شهر خبر

پاسخ «جماران» به پرونده‌سازی‌های «رجانیوز»؛ خوب است نگاهی بیندازید که چند نفر حتی میان جماعت ارزشی و حزب اللهی به مسلکتان باور دارند!

پاسخ «جماران» به پرونده‌سازی‌های «رجانیوز»؛ خوب است نگاهی بیندازید که چند نفر حتی میان جماعت ارزشی و حزب اللهی به مسلکتان باور دارند!

جماران نوشت: سایت رجانیوز در واکنش به هشدار اخیر سید حسن خمینی در خصوص کمرنگ شدن نام امام در تبلیغات نهادهای فرهنگی، سیاهه ای از اتهامات تکراری و به غایت سطحی را بیان کرده است.

کاری نداریم به اینکه آیا اهالی این سایت از تکرار مکرر فکت هایی بی سر و ته دچار ملال نمی شوند(؟!)-که به خودشان مربوط است- اما کاش برای حفظ حرمت همان عده خاص مخاطب خود، کلامی می گفتند که بتوانند بر سر آن بایستند.

مثلا گفته اند که «در سال‌های اخیر شبکه‌های فارسی زبان معاند، با تولید آثار تاریخی سعی در تحریف تاریخ معاصر ایران دارند و نوک پیکان این آثار نیز برجسته‌ترین شخصیت سده اخیر، یعنی امام‌ خمینی(ره) را هدف گرفته است. سیدحسن خمینی باید به جای قرار گرفتن در جایگاه شاکی و مدعی، در جایگاه پاسخگو قرار بگیرد که با وجود آن همه سند و صوت از اتفاقات انقلاب، چرا هیچ اقدامی برای پاسخگویی به این شبهات انجام نشده است؟

طی سال‌های اخیر تنها یک فیلم با عنوان «فرزند صبح» که زندگی امام(ره) را به تصویر کشیده بود و یک مستند با عنوان «بانوی قدس ایران» که به زندگی‌نامه همسر امام(ره) اختصاص داشت از طرف این موسسه ساخته شده که آن‌ها هم با انتقادات زیادی مواجه بودند. برخی آنها را بسیار ضعیف دانستند به‌گونه‌ای که در خور شأن امام نبود و برخی دیگر به تحریفات تاریخی این تولیدات رسانه‌ای اشاره داشتند. البته همین فیلم ضعیف از سال ۸۹ تا به امروز، به صورت گسترده اکران نشده است.

اما فراموش می کنند که اولین مرجعی که به مستند «بهتان» بی بی سی در چندین مطلب پاسخ داد، همین موسسه و سایت جماران بود. در خصوص بهتان ها به امام در مورد شروع جنگ و چندین نمونه ریز و درشت دیگر همین طور.

آنها حتی جشنواره مستند حقیقت را ظاهرا دنبال نکرده اند که همین چند روز قبل برگزار شد و در آن مستند «احمد» برنده چند جایزه شد!

گفته اند، «هرگونه آثاری که نسبت به نحوه برخورد امام خمینی(ره) با مرحوم منتظری و قائم مقامی و عزل وی است منتشر نمی‌شود». در حالی که کتاب «روشن‌بینی‌ امام خمینی» نوشته آیت الله ری شهری در واپسین ماههای عمر ایشان، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شد.

از عدم تجدیدچاپ کتاب رنجنامه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی گفته اند، در حالی که این کتاب در مجموعه آثار یادگار امام موجود است.

ادعا شده که پایگاه خبری جماران «با اینکه بیش از ۱۵ سال از آغاز فعالیت این پایگاه خبری می‌گذرد اما همچنان رتبه چشمگیری به لحاظ کیفی و کمی در میان پایگاه‌های خبری ندارد». در حالی که در رتبه بندی پایگاه های خبری در همین دولت، در سال 1402 «پایگاههای خبری شفقنا، پارسینه، جوان آنلاین، تابناک امروز، عصر ایران، جماران، ورزش سه، الف، جهان نیوز و سیتنا به عنوان ده سایت خبری برتر کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نائل شده اند.»

از مصاحبه جماران با برخی اعضای نهضت آزادی گفته اند، در حالی که انجام گفت و گو با افراد تا جایی که مربوط به امور تاریخی یا برخی مواضع مشترک ملی و سیاسی کلان باشد امری مرسوم در تمام مستندهای تاریخی، رسانه ها و... است و ربطی به جایگاه حزبی افراد ندارد. چنانچه صداوسیما هم دست به چنین کاری می زند.

پاسخ به تمام این ادعاها و پرونده سازی ها نه ممکن است، نه لازم. اما آنچه ضروری است نگاهی واقع بینانه اصحاب رجانیوز به میزان پایگاه و جایگاه خودشان در میان افکارعمومی است. خوب است نگاهی بیندازند که چندنفر حتی در میان جماعت ارزشی و حزب اللهی به مسلک آنان باور دارد و سپس به یادگار امام و موسسات زیرنظر ایشان ایرادهای بنی اسرائیلی و نخ نما بگیرند!

۲۱۹۲۱۹