شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصفهان#خوزستان

گران شدن بی‌سر و صدای نان در یک استان

فارس: صبح روز پنج شنبه و بارانی امروز با خبری ناگهانی با تن‌پوشی از سکوت آغاز شد. نان تافتون در خوزستان از ۵۰۰ به ۶۵۰ تومان افزایش یافت!

این در حالی است که در ابتدای سال تاکید شد امسال قرار نیست قیمت نان تغییر کند، اما در هفته‌های اخیر، اخبار افزایش قیمت انواع نان در چند استان به صورت جداگانه در رسانه‌ها منتشر شد!

در آبان ماه امسال هم مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در یک گفت‌وگویرسانه‌ای، ضمن تاکید بر تشدید نظارت بر نانوایی‌های سراسر کشور، عنوان کرد: امسال، ما هیچ‌گونه تغییری نه در وزن چانه نان و نه در قیمت نان نداشته‌ایم، دولت به این صنف یارانه پرداخت می‌کند؛ بنابراین هیچ نوع گران‌فروشی قابل قبول نیست. هیچ مجوزی هم برای افزایش قیمت صادر نشده است و با هرگونه گران فروشی و کم فروشی برخورد خواهد شد.

صحبتی از افزایش قیمت نان نبود

کریمی از شهروندان دزفول می‌گوید: طبق آخرین اخباری که منتشر شده بود صحبتی از افزایش قیمت نان نبود و مسؤولان تاکید داشتند که هیچ افزایش قیمتی در این صنف وجود نخواهد داشت.

او می‌گوید: از روزهای قبل اخبار غیررسمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از افزایش قیمت نان می‌داد اما هیچ یک از مسؤولان واکنشی به آن نشان ندادند و تاییدی انجام نشد.

افزایش قیمت نان بنظر منطقی نیست

حکمت از دیگر شهروندان این شهرستان در صف یکی از نانوایی‌ها گفت: امروز که برای خرید نان به نانوایی محله مراجعه کردم به یک باره با تراکت قیمت هر قرص نان ۶۵۰ تومان، مواجه شدم.

او ادامه می‌دهد: شاید نان به نسبت سایر مواد خوراکی قیمت کمتری داشته باشد اما باید توجه داشت که مردم نان را به تعداد می‌خرند که مجموع قیمت آن به نسبت بالا است.

خانم زرین که در صف دیگر نانوایی شهرستان دزفول برای خرید نان منتظر بود به خبرنگار فارس گفت: وقتی برای نانوایی‌ها یارانه در نظر گرفته شده است به نظر افزایش قیمت نان منطقی بنظر نمی‌آید.

او می‌گوید: شنیده بودم که در دیگر استان‌ها همچون مشهد و اصفهان نان ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است که امروز با مراجعه به نانوایی متوجه افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در دزفول شدم که طبق شنیده‌ها این افزایش قیمت در سراسر خوزستان اتفاق افتاده است.

افزایش ۳۰ درصدی

صمصامی رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دزفول اظهار کرد: از صبح امروز بر اساس مجوزات قانونی نان تافتون حدود ۳۰ درصد در سراسر خوزستان افزایش یافته است.

وی افزود: این میزان در برخی از استان‌ها همچون اصفهان ۴۰ درصد است اما با توجه به قیمت‌گذاری منطقه‌ای این نرخ در خوزستان حدود ۳۰ درصد اعلام شده است.

به گفته وی تمامی مواد جانبی از جمله خمیر مایه و دستمزد کارگران افزایش چشمگیری داشته و قطعا با قیمت قبلی مدیریت واحد نانوایی برای نانوایان سخت و دشوار است.

صمصامی ادامه داد: در هر صنف و شغل دیگری سالانه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و افزایش قیمت نان هم مانند سایر کالاها برای جبران هزینه‌های تحمیلی به نانوایان منطقی به نظر می‌رسد.

دخل وخرج

مسعودی یکی از نانوایان می‌گوید: اکنون ۹۷ تا ۹۵ درصد نان سفره مردم را نان‌های سنتی تامین می‌کنند و نان‌های صنعتی نیز تامین کنننده بین ۵ تا ۳ درصد نان سفره مردم هستند.

 او با بیان اینکه آردی که به‌دست نانوا می‌رسد، تنها ۵ تا ۸ درصد هزینه تولید را شامل می‌شود، ادامه داد: بر این اساس، بین ۹۲ تا ۹۵ درصد هزینه تولید، شامل کرایه محل، خوراک کارگر، حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی، خمیر مایه، کرایه حمل و دیگر مقولات می‌شود.

مسعودی می‌گوید: اکنون، با توجه به تورم نزدیک به ۱۴۰ درصدی که در مجموع این سال‌ها بوده است، دیگر این تولید برای نانوایان اقتصادی نیست. صرف نظر از اینکه این میزان، هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد و دخل و خرجشان با یکدیگر نمی‌خواند.

او با بیان اینکه یک کیسه خمیر مایه برای نانوایی‌ها کافی نیست افزود: قیمت هر کیسه خمیر مایه در اتحادیه‌ها بین یک میلیون و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است اما این میزان کافی نیست و برای تامین مابقی نیاز باید از بازار آزاد با قیمت بالاتری تهیه شود.

 اطلاعی از افزایش قیمت ندارم!

 امید جهان نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اظهار بی‌اطلاعی از افزایش قیمت نان اظهار کرد: نرخ نان دو سال است که افزایش پیدا نکرده و اکنون نیز افزایشی نداشته و مقرر بود که یک متناسب‌سازی انجام شود.

 وی افزود: متناسب‌سازی به این معناست که همراه با سایر استان‌ها با توجه به افزایش قیمت دستمزدها یک نرخ متعادلی تعیین شود.