شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

انتظار رشد دوباره در بورس / پیش بینی وضعیت شاخص های بورس در هفته آینده

اقتصاد انتظار رشد دوباره در بورس / پیش بینی وضعیت شاخص های بورس در هفته آینده

شاخص کل بورس تهران در همه مبادلات هفته جاری نزول کرد با این حال سطح معاملات خرد در سطح ۴.۵ هزار میلیارد تومان حفظ شد که علامت مثبتی برای بهبود عملکرد بورس در هفته آینده است.

بورس اوراق بهادار تهران، با تأسیس در سال ۱۹۶۷ به عنوان اولین بورس اوراق بهادار در خاورمیانه تاریخچه‌ای مهم در بازار مالی ایران دارد. این بورس در آغاز با دارایی‌های مالی محدودی آغاز کرد، اما در طول سال‌ها توسعه یافت و تبدیل به یک بازار بزرگ اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در ایران شد. این نهاد به مرور زمان با توسعه‌ی اقتصادی کشور و تغییرات سیاسی، شاهد افزایش فعالیت‌ها و تغییرات در قوانین و مقررات بازار مالی شد. بورس تهران اکنون یکی از مهم‌ترین نقاط دسترسی به سرمایه‌گذاری در ایران و یکی از بازارهای سرمایه معتبر در منطقه خاورمیانه است.

شاخص کل بورس تهران معاملات هفته جاری را با روند منفی آغاز کرد و به پایان رساند.

در این هفته همچنین برخلاف انتظار نزدیک به ۱۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. با وجود این روند نزولی ارزش معاملات خرد در سطح ۴هزارو۵۰۰میلیارد تومان حفظ شد. این در حالی است که تا قبل از آذرماه ارزش معاملات خرد، ماه‌ها در سطح ۲هزار میلیارد تومان بود.

مقایسه ارقام هفته جاری با قبل از آذرماه نشان می‌دهد که با وجود نزول‌های بورس بسیاری از سهامداران انتظار یک رشد دوباره را در بورس می‌کشند و این موضوع می‌تواند معاملات هفته بعد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

از نظر تکنیکی نیز به‌نظر می‌رسد شاخص بورس در یک محدوده اصلاح به سرمی‌برد اما به‌طور دقیق نمی‌توان زمان پایان این اصلاح را شناسایی کرد. با همه اینها می‌توان گفت در هفته آینده معاملات بورس متعادل خواهد شد و نسبت به بازار سراسر منفی هفته جاری متفاوت‌تر خواهد بود.

بسیاری از تحلیل گران و فعالان بازار انتظار دارند بعد از یک دوره اصلاح کوتاه مدت، روند صعودی بورس آغاز شود. از نظر تکنیکی انتظار می‌رسود روند نزولی شاخص بورس در محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به پایان برسد.

ضمن اینکه باید در نظر گرفت هر سال همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایان سال ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش می‌یابد و همین عامل منجر به رشد شاخص‌های بورس می‌شود. از سوی دیگر برنامه‌های سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نیز می‌تواند اثر مضاعفی بر شاخص‌های بورس داشته باشد.

اخبار تایید نشده حاکی ازآن است که برخی هلدینگ‌های بزرگ صنعتی با افزایش سرمایه پیشنهادی سازمان بورس از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بورس موافقت کرده‌اند و قرار است به سرعت این طراح را در هیات مدیره شرکت‌های خود تصویب کنند. با توجه به اثر‌گذاری این شرکت‌های بزرگ بر بازار سهام انتظار می‌رود اجرای این برنامه‌ها نیز اثر مثبتی بر شاخص بورس داشته باشد.