرف برای جلب رضایت اردوگاه خود ناگزیرند لحن تندتری اتخاذ کنند و از سوی دیگر می‌دانند وزن این اردوگاه در جامعه زیر ۲۰ درصد است و نمی‌توانند بخش‌های دیگر را بشورانند.

همچنین انتخابات اسفند در پیش است و نمی‌توان با نیمی از جامعه هم مدام به زبان تهدید و تحدید سخن گفت و هم تکریم‌شان کرد!

هرچند خبرگزاری اصول‌گرا از تصویب قریب‌الوقوع لایحه خبر داده ولی به نظر نمی‌رسد مشکلات اساسی آن حل شده باشد . مشکل مصوبه حجاب این نیست که در آن گشت ارشاد پیش‌بینی و لحاظ شده یا نه و اگر دارد هوشمند است یا نه. مشکل این است که مواجهه در شکل حداکثری - و نه مثلاً مقابله با آنچه برهنگی می‌خوانند- نه با عرف سازگار است نه با شرع، نه با مصلحت.

ادعای ناسازگاری با عرف با گشت‌وگذاری در شهر قابل اثبات است. دربارۀ شرع هم اگرچه وجوب آن قابل انکار نیست ولی نگاه سیاسی و امنیتی در آن می‌چربد و موضع روحانیت درباره نوع مجازات‌ها یک‌سان نیست.

مصلحت هم برخوردهای شدید را اقتضا نمی‌کند چون نارضایتی تولید می‌کند و همین که رهبری در سخنان و دیدار اخیر به این مصوبه اشاره نکرده و به موضوعات دیگر مرتبط با زنان پرداختند هم نشان می‌دهد نمی‌توانند از ایشان هزینه کنند.

به هر رو شعری سروده شده و حالا در پی جور کردن قافیه‌های آن هستند؛ باید دید آیا این قافیه‌ها را هم می‌توانند مثل گشت ارشاد به روش هوشمند بیابند یا نه؟

2727