شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#واردات خودرو#قیمت

وزیر صمت: مشکلی برای واردات خودرو وجود ندارد / بازار خودرو باید رقابتی شود / حذف قیمت گذاری خودرو در آینده ای نزدیک

اقتصاد وزیر صمت: مشکلی برای واردات خودرو وجود ندارد / بازار خودرو باید رقابتی شود / حذف قیمت گذاری خودرو در آینده ای نزدیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سومین رویداد صنعت دانش بنیان در خصوص تاخیر در واردات خودرو، اعلام کرد: تاخیری در واردات خودرو وجود ندارد. به هر حال ما چندین سال واردات خودرو را در دستور کار نداشتیم، بنابراین اجرای کامل این روند و برقراری سامانه‌های مربوطه، زمانبر خواهد بود.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان که صبح امروز در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش های بین المللی هتل ارم برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره ساخت یک شهرکت فناوری عنوان کرد : نخستین اقدامی که ما باید انجام دهیم این است که شهرک‌های صنعتی را به شهرک‌های تخصصی تبدیل کنیم. ما در حال تلاش برای ساخت یک شهرک فناوری هستیم که در آن نیازهای فناورانه شرکت‌های مربوطه تامین شوند. ممکن است شرکت‌ها برای برآورده کردن نیازهای فناورانه خود متحمل هزینه بالایی شوند، بنابراین اگر یک مرکزی باشد که از حیث تجهیزات و همینطور توانایی، قابلیت‌های فناورانه و به روز را داشته باشد، می‌تواند به سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بیشتر کمک کند.

تلاش شرکت های دانش بنیان در تبدیل ایده به ثروت

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر کسی ایده و قصد تولید دارد، این مرکز می‌تواند به تحقق آن ایده کمک کند. در واقع وقتی آن شخص تمام توانایی‌ها در حیطه فناوری را دارد می‌تواند به کمک چنین مرکزی که فناوری‌ها و تجهیزات روز دنیا را در اختیار دارد، ایده خود را عملی کند. این خدمتی است که شرکت شهرک‌های صنعتی قصد انجام آن را دارد. حال شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که تلاش می‌کنند ایده‌ها را به محصول و محصول را به ثروت تبدیل کنند. در واقع این دستاوردی است که به دنبال آن هستیم.

رانت به خودروساز می دهیم تا شرایط خرید برای مردم آسان شود

علی آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آزادسازی قیمت خودرو توضیح داد: آزادسازی قیمت‌ها به طور کلی و کمتر دخالت کردن در بازار، ایده اصلی ما است، اما این موضوع نیازمند اجرای یک سری سلسله اقدامات است. می‌بایست انحصارها از بین برد و شرایط رقابتی را در بازار ایجاد کرد. در شرایط رقابتی و انحصار شکسته شده، می‌توان قیمت‌گذاری نکرد. تا زمانی که ما رانت را در اختیار شرکت‌ها می‌گذاریم، متعهد هستیم که مدیریت لازم را انجام دهیم تا این فرصت داده شده به‌دست مردم برسد، زیرا هدف از دادن این رانت‌ها این است که شرایط برای مردم بهتر شود. بنابراین در قیمت‌گذاری دخالت می‌کنیم اما در زمینه بازار خودرو در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که نیازمند این چنین دخالت هایی نخواهیم بود و در آینده‌ای نزدیک به تعداد کافی، تولید‌کننده خواهیم داشت.

واردات خودروهای برقی تسهیل می شود

وزیر صمت در رابطه با خودروهای برقی اضافه کرد: در رابطه با خودروهای برقی خوشبختانه دولت در مصوبه تعرفه واردات خودرو تجدید نظر کرد و این موضوع فرصتی را فراهم می‌کند تا مردم بتوانند در بازار خودرو بدون محدودیت و انحصار، نیاز خود را تامین کنند. ما در حال تلاش هستیم تا چنین شرایطی را به وجود آوریم.

وی در رابطه با امضای موافقت نامه تجاری ایران و اوراسیا و نقش صنعت در این زمینه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، بیان کرد: نخستین بار است که ما توانستیم با ۵ کشور بزرگ پرجمعیت یعنی یک بازار حدودا ۱۷۰ میلیونی، ارتباط پیدا کنیم که در واقع نیازمند توانایی‌های ما هستند. درحال‌حاضر ما از این بازارها اقلام کشاورزی مانند گندم و ذرت وارد می‌کنیم، البته طبق مواردی که در این توافقنامه به آن اشاره شده است، اولویت با تامین این موارد از تامین‌کنندگان داخلی است، اما به هر حال فضای رقابتی برای همه به وجود می‌آید. به هر حال فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و بازرگانان برای نفوذ به بازار‌های بزرگ در دسترس است به ویژه در شرایط سخت کنونی که در بسیاری از زمینه‌ها در تنگا هستیم. بنابراین به نظر من این موافقنامه از جنبه‌های متفاوت، مهم خواهد بود.

واردات خودرو در دو سه ماه آتی به نتیجه می رسد

عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر علت تاخیر یا تعلل در واردات خودرو گفت: تاخیری در واردات خودرو وجود ندارد. به هر حال ما چندین سال واردات خودرو را در دستور کار نداشتیم، بنابراین اجرای کامل این روند و برقراری سامانه‌های مربوطه، زمانبر خواهد بود. خوشبختانه درحال‌حاضر روال عادی برنامه‌ها در حال طی شدن است و عده زیادی از افراد خودروهای خود را تحویل گرفته‌اند و افراد زیادی هم در مسیر شماره‌گذاری هستند. احتمال آن است که ظرف دو تا سه ماه آینده، این موضوع به نتیجه خواهد رسید.