شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#قیمت

فردا روز سرنوشت ساز بازار خودرو / قیمت خودروها تغییر خواهد کرد؟

خودرو فردا روز سرنوشت ساز بازار خودرو / قیمت خودروها تغییر خواهد کرد؟

در حالی که اخیرا معاون وزیر صنعت از ابلاغ سند جدید خودرو تا پایان سال و حذف قیمت گذاری خودرو خبر داده شورای رقابت در تاریخ ۵ دی ماه با موضوع بازار خودرو تشکیل جلسه می دهد.

شورای رقابت یک سازمان مستقل است که به منظور تنظیم و نظارت بر عملکرد بازار و جلوگیری از تبعیض و تحریف رقابت در ایران تشکیل شده است. وظایف این سازمان شامل بررسی شکایات مردم و شرکت‌ها در خصوص تخلفات رقابتی، ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط رقابت در بازار، تعیین قیمت‌های منصفانه برای کالاها و خدمات، تعیین قوانین و مقررات رقابتی و نظارت بر اجرای آن‌ها، تشکیل کمیته‌های تخصصی برای بررسی مسائل رقابتی و ارائه پیشنهادات به شورای رقابت و دیگر وظایف مرتبط با تنظیم و نظارت بر بازار و رقابت در بازار تشکیل شده است. عمده فعالیت این شورا حول محور بازار خودرو است.

این هفته شورای رقابت قرار است در جلسه ۶۳۰ خود در ۵ دی ماه بررسی بازار خودرو را در دستور کار خود قرار دهد.

این جلسه در حالی برگزار می شود که اخیرا منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت گفته است «سند جدید خودرو تا پایان سال ابلاغ می شود و بر اساس آن نقش تنظیم گری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت بر عهده خودروساز خواهد بود و وزارت صمت نیز سیاستگذاری می کند».

البته سپهر دادجوی توکلی در همین ارتباط گفته است: بازار خودرو همچنان انحصاری است. هر تغییری در نحوه مدیریت آن, نیاز به مصوبه شورای رقابت دارد.

سخنگوی شورای رقابت افزود: استنباط از صحبت های معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر حذف قیمت گذاری خودرو دقیق نبود. بازار خودرو همچنان انحصاری است و ذیل مصوبات شورای رقابت مدیریت می شود.

وی ادامه داد: تصمیات شورای رقابت مبتنی بر آرای جمعی است و تا زمانی که با حداکثر آرا مصوب نشود فاقد وجاهت قانونی برای اجراست. در حال آسیب شناسی دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ شورا هستیم. چنانچه حسب نیاز بازار، تغییری لازم باشد در جلسات شورا مطرح و به مردم اطلاع رسانی می شود.