شهر خبر

لاوروف قدرت آمریکا را تمام شده ارزیابی کرد

لاوروف قدرت آمریکا را تمام شده ارزیابی کرد

ایرنا نوشت: وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به پیوستن کشورهای جدید به گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) و تمایل ۲۷ کشور برای عضویت در آن گفت: قدرت آمریکا در دنیا از بین رفته و جهان در مسیر نظم چندقطبی و جدایی از دلار در حرکت است.

سرگئی لاوروف پنجشنبه در گفت و گو با اسپوتنیک با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری گروه بریکس افزود: به مرور تلاش می کنیم که فرهنگ بریکس را وارد سیاست جهانی کنیم.
وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ در مقاطع گذشته، وقتی بحث جهان چند قطبی مطرح شد، دیدگاه تمام متخصصان بر روی جهان تک‌قطبی متمرکز بود اما امروز تلاش‌ ما این است که جهان، چند قطبی باشد.
وی اظهار داشت: به اعتقاد ما، باید مراکز جدیدی در جهان برای رشد اقتصادی و سیاسی باشد و نمی‌خواهیم که انحصار تصمیم‌گیری در کاخ‌سفید محدود باشد و مراکز مختلفی در عرصه مدیریت جهانی نقش‌آفرین باشند.
دیپلمات ارشد روس ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد کشور دیگری حتی غرب در نظم جهانی سهیم باشد، ما این را سال‌هاست که میبینیم.
لاوروف تأکید کرد:‌ با این وجود، قدرت آمریکا در دنیا از بین رفته است و فرایند حل مسائل با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای در حال افزایش است.
وی در ادامه از بریکس، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اوراسیا، اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازوکارهای همکاری در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا به عنوان مصداق‌هایی در تأیید گفته خود نام برد و اظهار داشت: همه این ساختارها، هدفشان این است که از دلار رهایی یابند و به صورت مستقل عمل کنند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه، هند و چین همواره جزو این کشورها بوده‌اند و ما می‌خواهیم دیگر کشورها هم در این فرایند مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: سیستم‌های آمریکایی در حال دخالت و ورود به برخی حوزه‌ها در آفریقا بوده‌اند اما ساختارهایی در این قاره شکل گرفته که در مسیر رشد قاره آفریقا حرکت کنند.
لاوروف با اشاره به درخواست ۲۷ کشور برای عضویت یا نقش‌آفرینی به عنوان شریک گروه بریکس گفت: کشورهای دیگر هم در حال ورود به گروه بریکس هستند و بریکس، شبکه‌ای ایجاد می‌کند که این مناطق به یکدیگر متصل شوند، البته این فرایند در سال ۲۰۲۳ تکمیل نخواهد شد و در سال بعد هم ادامه خواهد داشت.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی ادامه یافت.
در این نشست، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی موافقت کردند.


وزیر امور خارجه روسیه در ادامه از تحرکات نظامی آمریکا در اطراف تایوان انتقاد کرد و گفت: واشنگتن از روش توسل به زور برای حل مشکلات دست نمی‌کشد و آنها با این روش، در هر مکانی با مشکل مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا گفته است که ما روابط با چین را از موضع قدرت ادامه خواهیم داد اما چین از اقدامات واشنگتن درباره تایوان ناراضی است.
لاوروف تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند که اصول چین یعنی عدم کمک به مسلح شدن تایوان به عنوان دولتی که وجود ندارد را می‌پذیرند اما در عمل، به این گفته خود پایبند نیستند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم درباره جنوب شرق آسیا هم صحبت کنیم، باید بگوییم که آمریکا به دنبال از بین بردن گفتمان چین و آسیا است و واشنگتن در کار همه ملت‌ها دخالت می‌کند.


وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به حمایت غرب از راه‌حل پیشنهادی رئیس‌جمهور اوکراین موسوم به فرمول صلح زلنسکی گفت:‌ ۱۰ روز پیش، نشستی محرمانه با مشارکت کشورهای غربی و برخی کشورهای غیرغربی برگزار شد.
وی تصریح کرد:‌ تلاش غرب برای دخالت دادن سایر کشورهای جهان در اجرای فرمول زلنسکی یک "فریب" است.

311311