شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

بانک مرکزی به دنبال ریشه کن کردن فساد

اقتصاد بانک مرکزی به دنبال ریشه کن کردن فساد

اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: مخالفت با سیاست تثبیت برای منفعت شخصی است همچنین سیاست‌های بانک مرکزی مانع نوسانات بازار ارز شد.

نظام بانکی، سیستمی متشکل از بانک‌ها و مؤسسات مالی است که به جمع‌آوری، نگهداری، و تسهیل تراکنش‌های مالی بین افراد و کسب‌وکارها می‌پردازد. این سیستم شامل بانک‌های مرکزی و تجاری، بورس اوراق بهادار، و سایر مؤسسات مالی می‌شود. نظام بانکی اساسی برای اقتصاد هر کشور است و نقش مهمی در فعالیت‌های مالی و اقتصادی دارد.

یک اقتصاددان گفت: افرادی که معتقدند سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی غلط است نگران به خطر افتادن منافع مالی خود هستند.

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در یک سال گذشته اظهار کرد: عملکرد دکتر فرزین از این جهت که در یک سال گذشته زمینه‌های لازم برای تثبیت نرخ ارز را فراهم کرده مطلوب است؛ چرا که تا پیش از این بازارارز ایران دستخوش تغییر تحولات غیر اقتصادی و سیاسی می‌شد و از هر خبر داخلی و خارجی تاثیر می‌گرفت.

وی در این باره یادآور شد: در یک سال گذشته نرخ ارز تا حد قابل توجهی تثبیت شده و دچار جهش‌هایی شبیه سال‌های گذشته نشده است. به عنوان مثال اگر در دوره‌های پیشین حادثه منطقه‌ای مثل عملیات طوفان الاقصی و بمباران غزه توسط اسرائیل پیش می‌آمد به طور قطع منجر به جهش یک باره نرخ ارز می‌‌شد؛ اما در دوره مدیریت دکتر فرزین این اتفاق رخ نداد.

این اقتصاددان معتقد است: افزایش نیافتن نرخ ارز و عدم جهش‌های قیمتی شدید در بازار نشان می‌دهد نیاز ارزی بازار تامین شده و بانک مرکزی با سودجویانی که به صورت دلخواه نرخ ارز را بالا می‌بردند مقابله می‌کند.

بغزیان افزود: برخی همچنان معتقدند نرخ ارز باید افزایش یابد و با سیاست کنونی بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ ارز مخالف هستند و آن را غلط می‌دانند، این گروه، افرادی هستند که قطعا به منافع شخصی خود می‌اندیشند نه مصالح عمومی و منافع ملی.

وی تصریح کرد: منفعت‌طلبانی که معتقدند سیاست تثبیت بانک مرکزی غلط است، نگران به خطر افتادن منافع مالی خود هستند که به نرخ ارز وابسته است. این در حالی است که کاهش انتظارات تورمی که شاهد آن هستیم ناشی از عدم تغییرات نرخ ارز است.

این استاد دانشگاه گفت: تثبیت نرخ ارز منجر به افزایش اطمینان خاطر در تجار و بازرگانان شده به طوری که می‌دانند در چه زمانی باید ارز خریداری کنند و ثبت سفارش داشته باشند و اینکه می‌دانند بانک مرکزی پای برنامه تثبیت اقتصادی و ارزی خود ایستاده است؛ بنابراین نسبت به افزایش نرخ ارز یا کمبود ارز نگرانی خاصی ندارند.