شهر خبر

پشت‌پرده رابطه تیلور سوئیفت با ورزشکار آمریکایی/ عشق یا تجارت؟

اقتصاد پشت‌پرده رابطه تیلور سوئیفت با ورزشکار آمریکایی/ عشق یا تجارت؟

یکی از اخبار جنجالی یکی دو ماه اخیر آمریکا به علنی شدن رابطه تیلور سوئیفت، خواننده مشهور با تراویس کلسی، بازیکن مطرح فوتبال آمریکایی و عضو تیم کانزاس سیتی چیفز اختصاص داشته و همچنان رسانه‌ها در حال انتشار جزئیات این رابطه هستند.

تیلور سوئیفت یکی از چهره های محبوب موسیقی در آمریکا به حساب می آید و اخیر به عنوان چهره سال مجله تایم نیز انتخاب شده است. طبق نظر سنجی ها ۷۰درصد آمریکایی ها نسبت به او نظر مثبتی دارند و به سبب تاثیر گذاری که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ داشته باشد مورد توجه کارزار نامزدهای انتخاباتی قرار گرفته است.

اولین بار وقتی که سوئیفت برای تماشای بازی تیم کانزاس‌‌سیتی چیفز مقابل شیکاگو بیرز در ورزشگاه حاضر و در کنار مادر تراویس کلسی دیده شد، رسانه‌ها مطمئن شدند که شایعات درباره ارتباط این دو چهره واقعیت دارد. البته این حضور چند روز پس از آن بود که کلسی در یک پادکست از او برای تماشای بازی دعوت کرد.

آن زمان میزبان پادکست «نمایش پت مک‌افی» از کلسی پرسید که آیا شایعات رابطه او و سوئیفت صحت دارد؟ او توپ را به زمین خواننده مشهور انداخت و ضمن دعوت از او برای تماشای بازی‌ در آخر همان هفته، گفت: «در آینده نزدیک خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.»

سوئیفت هفته بعد هم به ورزشگاه رفت تا بازی تراویس کلسی را از نزدیک ببیند و هر چند به طور رسمی صحبتی درباره رابطه جدیدش نداشت اما دیگر برای همه قطعی شد که یک زوج سرشناس دیگر از دنیای هنر و ورزش وارد رابطه شده‌اند، مشابه رابطه شکیرا(خواننده) با جرارد پیکه(فوتبالیست)، انریکه ایگلسیاس(خواننده) و آنا کورنیکوا(تنیسور)، ویکتوریا بکام(خواننده) با دیوید بکام(فوتبالیست)، هیلاری داف(بازیگر) با مایک کومری (بازیکن هاکی) و ...

دومین زن ثروتمند در موسیقی

تیلور سوئیفت در فهرست ثروتمندترین زنان خودساخته آمریکا، جایگاه سی‌وچهارم را دارد. اپرا وینفری، چهره سرشناس تلویزیونی، با سرمایه‌ای حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه سیزدهم قرار گرفته و دایانا اندریکس، تهیه‌کننده شبکه ای‌بی‌سی، با ۱۵ میلیارد دلار، نفر اول این فهرست است. بر اساس گزارش فوربس، سوئیفت در حال حاضر با ثروت خالص ۷۴۰ میلیون دلار، دومین زن ثروتمند خودساخته در عرصه موسیقی است.

فراتر از استعداد موسیقایی، هوش تجاری سوئیفت در مشارکت او با برندها مشهود است، از جمله همکاری با برندهایی مثل  CoverGirl(لوازم آرایشی)، Keds(کفش) وDiet Coke  (نوشابه) که درآمد او را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

سوئیفت با سرمایه گذاری‌هایش در املاک عاقلانه عمل کرده و دارای املاکی در بورلی هیلز کالیفرنیا، نیویورک، نشویل، تنسی و لندن است. امپراتوری املاک و مستغلات او حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

سوئیفت این روزها با تور کنسرتEras   که پیش‌بینی می‌شد به پردرآمدترین تور تاریخ کنسرت‌های موسیقی تبدیل شود حسابی سر و صدا به پا کرده است. این تور که به بلیت‌‌های گرانقیمت و البته پرتقاضایش معروف است، از تورهای پرفروش هنرمندانی چون بروس اسپرینگستن، هری استایلز و التون جان در ۲۰۲۳ پیشی گرفت. سی‌ان‌ان در گزارشی پیش‌بینی کرد که این تور با میانگین قیمت بلیت ۴۵۵ دلار و میانگین  ۷۰ هزار نفر شرکت‌کننده در هر کنسرت، فقط در آمریکای شمالی بیش از دو میلیارد دلار فروش خواهد داشت. فروش وسایل جانبی، از جمله ژاکت‌های کلاهدار به قیمت ۷۵ دلار، پیراهن‌های آستین‌بلند به قیمت ۵۵ دلار و تی‌شرت به قیمت ۴۵ دلار، از دیگر منابع درآمد سوئیفت در زمان برگزاری کنسرت‌ها عنوان شد.

تراویس کلسی کیست؟

طبعا بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان با تیلور سوئیفت آشنا هستند اما نام تراویس کلسی به گوششان نخورده بود. بازیکن ۳۴ ساله تیم ملی فوتبال آمریکایی و تیم باشگاهی کانزاس‌سیتی چیفز که البته در آمریکا از مشهورترین بازیکنان این رشته به شمار می‌رود و دو بار قهرمانی «سوپربال» (فینال فوتبال آمریکایی) را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

بنا به اطلاعات وب‌سایت «کانزاس‌سیتی دات‌کام» کلسی نه‌تنها به دلیل حضورش در عرصه فوتبال، که به دلیل فعالیت در خارج از زمین مانند همکاری در پادکستی که با برادرش تولید می‌کند، محبوبیت و شهرت زیادی دارد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کلسی دارای ثروت خالص ۳۰ میلیون دلاری است. او از زمانی که در سال ۲۰۱۳ به کانزاس سیتی پیوست، میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده و به عنوان یکی از بهترین بازیکنان در  NFL(لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ فوتبال آمریکایی در جهان) شناخته می‌شود. کلسی در سال ۲۰۲۰ قراردادش را به مدت ۴ سال و به مبلغ ۵۷.۲۵ میلیون دلار تمدید کرد و با میانگین دستمزد سالانه ۱۴ میلیون دلار به دومین بازیکن پردرآمد در NFL تبدیل شد.

این چهره ۳۴ ساله اهل سرمایه گذاری هوشمندانه است. او یکی از چندین ورزشکار حرفه‌ای بود که روی برند سس تند Cholula سرمایه گذاری کرد و مدتی بعد این برند در سال ۲۰۲۰ توسط غول مواد غذایی MKC به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار خریداری شد تا کلسی نیز ثروت زیادی به دست آورد.

سرمایه گذاری در حوزه قایقرانی، مکمل‌های غذایی (Hilo Gummies)،  پوشاک و همکاری با برندهایی از جمله نایکی، Bud Light، State Farm، Experian، Pfizer و DirecTV سود سرشاری برای این چهره مطرح ورزشی در آمریکا به همراه داشته است.

یک رابطه سودآور، بیشتر به نفع کلسی

تیلور سویفت به عنوان نماد جهانی پاپ، و تراویس کلسی، چهره برجسته NFL، طرفداران قابل توجهی دارند. رابطه بین این دو می تواند یک تلاقی منحصر به فرد از طرفداران موسیقی و ورزش ایجاد و فرصت‌های جدیدی را برای بازاریابی خلاقانه و تبلیغات ایجاد کند. صد البته که این رابطه بیشتر به نفع کلسی خواهد بود چرا که سوئیفت شهرت و ثروت به مراتب بیشتری دارد با این حال فوایدی برای این خواننده مشهور هم خواهد داشت؛ قرار گرفتن در صدر چرخه اخبار، سر و صدای بیشتری را برای پروژه‌های در حال انجام او به ارمغان می‌آورد و در معرض دید مخاطبان غیرسنتی برندش - هواداران فوتبال - قرار می‌گیرد. درباره کلسی اما صحبت از یک سود سرشار است؛ از زمان افشای رابطه او با سوئیفت علاوه بر افزایش خیره‌کننده مخاطبانش در فضای مجازی(بیش از ۱.۳ میلیون دنبال کننده جدید در اینستاگرام، ۵۰۰ هزار دنبال کننده جدید در تیک تاک و ۲۵ هزار دنبال کننده در X یا توییتر سابق) شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی فروش پیراهن‌های خود بوده است (به لطف انجمن بازیکنان NFL، بازیکنان درصدی از درآمد فروش پیراهن خود و هر کالای دیگری که نام یا تصویر آنها را دارد، دریافت می‌کنند.)

کلسی می تواند به خاطر ارتباط جدیدش شاهد افزایش برندهایی باشد که تلاش می‌کنند با او شریک شوند. اینفلوئنسرها می توانند ده‌ها هزار دلار از ارسال محتوای حمایت شده کسب کنند. هر کسی که بیش از یک میلیون فالوور داشته باشد یک "مگا اینفلوئنسر" در نظر گرفته می‌شود و معمولاً بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار برای هر پست حمایت شده پول می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌ها از روابط عاشقانه تیلور و تراویس به عنوان یک فرصت بازاریابی استفاده کرده‌اند، مانند شرکت مطرح هاینز که سس انحصاری «سس کچاپ و سیمینگلی رنچ» را عرضه می‌کند، بر اساس میان‌وعده‌ای که تیلور هنگام حضور در ورزشگاه و تماشای بازی کلسی در حال خوردن آن دیده شد. آنها فقط ۱۰۰ بطری عرضه می‌کنند، اما سروصدایی که سس جدید ایجاد کرده است، تبلیغات گرانبهایی را برای هاینز به عنوان یک برند ایجاد کرد. به احتمال زیاد طولی نمی‌کشد که تراویس بخشی از سود حاصل از همکاری های مشابه را به دست می‌آورد.

«ارتفاعات جدید» پادکست ورزشی و سرگرمی کلسی و برادر بزرگترش در قیاس با یک هفته قبل از به میان آمدن نام تیلور، یک میلیون بازدید اضافی دریافت کرد و به رتبه اول در پادکست‌های اپل و شماره ۲ در اسپاتیفای رسید و این مسئله به برادران کلسی اجازه می‌دهد از معاملات تبلیغاتی با درآمد بالاتر بهره‌مند شوند. از سوی دیگر اثربخشی تبلیغات مربوط به کلسی نیز بعد از حضور سوئیفت در ورزشگاه، ۴ درصد افزایش یافت.

باب دورفمن کارشناس بازاریابی ورزشی در این خصوص می‌گوید: تخمین زده می‌شود که کلسی در حال حاضر حدود ۵ میلیون دلار در سال درآمد خارج از میدان کسب کند و من تعجب نمی‌کنم اگر این رقم را بعد از ارتباط با سوئیفت دو برابر کند.

استفاده ویژه NFL

تیلور سویفت در تبدیل توجه و وفاداری به پول تبحر دارد. لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی هم در تبدیل توجه و وفاداری به پول عالی است. نیروهای ترکیبی آنها برابر است و این یعنی NFI به خوبی از این فرصت استفاده می‌کند. وقتی سوئیفت برای اولین بار در بازی تیم کلسی حضور یافت،  بلیط‌های بیشتری نسبت به زمان شروع فصل فروخته‌ شد؛ بیش از دو برابر!

ESPN در گزارشی اعلام کرد که ترافیک تماشای آنلاین مسابقه با افزایش ۱۷۳ درصدی همراه بوده است. برند NFL در همه چیز، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا رسانه‌های اجتماعی به رابطه نوپا بین سوئیفت و کلسی اشاره کرده است.

ایان ترومبتا، معاون ارشد بازاریابی اجتماعی، اینفلوئنسر و محتوا در NFL، با اشاره به این مسئله به Vox گفت: «لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی شاهد بازدیدهای رکورددار ویدیوهای خود در پلتفرم هایی مانند تیک تاک است. فقط در یک هفته شاهد نزدیک به ۲۰۰ میلیون بازدید از محتوای مربوط به تراویس و تیلور بودیم. تعداد مخاطبان NBC برای بازی به ۲۹ میلیون بیننده رسید که شامل افزایش حدود ۲ میلیون بیننده زن بود.»

به گفته کاویتا دیویدسون (خبرنگار آمریکایی)، NFL در چندین سال گذشته برای جذب افراد تأثیرگذار و مشهور تلاش کرده تا به نسل جوان‌تری از طرفداران برسد چرا که معمولا مخاطبان این رشته ۵۰ سال به بالا سن دارند! حالا اما سوئیفت با طرفداران جوانش در حال تعبیر رویای آنهاست. دیداری که خواننده مشهور در آن حضور یافت، بالاترین آمار از نظر حضور زنان ۱۲ تا ۴۹ ساله بود. ایان ترومبتا می‌گوید: «فرصتی برای ما فراهم شده تا هواداران جوان‌تر، به‌ویژه زنان جوان را درگیر کنیم و کمی درباره فوتبال به آنها آموزش دهیم.»

سود بیشتر با افزایش درآمد برندها

اخبار رابطه سوئیفت و کلسی سر و صدای قابل توجهی ایجاد کرده است. برای برندهای مرتبط با آن‌ها، این توجه جدید فرصتی منحصر به فرد برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر و افزایش درآمد و به تبع آن افزایش سود این چهره‌ها است.

ادغام موسیقی و ورزش معدن طلای بالقوه‌ای را برای همکاری‌های بین صنعتی ارائه می‌دهد. برندهای موجود در بخش‌های سرگرمی، ورزش و مد می‌توانند از روابط سوئیفت و کلسی برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک هیجان‌انگیز و کمپین‌های بازاریابی جذاب که برای طرفداران هر دو صنعت جذاب باشد، استفاده کنند.

سوئیفت و کلسی فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند. بازاریابان می‌توانند از طریق تعامل با طرفداران از طریق پست‌های حمایت‌شده، مشارکت‌ها یا حتی راه‌اندازی محتوای انحصاری منتسب با علایق مشترک آنها از این حضور گسترده آنلاین بهره ببرند.

سوئیفت و کلسی با موقعیت تأثیرگذار خود می توانند سفیران برند ارزشمندی باشند. به عنوان یک زوج، آنها می توانند تأثیر خود را بر تصمیمات خرید مصرف کننده تقویت کنند. بازاریابان می توانند از نفوذ ترکیبی برای ترویج محصولات/خدمات و استفاده از قدرت خرید مشترکان خود استفاده کنند.