شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

لغو جشن میلاد مسیح در زادگاه حضرت عیسی توسط مسیحیان فلسطین

لغو جشن میلاد مسیح در زادگاه حضرت عیسی توسط مسیحیان فلسطین

مبلغ نوشت: مسیحیان فلسطین درحالی به استقبال سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) می روند که زادگاه عیسی مسیح (کلیسای مهد در شهر بیت لحم) در آستانه سال نوی میلادی و میلاد حضرت مسیح (ع) خالی از شادی و شور و شعف هرساله در این زمان است. به طوری که کوچه و خیابان‌های این شهر نشانی از آذین بندی و جشن ندارد.

به گزارش «»- به نقل از ردنا- درحالی به کریسمس و سال نو میلادی نزدیک می شویم که در کنار مسلمانان درد و رنج نسل کشی رژیم صهیونیستی را تجربه می کنند و در کنار مسلمانان در عزای بستگان و دوستان و عزیزان خود هستند، به همین دلیل جشن‌های عید میلاد را لغو کردند.

براساس تقویم غربی در سراسر جهان کریسمس را امروز یکشنبه سوم دی ۱۴۰۲ مطابق با ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی جشن می گیرند، این درحالی است که مسیحیانی که بر تقویم شرقی استناد دارند، هفتم ژانویه کریسمس را جشن می گیرند.

براساس این گزارش، محاصره و خفقان بر شهر بیت لحم در کرانه باختری ، جایی که کلیسای مهد در آن قرار دارد، تشدید شده است، آنها امسال بدون جشن و بدون تزیین درخت عید به استقبال میلاد مسیح(ع) می روند، زیرا نوار غزه نزدیک به سه ماه است که در معرض حملات رژیم صهیونیستی و جنگ نسل کشی قرار دارد.

در شهر بیت المقدس جایی که کلیسای القیامه قرار دارد، وضعیت نظامی تشدید شده است و شهرک قدیمی نیز در محاصره است و نظامیان صهیونیستی مانع ورود مسیحیان به این منطقه می شوند.

شدت حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری باعث شده تا شهرداری‌های رام‌الله و بیت‌لحم و وزارت گردشگری فلسطین لغو جشن‌های میلاد مسیح (ع) را امسال اعلام کنند.

داده‌ها و آمارهای رسمی حاکی از کمبود گردشگری داخلی و خارجی به دلیل محاصره رژیم صهیونیستی به بیت لحم و قدس است. کمیسیون مقاومت دیوار حائل و شهرک‌سازی اعلام کرد که اشغالگران بیت لحم را با ۴۶ دروازه آهنی احاطه کردند، ۳۰ خیابان را با موانع خاکی بستند، همچنین نیروهای این رژیم در تعدادی از ایست‌های بازرسی که تعدادشان کم است، برای ورود و خروج مستقر شدند.

مسیحیان بیت المقدس امسال به مانند سال‌های گذشته با صدای رژه پیشاهنگی که هرسال قبل از ترک کاروان پاتریارک لاتین بیت المقدس به سمت کلیسای مهد در بیت لحم برای مراسم عشای کریسمس انجام می‌شد، از خواب بیدار نخواهند شد.

به مناسبت کریسمس، گروه‌های پیشاهنگی در بیت المقدس به طور معمول دو رژه اصلی برگزار می‌کنند. اولین رژه همراه با روشن کردن درخت کریسمس در داخل شهر قدیمی، به‌ویژه در نزدیکی «باب جدید» برگزار می شودمی‌شود، دومین رژه در صبح ۲۴ دسامبر هرسال سازماندهی می‌شود.

الیاس حبش، رهبر گروه پیشاهنگان کاتولیک عرب، می گوید: این گروه پیشاهنگی که شامل ۲۵۰ نفر از کودکان و بزرگسالان است، برای اولین بار پس از چندین سال برای جشن های کریسمس به دلیل شرایط کنونی جنگی آموزش ندیدند.

حبش می گوید: ما امسال افراد بسیاری را از دست دادیم که همه چیز را کاملا تغییر داده است. پیشاهنگان کاتولیک عرب که مقر آنها در شهر قدیمی بیت المقدس است، فعالیت های پیشاهنگی و داوطلبانه خود را ادامه می‌دادند، اما از هفتم اکتبر گذشته تمامی فعالیت‌های رژه و سرگرمی خود را به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی متوقف کرده اند.

امسال نه تنها صدای تمرین‌های پیشاهنگی در بیت المقدس شنیده نمی‌شود، بلکه صدای سرودهای کریسمس که درسال‌های گذشته از بالکن خانه‌های مسیحیان شنیده می‌شد، به گوش نمی رسد، سرودی که اینگونه خوانده می‌شد «در شب کریسمس، نفرت پاک می شود، در شب کریسمس، زمین شکوفا می شود، در شب کریسمس، جنگ به خاک سپرده می شود، در شب کریسمس، عشق رشد می کند.»

برهمین اساس، درحالی کریسمس و عید میلاد مسیح فرامی رسد که جنگ هنوز متوقف نشده است، سر و صدای جنگ برای چندین هفته است که هر صدایی را خاموش کرده است. بنابراین، تعطیلات امسال تنها به مراسم مذهبی و دعا برای کسانی با کشتار و خشونت روبه رو هستند، خواهد بود.

پیام کریسمس مسیحیان فلسطین، پیام عشق و صلح است ، نزدیک به ۹ هزار مسیحی در قدس که نیمی از آنها در شهرقدیمی زندگی می کنند، به دلیل غم و اندوه حاکم بر فلسطین از فرارسیدن این روزها خوشحال نیستند.

برهمین اساس، جشن ها به این مناسبت لغو شده است و گردشگران از داخل و خارج فلسطین نیز به شهرهای بیت لحم و بیت المقدس نیامدند تا فضای شاد و معنوی در این ایام لذت بیرند، زیرا کلیساهای فلسطین از جمله القیامه و مهد امسال به خاطر حملات رژیم صهیونیستی به غزه سوت و کور و خلوت است.

به گزارش داهر، همانطور که جشن نگرفتند، گردشگران نیز به شهرهای بیت لحم و اورشلیم نرسیدند تا از فضای شادی از یک سو و معنویت حاکم بر جمعیت نیمه شب این عید از سوی دیگر لذت ببرند.

شهر بیت لحم در کرانه باختری در این زمان از سال مقصد مسیحیان فلسطین به شمار می آمد، آنها قبل و هنگام و بعد از عید میلاد به این شهر می آمدند و جشن می گرفتند، اما امسال مانند سایر شهرهای کرانه باختری از زمان شروع جنگ، همه ورودی‌ها به جز یک ورودی بسته شده اند که فلسطینی‌ها ساعات طولانی برای عبور از آن تلاش می کنند.

کمیته عدالت و صلح در شورای کلیساهای کاتولیک در قدس اعلام کرد: ما مسیحیان همبستگی خود را با همه کسانی که در جنگ رنج می‌برند اعلام می‌کنیم و عید میلاد مسیح، عید نماز و دعا برای رنج کشیدگان و تامل و تعمق در معنای عمیق عید است.

کلیسای مهد در شهر بیت لحم، زادگاه حضرت عیسی (ع) در آستانه سال نوی میلادی و میلاد حضرت مسیح (ع) خالی از شادی و شور و شعف هرساله در این زمان است. به طوری که کوچه و خیابان‌های این شهر نشانی آذین بندی و جشن ندارد. مسیحیان درحالی به استقبال سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) می روند که شاهد نسل کشی وتخریب بی امان رژیم صهیونیستی هستند.

فلسطین امسال در سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) به دلیل نسل کشی هموطنانشان محزون و سوگوار است، به همین دلیل کسی نمی خواهد آداب و رسوم ویژه عید را به مانند هرساله انجام دهد و تنها آرزویشان این است که صلح محقق شود و آزادانه و در امنیت به مانند سایر ملت‎‌های جهان زندگی کنند.