شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#مسکن#جدید

روش جدید تنبیه بانک ها / افزایش تسهیلات مسکن در گرو اقدام بانک مرکزی

اقتصاد روش جدید تنبیه بانک ها / افزایش تسهیلات مسکن در گرو اقدام بانک مرکزی

یک کارشناس اقتصادی گفت: با کاهش قدرت‌دهی تسهیلات بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات، تخصیص ۲۰ درصدی وام افزایش می‌یابد.

تسهیلات مسکن یا وام مسکن ابزاری است که برای کمک به افراد و خانواده‌ها برای خرید یا ساخت مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امکان به متقاضیان اعطا می‌شود تا بتوانند بهترین گزینه برای مسکن خود را انتخاب کنند. این تسهیلات ممکن است شامل وام‌های با نرخ بهره کمتر، تسهیلات بیمه مسکن، تسهیلات مالیاتی و یا تسهیلات دیگری باشد که افراد را در فرآیند خرید یا ساخت مسکن یاری می‌کند.

ولایی کارشناس مسکن گفت: اقدامات بانک مرکزی درخصوص تنظیم تأمین مالی برای ساخت‌وساز مسکن سبب افزایش شفافیت و پاسخ‌گویی در شبکه بانکی می‌شود.

به گفته وی، بانک مرکزی با اجرای الزامات تخصیص ۲۰درصدی می‌تواند اطمینان حاصل کند که بانک‌ها به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کرده و به اهداف توسعه ملی کمک می‌کنند.

او گفت: تأمین مالی کارآمد برای ساخت‌وساز مسکن به منظور رفع کمبود مسکن، رونق اقتصاد و بهبود شرایط زندگی برای افراد حیاتی است.

ولایی بیان کرد: طبق برنامه هفتم دولت باید بانک‌های که اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نمی‌کنند مانند بانک‌های خصوصی را کاهش دهد و اعتبارات این بانک‌ها را به بانک‌های دولتی از جمله مسکن، ملی و سپه ارائه کند تا این بانک‌ها با پرداخت تسهیلات ساخت زمینه را برای افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها فراهم کند.

او اظهار کرد: تلاش‌های دولت برای افزایش عرضه مسکن با عدم همکاری کافی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی در ارائه تسهیلات ساخت مسکن مواجه شده است.

وی تاکید کرد: برای غلبه بر این چالش، کارشناسان مداخله بانک مرکزی را توصیه می‌کنند که به موجب آن بانک‌های غیرمتعهد با کاهش قدرت وام‌دهی مواجه خواهند شد و وجوه تخصیص‌یافته به بانک تخصصی مسکن هدایت می‌شود.

به گفته وی، این رویکرد به رفع نیازهای مسکن جمعیت، تحریک رشد اقتصادی و اطمینان از اجرای تعهدات بانک‌ها در حمایت از بخش مسکن کمک می‌کند.