شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

کودک کار/اقتصاد کشور/شغل خانگی

اقتصاد کف خیابان / درآمد نجومی کودکان کار چقدر است؟

کودکان کار افزایش چشمگیری پیدا کرده اند و آنطور که از شواهد مشخص است، عده بسیاری از این افراد تحت نظر نافیا فعالیت می کنند.

اقتصاد اقتصاد کف خیابان /  درآمد نجومی کودکان کار چقدر است؟

همانطور که همه ما شاهد هستیم، چهار راه های پایتخت مملو از کودکانی است که برای درآمد خود و افراد بالا دستی که روی آن ها نظارت دارند، تلاش می کنند و درواقع به شغل تکدی گری مشغول هستند.

دبیر قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران با اشاره به اینکه باید اقتصاد کف خیابان را صفر کنیم و کمک کنیم کودک خیابانی خودش مجبور شود که از این چرخه خارج شود.

احمد احمدی صدر، با اشاره اینکه مقوله کودک کار و خیابان تعریف های متعددی دارد، اظهار کرد: کودک کار به کودکی گفته می‌شود که در کارگاه های صنایع و شغل های خانگی و موضوعاتی که با درآمد مرتبط است کار می‌کنند که در قانون حمایت از اطفال، بخشی را مشخص کردند که افراد ۱۵ تا ۱۸ سال به عنوان نوجوان کار محسوب شوند، اما کودک خیابان، کودکی است که در سر چهارراه ها و میادین مشاهده می‌کنیم. 

وی در خصوص اینکه وجود این کودکان در خیابان‌ها چه  آسیب‌هایی را در پی دارد؟ افزود: اگر اقتصاد کف خیابان که کودکان را از شهرهای دور به مرکز شهر می کشاند، وجود نداشته باشد آیا این کودک کار که توسط مافیایی به این جا کشیده شده باز هم به سر چهارراه ها می رود؟ مسئله کودک خیابان، آسیب های متعددی دارد و آن کودک نعمت های کودکی، شخصیت، عزت و کرامت نفس که به رشد او می کند را از دست می دهد .آسیب دیگر خطراتی است که همواره برای آنها وجود دارد از جمله درگیر شدن با بزهکاران و مواد مخدر و خلاف های دیگر.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی ادامه داد: کودک وقتی آمد در خیابان و سرچهار راه، سود جویان بهره خودشان را خواهند برد. آیا ما دوست داریم این کودکان آینده سازان کشور باشند، عزتشان حفظ شود، استعدادهای خود را بشناسند و وارد بزه نشوند؟ راهش این است که آسیب های اجتماعی که طی فرایند چندین ساله بوجود آمده طی یک فرایند چند ساله حل شود و قطعاً به صورت ضربتی نمی شود به راه حل رسید.

به گفته احمدی صدر، بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون ۳۲ بار شاهد اجرای طرح ضربتی جمع آوری بودیم و هرگز هم نتیجه نداده است. تعدد دستگاه‌های مسئول هم راه حل درستی نیست. ۱۴ دستگاه به صورت مستقیم مسئول این قضیه هستند؛ اما تعدد مسئولیت، فرار از مسئولیت به وجود آورده و عدم وجود وحدت فرماندهی و یکپارچگی در مدیریت باعث شده آسیب‌های اجتماعی به وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد کف خیابان را صفر کنیم و کمک کنیم کودک خیابانی خودش مجبور شود که از این چرخه خارج شود، تأکید کرد: متأسفانه جماعتی داریم به نام «کاسبان آسیب» فرصت هایی در شهر هست که برای سودجویان مناسب است. درآمد چند ده میلیون تومانی کودکان خیابانی قطعاً در ماه به جیب سودجویان می رود و باید جلوی این امر گرفته شود.

دبیر قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران ادامه داد: ما آمدیم اولین مرکز استعدادیابی کودکان را راه‌اندازی کردیم و از دل مدارس «پویاشهر» نفر اول مسابقه آرمان شهر در رشته دو میدانی، یک کودک خیابان بود. 

وی همچنین گفت: یک مدلی در شهرداری تهران پیاده شده که ناشی از دغدغه دکتر زاکانی است و اهتمام ویژه ای که ایشان به حل آسیب های اجتماعی داشتند و آنهم تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران است که نشأت گرفته از این دغدغه بود تا همه ۱۴ دستگاه ها و ارگان های مرتبط در کنار هم جمع شده و به دور از بروکراسی های اداری برای حل آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: در این قرارگاه تا کنون ۴۵۰ مصوبه داشتیم که ۸۲ درصد مصوبات اجرایی شد مثل شناسایی پلاک های قرمز شهر تهران و پاک شدن پاتوق های بزرگ که بیش از ۲۰ سال کلان پاتوق بزه کاران بود.

احمدی صدر در پایان گفت: با انتخاب دکتر زاکانی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران به طور حتم اتفاقات بزرگی را در پایتخت شاهد خواهیم بود و تجربه موفق قرارگاه اجتماعی شهر تهران در این حوزه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

منبع: ايسنا