شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#امارات#جدید#خاورمیانه

چرا عربستان و امارات با ائتلاف آمریکا همراه نشدند؟

چرا عربستان و امارات با ائتلاف آمریکا همراه نشدند؟

ایسنا نوشت: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به عدم عضویت عربستان و امارات در ائتلاف آمریکا علیه یمن، گفت: عربستان به هیچ وجه شرایط ورود به یک مخاصمه جدید بعد از ۹ سال جنگی که اتفاق افتاد را ندارد و حاضر نیست به مراکز جدید و حیاتی کشورش خسارت وارد شود.

اصغر زارعی با اشاره به ائتلاف‌سازی آمریکا علیه یمن اظهارکرد: آمریکا تصور نمی‌کرد که جنگ غزه طولانی شود. این کشور فکر می‌کرد می‌تواند به سهولت به اهدافی که پیش‌بینی کرده، دست پیدا کند، اما عواملی از جمله طولانی شدن جنگ و ناکامی رژیم در دستیابی به اهداف اعلامی خود، افزایش هزینه‌ها و خسارات واردشده به رژیم صهیونیستی به لحاظ مادی و نیروی انسانی و همچنین آسیب‌هایی که پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق متحمل شدند، سبب شکست این کشور شده است.

وی افزود: همچنین حضور حزب‌الله در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی و حضور انصارالله در جبهه جنوبی و دریای سرخ و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی و مسدودسازی مسیر دریای سرخ برای تردد شناورها و کشتی‌های حامل کالا برای رژیم و هدف قرار دادن آن‌ها باعث وارد آمدن آسیب‌های اقتصادی زیادی به اسرائیل شده است، زیرا سبب شده بیش از ۹ کمپانی بزرگ دریانوردی و شرکت‌های تجاری تردد کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده یا اینکه از مسیر تنگه ماژلان و دماغه امیدنیک عبور کنند که حدود ۳ هفته مسیر را برای آن‌ها طولانی‌تر و هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌های تجاری وارد می‌کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اکنون آمریکا به لحاظ عملیاتی، میدانی، سیاسی و دیپلماسی دچار یک شکست و انزوا شده است، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه بایدن اعلام کرده که آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و از به‌کارگیری تمام امکانات خود برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب و خسارت جدی به رژیم عبایی نکردند و در این ۸۰ روز تمام امکانات لجستیکی و اطلاعاتی خود را در اختیار اسرائیل قرار دادند و سعی کردند تمام حمایت‌ها را از این رژیم داشته باشند، اما حضور مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، یمن و دریای سرخ سبب شده تا هزینه‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها به شدت افزایش یابد.

زارعی اضافه کرد: همچنین دولت آمریکا در ایجاد ائتلاف دریایی تحت عنوان نگهبان سعادت که قرار بود با حضور ناوگان دریایی ۲۰ کشور متحد آمریکایی در دریای سرخ و اقیانوس هند شکل بگیرد، ناکام مانده است. حتی کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اعلام کردند که از اعزام ناوگان‌های خود به دریای سرخ خودداری می‌کنند و وارد این ائتلاف نخواهند شد. این نشان می‌دهد که یک شکاف جدی بین متحدان رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه وتوی قطعنامه‌های اخیر شورای امنیت توسط آمریکا باعث افزایش انزجار مردم جهان نسبت به این کشور و رژیم صهیونیستی شده است، گفت: حتی در خود آمریکا شکاف عمیقی در بدنه حاکمیتی ایجاد شده و شهروندان علیه سیاست‌های کاخ سفید به کف خیابان آمده و در دانشگاه‌های این کشور دانشجویان اعتراضات و انتقادات خود را علنی و آشکار کردند. ضمن اینکه بعد از شکست شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ غزه، در نهایت در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ و آتش‌بس صادر شد که حداقل ۱۵۳ کشور بر خلاف نظر آمریکا و متحدانش به آن رأی مثبت دادند و این قطعنامه به تصویب رسید. از ۱۹۴ کشور حاضر در مجمع عمومی ۱۵۳ کشور با این قطعنامه همراهی و همسویی داشتند که سبب شکست آمریکا شد و شرایط بسیار سختی را برای این کشور ایجاد کرده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه به فروپاشی قدرت انحصاری آمریکا در جهان اشاره و بیان کرد: همانطور که آمریکا در خلیج فارس در مقابله با قدرت دفاعی ایران ناکام بوده یا در عین‌الاسد و دیگر نقاط مختلف که پایگاه‌هایش مورد اصابت قرار می‌گرفت، نمی‌توانست واکنشی از خود نشان دهد، اکنون در دریای سرخ هم منفعل است. این‌ها همه حاکی از این است که قدرت و انحصار آمریکا در نظم یکجانبه‌گرایی کاملا شکست خورده و در وضعیتی قرار گرفته که روز به روز متزلزل‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه در دو روز اخیر اسرائیل اعلام کرد که بیشترین تلفات انسانی را متحمل شده است، افزود: فشارهای ایجاد شده در داخل سرزمین اشغالی بر کابینه فاسد نتانیاهو و شکست اسرائیل در بازگرداندن اسرا، شرایط سختی را برای نتانیاهو ایجاد کرده است. کشته شدن برخی از اسرا در نوار غزه توسط خود نیروهای رژیم صهیونیستی در تجاوزات هوایی و زمینی شرایط را برای کابینه نتانیاهو بدتر کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی رژیم صهیونستی به شدت دچار ضعف شده، ادامه داد: تشدید خروج سرمایه، خروج شهروندان یهودی و مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی با آغاز طوفان‌الاقصی، به صفر رسیدن ورود گردشگر به سرزمین‌های اشغالی و تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی در بازارهای آمریکایی و اروپایی خسارات سنگینی را به اسرائیل وارد کرده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین با اشاره به اینکه بحرین تنها کشور عرب منطقه است که در ائتلاف آمریکا علیه یمن شرکت کرده، گفت: پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در این کشور واقع شده و به عنوان یک دست‌نشانده از سیاست‌های آمریکا حمایت می‌کند.

زارعی اضافه کرد: عربستان و امارات خود را در تیررس پهپادها و موشک‌های مقاومت یمن می‌بینند. انصارالله اعلام کرده است که هرگونه همکاری مقامات عربستان و امارات با آمریکایی‌ها در ائتلاف علیه مقاومت یمن، می‌تواند خسارات بسیار وحشتناکی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد و تهدید کردند تمام زیرساخت‌های عربستان و امارات و کشورهایی را که با آمریکا همکاری کنند مورد هدف قرار خواهند داد؛ لذا عربستان به هیچ وجه شرایط ورود به یک مخاصمه جدید بعد از ۹ سال جنگی که اتفاق افتاد را ندارد و حاضر نیست به مراکز جدید و حیاتی کشورش خسارت وارد شود.

وی در خصوص احتمال گسترش جنگ غزه و وقوع یک درگیری جدی بین اسرائیل و حزب‌الله با وجود هشدار بایدن نسبت به لزوم خودداری رژیم صهیونیستی از شکل‌گیری این درگیری، اظهار کرد: بایدن و مقامات کاخ سفید اعلام کردند که رایزنی‌های سنگینی را با مقامات رژیم صهیونیستی و منطقه در دستور کار داشته‌اند. همچنین وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا به دفعات به پایتخت‌های کشورهای مختلف منطقه به ویژه عراق، قطر، اردن، مصر و ترکیه سفر کرده و در تمام این رایزنی‌های سیاسی که در سطوح مختلف انجام شده، تلاش مقامات آمریکایی این بود که از گسترش دامنه جنگ و ایجاد جبهه جدید در منطقه جلوگیری شود. حتی به مقامات صهیونیستی توصیه کردند که از گسترش جنگ و ایجاد جبهه جدید در منطقه خودداری کنند و سعی کردند تا صحنه عملیات نظامی را در نوار غزه مدیریت کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: همچنین آمریکایی‌ها در کرانه باختری نیز تلاش کردند تا رژیم صهیونیستی را به خویشتن‌داری دعوت کنند و اجازه ندهند بیش از پیش در آن منطقه درگیری‌ها گسترش پیدا کند، چراکه برای رژیم صهیونیستی امکان جنگیدن در چند جبهه وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آمریکا و متحدانش بایستی بیش از پیش برای حمایت از اسرائیل هزینه صرف کنند.

زارعی عنوان کرد: متحدان اروپایی آمریکا اعلام کرده‌اند که تنها در قالب پیمان ناتو حاضر به اعزام نیرو به دریای سرخ خواهند بود. لذا می‌توان گفت که ناتو خرج خود را از آمریکا و اسرائیل جدا کرده و حاضر نیست داشته‌های خود را در سبد این دو قرار دهد. همه می‌دانیم که در کشورهای اروپایی شهروندان بر خلاف دولتمردان خود سیاست‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند و هیچ گاه خواستار مداخله دولت‌هایشان در حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با اقدامات نیروهای مقاومت نیستند.

311311