شهر خبر

تخریب زمین های کشاورزی برای ساخت ویلا / چرا فساد رخ می‌دهد؟

اقتصاد تخریب زمین های کشاورزی برای ساخت ویلا / چرا فساد رخ می‌دهد؟

میلیاردر شدن با یک امضا، حکایت چندساله اقلیتی فاسد و البته بی‌پرواست که به راحتی زمین‌های کشاورزی را به زمین‌های تجاری و صنعتی تبدیل می‌کنند و ثروت بادآورده به جیب می‌زنند و البته تیشه به ریشه اقتصاد کشاورزی وارد می‌کنند.

دغدغه مسکن یکی از مسائل بنیادی و حیاتی در جوامع جهانی است. با افزایش جمعیت و شهرنشینی، تأمین مسکن با چالش‌های بزرگی روبرو شده است. این چالش‌ها شامل قیمت‌های بالا، کمبود مسکن معقول و کیفیت مناسب، تأمین امکانات عمومی در نزدیکی مسکن‌ها و همچنین تأمین مسکن برای افراد با درآمد کم می‌شوند. در این زمینه، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در تلاش برای ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود وضعیت مسکن، توسعه مسکن معقول و مستدام، و کاهش تفاوت‌های اجتماعی در دسترسی به مسکن می‌باشند. مسکن معقول و مناسب نقش مهمی در رفاه و کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کند و برای جامعه به طور کلی اهمیت دارد.

داستان تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، یک قصه پر از غصه و البته زلزله‌ای خودساخته در صیانت از این سرمایه‌های ملی است.

کشاورزان و صاحبان زمین‌های کشاورزی در نتیجه افت درآمدشان راه را در این دیده‌اند که زمین‌شان را با قیمت ارزان در اختیار کسانی قرار دهند که دارای قدرت و نفوذ هستند و با پرداخت رشوه، امضای طلایی می‌گیرند و کاربری زمین‌های کشاورزی را تغییر می‌دهد و با حصارکشی آن را به چندین قیمت برابر می‌فروشند.

ویلاسازی در استان‌های شمالی و حتی حاشیه شهرهای بزرگ و تبدیل باغ و مزرعه به زمین‌های غیرکشاورزی نمونه‌ای از ثروت‌اندوزی اقلیت فاسد به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس است که یک شبه میلیاردر می‌شوند. این نهاد تحقیقاتی وابسته به مجلس می‌گوید تصمیم‌های گرفته شده برای تبدیل اراضی کشاورزی چه از سر غفلت صورت گرفته یا برای آن ظاهرسازی گرفته باشد، یک پشتوانه محکم دارد که باعث باز شدن مسیر کسب ثروت بادآورده برای اقلیت زمین‌خوار شده است.

چرا فساد رخ می‌دهد؟

بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید: فساد در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در ۲ محور کلی صورت می‌گیرد، نخست در فرآیند صدور مجوز تغییر کاربری به‌شکل رسمی و قانونی و دوم نحوه مقابله و برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز در مراجع اداری و قضایی که باعث رونق بورس‌سازی و سوداگری زمین در برخی دفاتر مشاور املاک و مستغلات شده است. به گونه‌ای که این سوداگری سازمان‌یافته شده و برخی نهادها و مدیریت‌های محلی هم در آن نقش دارند و از ضعف قانون استفاده می‌کنند تا جایی که برای زمین‌های کشاورزی تخریب و تبدیل شده به ویلا و ... حتی امتیاز آب و برق و گاز هم می‌گیرند و سند برای آنها هم صادر می‌شود. البته دلیل صدور این مجوزها هرچند ممکن است برای کسب درآمد برای نهادهای دولتی و غیردولتی باشد، اما مهم این است که هرجا پول باشد، ممکن است اراده برخورد با فساد سست شود و کوه‌خواری، جنگل‌خواری و تجاوز به حریم طبیعی هم نمونه‌های عیان فساد روی زمین است.

مصداق‌های فساد

ریشه‌های فساد

۱۰ راه برخورد با فساد در زمین‌های کشاورزی