شهر خبر

تجارت/صادرات کالا/آسیای مرکزی

مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی کدام کشور است؟/رشد کشوردر آسیای مرکزی

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی یک درصد از کل تجارت کشورمان را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین مقصد صادراتی ایران به این منطقه ترکمنستان است و کالاهایی همچون میله‌های آهنی، پلی اتیلن و میوه‌های خشک از جمله کالاهای صادراتی ایران به منطقه آسیای مرکزی هستند.

اقتصاد مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی کدام کشور است؟/رشد کشوردر آسیای مرکزی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «مروری بر تجارت ایران با آسیای مرکزی»، روند تجارت ایران با کشورهای این منطقه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان را مورد بررسی قرار داده است.

آسیای مرکزی سرزمین پهناوری در قاره آسیا است که محصور در خشکی است و هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد. این منطقه به‌طور معمول دربرگیرنده کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است.

بر اساس این گزارش تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده است. تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱، پس از فروکش کردن همه‌گیری کووید-۱۹روند صعودی خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۲، با افزایش هشت درصدی نسبت به سال قبل به حدود ۱.۵ میلیارد دلار رسید. البته دلیل اصلی رشد مذکور افزایش ۲۶ درصدی واردات از این منطقه در مقابل افزایش سه درصدی صادرات بوده است. همچنین در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی، افزایش ۸۹ درصدی و ۱۰۶ درصدی واردات از دو کشور قزاقستان و تاجیکستان عامل اصلی افزایش واردات از این گروه کشورها در سال ۲۰۲۲ بوده است.

با این حال تراز تجاری ایران با پنج کشور منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ همواره به نفع ایران مثبت بوده و در سال ۲۰۲۱ به بیشترین میزان خود طی مدت مذکور (۸۲۶ میلیون دلار) رسیده است. در سال ۲۰۲۲ نیز تراز تجاری ایران با منطقه آسیای مرکزی حدود ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته و به ۷۹۶ میلیون دلار رسیده است.

همچنین در سال ۲۰۲۲ ترکمنستان مهم‌ترین مقصد عمده صادراتی ایران در آسیای مرکزی بوده که ۳۸ درصد از ارزش کل صادرات ایران به این منطقه را به خود اختصاص داده و ازبکستان نیز در مقام دوم قرار دارد.

با این حال، سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی از کل تجارت ایران همچنان بسیار کم است و تنها یک درصد از کل ارزش تجارت ایران را تشکیل می‌دهد. همچنین در سال ۲۰۲۲ از کل ارزش تجارت کالایی ایران به این منطقه، ۷۷ درصد متعلق به صادرات، معادل ۱.۱ میلیارد دلار، بوده و مابقی، معادل ۳۳۹ میلیون دلار را واردات تشکیل داده است.

عمده کالاهای صادراتی ایران به منطقه آسیای مرکزی شامل میله‌های آهنی، پلی اتیلن و میوه‌های خشک است. از سوی دیگر، عمده کالاهای وارداتی ایران از این منطقه شامل پنبه و مخلوط‌های گندم است.

تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی، از جمله کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان، موضوع مهمی است. بر اساس گزارش‌های اتاق بازرگانی ایران، تجارت ایران با این مناطق معمولاً شامل صادرات محصولاتی همچون میله‌های آهنی، پلی اتیلن، میوه‌های خشک و سایر کالاها به این کشورها می‌شود.

ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه، قادر است با استفاده از پتانسیل‌های خود، تجارت را با این منطقه توسعه دهد و روابط اقتصادی را بهبود بخشد. این تجارت می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و تبادلات مفید برای هر دو طرف کمک کند.

منبع: ايسنا