شهر خبر

هتل/گردشگری/قیمت هتل

زنگ خطر رکود هتلداری در ایران/گردش مالی ۳۶۰ هزار میلیاردی هتلداران

مالکان هتل‌ها بیان کرده‌اند که معضل اصلی در این حوزه نبود گردش مالی است که باعث بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران شده است. برخی از هتلداران نیز بیان کرده‌اند که انتقادات دولت را در پشتیبانی از افزایش تعداد هتل‌ها و ارتقاء کیفیت آن‌ها به استانداردهای بین‌المللی قرار داده‌اند.

اقتصاد زنگ خطر رکود هتلداری در ایران/گردش مالی ۳۶۰ هزار میلیاردی هتلداران

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طرح گردشگری در حال احداث است که بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری شده است. این آمار را معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده است. بسیاری از فعالان گردشگری اعتقاد دارند که این آمار در مقایسه با تقاضا کم است.

شهرام شیروانی معاون جامعه هتلداران ایران، در خصوص کیفیت هتل‌های کشور گفت: هتل‌ها بر اساس استاندارد‌های بین المللی ساخته شده است و در تلاشیم که همه هتل‌ها منطبق با معیار‌های وزارت میراث فرهنگی و جامعه هتلداران باشد. نزدیک به ۲ هزار هتل داریم که به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات جذب سرمایه گذار ادامه داد: ما در برنامه پنجم انتظار داشتیم تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر داشته باشیم که این آمار به ۱۵ میلیون نفر هم رسید، اما باید تلاشیم کنیم تا این آمار افزایش یابد.

معاون جامعه هتلداران ایران بیان کرد: در واقع کشور ما آمادگی کامل برای سرمایه گذاری را در گردشگری دارد. با حمایت دولت و ارائه تسهیلات با نرخ ارزان می‌توان در ساخت و بازسازی هتل کمک کرد.

مهدی رودبارکی عضو انجمن جامعه هتلداران هم درباره کیفیت هتل‌ها می‌گوید: کیفیت هتل‌های ما به لحاظ استاندارد‌های بین المللی عقب است و امیدوارم شرایطی فراهم شود که با آموزش، از سواد هتلداری روز جهان و تجهیزات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما در جهان استاندارد‌هایی داریم که بر اساس برند‌ها تعیین می‌شود و هر برندی معیار و کیفیت متفاوتی دارد؛ بنابراین برای اینکه به استاندارد‌های جهانی برسیم باید تلاش کنیم از تجربه‌های بین المللی استفاده کنیم.

رودبارکی شرایط را برای ورود سرمایه گذار خارجی سخت دانست و معتقد است این اتفاق به خاطر شرایط سیاسی و تحریم‌های اعمال شده است.

عضو انجمن جامعه هتلداران مهم‌ترین مشکل در گردشگری را کم توجهی برخی مسئولان دانست و اعلام کرد راهکار رونق گردشگری به میزان اهمیت مسئولان ارتباط دارد.

همچنین حسن سیادتان عضو انجمن جامعه هتلداران در این باره گفت: در این چند سال هیچگونه تسهیلاتی به هتلداران ندادند و دولت باید به فکر حمایت از هتلداران باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمبود هتل داریم و هتلداران و مالکان هتل توانی برای بازسازی هتل ندارند و دولت باید برای بهبود کیفیت هتل‌ها کمک کند.

سیادتان معتقد است باید پروسه‌های اداری صدور مجوز پروانه ساخت هتل‌ها حذف شود چراکه سرمایه گذار برای دریافت مجوز باید یک سال تلاش کند و این زمان طولانی موجب دلزدگی می‌شود.

کریم بیگی رئیس جامعه هتلداران اصفهان گفت: سرمایه گذاری در هتل به فراموشی سپرده شده چراکه در این چندسال اخیر گردش مالی خوبی نداشته و جوابگوی هزینه‌ها نیست.

کریم بیگی بیان کرد: باید با تبلیغات رسانه‌ای و معرفی آثار باستانی کشور مردم را تشویق به سفر کرد. همچنین شبکه‌ای را به حوزه گردشگری اختصاص بدهیم تا بتوان بخشی از ضرر‌های این صنعت را جبران کرد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما