شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صنایع دستی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

هلدینگ صنایع دستی راه‌اندازی می‌شود / ۵۰ درصد بودجه صنایع دستی در جیب این افراد است

دهقانی گفت: در حوزه صادرات باید عدد‌های درشت وارد شود و نمی توان استاد کاری را که صنایع دستی محدود تولید می کند، وارد عرصه صادرات کنیم؛ چراکه هم برای خود فرد هزینه بیشتری خواهد داشت و هم توجیه اقتصادی ندارد.

اقتصاد هلدینگ صنایع دستی راه‌اندازی می‌شود / ۵۰ درصد بودجه صنایع دستی در جیب این افراد است

صادرات کالاهای هنری معمولاً به عنوان فرایندی متخصصانه و پیچیده در نظر گرفته می‌شود. برای انجام صادرات کالاهای هنری، مراحل و مسائل زیادی باید مدنظر قرار گیرند. شناسایی کالاهای هنری: در ابتدا باید کالاهای هنری را شناسایی کنید. این شامل آثار هنری، صنایع‌دستی، نقاشی، مجسمه، قلم‌زنی، حصیربافی و دیگر محصولات هنری است. تأمین مجوزها و مقررات: در هر کشور، برای صادرات کالاهای هنری ممکن است به مجوزها و مقررات خاصی باشد. شما باید با مراجع مربوطه مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای ذی‌ربط در کشورتان در ارتباط باشید و الزامات مربوطه را رعایت کنید تحقیقات بازار: قبل از شروع صادرات، مفید است بازار هدف را تحقیق کنید. شناخت تقاضا، رقبا، قیمت‌ها و عرف بازار می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های صحیح کمک کند تعیین قیمت و ارزش: تعیین قیمت مناسب برای کالاهای هنری، ازجمله عوامل مهم در موفقیت صادرات است.

بررسی قیمت‌های مشابه در بازار بین‌المللی و در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و صادرات کمک می‌کند. بسته‌بندی صحیح و مناسب کالاهای هنری قبل از صادرات ضروری است. انتخاب روش حمل‌ونقل مناسب و امن نیز برای حمل کالاها به مقصد صادراتی بسیار مهم است. بررسی قوانین مربوط به مالیات و امور مالی در کشورتان برای صادرات کالاهای هنری ضروری است. نیاز به ثبت‌نام در گمرک و پرداخت مالیات‌ها و عوارض ممکن است وجود داشته باشد. بازاریابی و فروش برای صادرات موفق کالاهای هنری، باید بازاریابی مؤثر و استراتژی‌های فروش مناسب را در نظر بگیرید. این شامل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تبلیغات، روابط عمومی و استفاده از آنلاین و شبکه صادرات کالاهای هنری است که معمولاً به عنوان فرایندی تجاری متخصصانه و پیچیده در نظر گرفته می‌شود.

صنایع-دستی-د

احسان دهقانی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به اینکه صادرات چمدانی ما بی فایده است و درصورتی که بخواهیم صادرکننده نمونه کشوری معرفی کنیم، با توجه به سود کم اقتصادی گفته می شود که فلان معدن ان تومن خاک فروخت و فلان کارخانۀ آن تومن کاشی فروخته است. در حوزه صنایع دستی شما چه چیزی فروخته اید؟ ما در حال حاضر  چنین قابلیتی نداریم که فروش های هنگفتی داشته باشیم. بخصوص  در بحث‌های گمرک و در بحث ارسال و پست مشکل داریم. معاونت صنایع دستی وزارتخانه، خانم دکتر جلالی تفاهم‌نامه ای برای پست منعقد کرده است که شعبۀ ویژه‌ای را اداره پست برای مراسلات صنایع دستی در نظر بگیرند و در آن مکان هنرمند صنایع دستی کالایش را تحوبل می دهد و کارهای گمرک و ارسال را بصورت ویژه انجام خواهیم داد. از امکانات این شعبۀ ویژه، مرسولات صنایع دستی با بسته‌بندی مناسب است که بتواند آن اثر و کالا را تا رسیدن به مقصد با کیفیت و  حفظ کند، در تهران بزودی اتفاق خواهد افتاد و کارهای اجرایی آن انجام شده است.

وی دربارۀ مشکلات ارسال هوایی بیان کرد: ارسال هوایی بسیار هزینه بر است. بطور مثال یک سفال ۲۰ میلیون تومانی در ابعاد یک متر مکعب بر فرض اینکه قرار است به لندن برود، ۱۲۰میلیون تومان پول ارسال این بسته خواهد شد. اکثر صادرات از طریق ارسال دریایی انجام می شود. بنابراین مقرون به صرفه نیست که ارسال هوایی و سریع تر داشته باشیم؛ بنابراین با پست دریایی ارسال می کنیم. همچنین در خصوص مشکلات و مسائل قضایی در موضوع پایانه صادرات شعب ویژه ای را آقای اژه‌ای به صنایع دستی اختصاص دادند.  تا حل اختلاف‌های مردم در شعبه های ویژه ای بررسی شود.

صنعت-دست

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: کارهای صادرات و ارسال بسته ها تسهیل شود. همچنین اینکه در حوزه گردشگری ما همواره هلدینگ های زیادی داریم، مانند گروه هتل های کوثر، گروه هتل‌های پارسیان و...؛ ولی در حوزه صنایع دستی ما هلدینگ نداریم. در حال حاضر هم حوزه صنایع دستی باید هلدینگی باشد، باید سرمایه‌گذاری کلانی بیاید، سرمایه‌گذاری انبوه انجام دهد. در حال حاضر سعی می کنیم کارگاه های تولیدمان را تقویت کنیم تا به یک شبکه صادر کنندگان صنایع دستی متصل شود. افرادی که به این دامنه متصل شوند، از لحاظ تسهیلات و حمایت لجستیک اداری از ما حمایت‌های ویژه ای خواهند گرفت؛ یعنی ما مجوزهای انحصاری را برای آن تعداد مجموعه مکاتبه خواهیم کرد. تا بتوانند در پایانه همه فرودگاه‌هایمان مستقر شوند. در حال حاضر اگر به فرودگاه امام‌خمینی برویم، در خیلی از غرفه هاکه سرک بکشیم، کالاهای صنایع دستی ملاحظه نمی کنیم. خیلی از آن ها وارداتی و چینی هستند که فروخته می شود و هیچ کیفیت و اصالتی ندارند.

دهقانی بیان کرد: اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع دستی است که شرکت توسعه صنایع دستی ایجاد شود. بنابراین در حوزه صادرات باید عدد‌های درشت وارد شود و نمی توان استاد کاری را که صنایع دستی محدود تولید می کند، وارد عرصه صادرات کنیم؛ چراکه هم برای خود فرد هزینه بیشتری خواهد داشت و هم توجیه اقتصادی ندارد. مثلا هزینه کارت بازرگانی؛ ثبت و طراحی بسته بندی ویژه و... زمان بر و هزینه بر خواهد بود. این اقدامات کار خرده کارگاه ها نیست، کار کارگاه های کلان وسیعی است.صنایع دستی باید شخصیت هلدینگ پیدا کنند.

صنایع دستی-صادرات

دهقانی دربارۀ استراتژی‌های آینده بیان کرد:  نحوه پرداخت تسهیلات تقویت می شود ماهمیشه بودجه موجود را بین ۱۰۰ نفر تقسیم می کردیم؛ اما در حال حاضر ۵۰ درصد را برای دو سه  شرکت حقوقی سرمایه‌گذاری می کنیم و مابقی ۵۰ درصد بین ۵۰ عضو دیگر تقسیم میشود .

وی دربارۀ چگونگی فراخوان به بازارهای متعدد، بیان کرد: در درگاه مجوزهای ملی که کلیه مجوزهای صادره را هم متمرکز کرده است. همچنین برای همۀ فروشگاه های صنایع دستی، همۀ کارگاه های صنایع دستی فراخوان زده‌ایم و دغدغه خویش را با آنها مطرح کردیم. عده ای هم در این مسیر با ما همراهی خواهند کرد. تعداد ۲ هلدینگ در این مسیر توافق شده است.

دستی-صنعت

در پایان لازم به ذکر است که کار آفرینی در حوزه صنایع دستی می‌تواند به عنوان یک فرصت بسیار مناسب برای ایجاد کسب و کارهای خلاقانه و موفق محسوب شود. این حوزه شامل تولید فرش، قالی، سفال، گلیم، میناکاری، قلمزنی، چرم دوزی و سایر صنایع دستی محلی ایرانی است که می‌تواند برای کسانی که علاقه‌مند به کار افرینی هستند، فرصت‌های مختلفی ارائه کند.