شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#دولت#فلسطین#طالبان#وزیر خارجه

امیرخان متقی: جهان اسلام در راستای دفاع از فلسطین تلاش بیشتری کند

امیرخان متقی: جهان اسلام در راستای دفاع از فلسطین تلاش بیشتری کند

ایسنا نوشت: امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان اظهار کرد: نیاز است که جهان اسلام یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین را در عرصه جهانی مطرح کند و در راستای دفاع از ملت فلسطین تلاش بیشتری کند.

امیر خان متقی عصر روز شنبه در همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین در سخنانی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در طول بیش از دو ماه گذشته علیه مردم غزه تصریح کرد: تاکنون بر اساس این جنایت‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر انسان کشته شده است که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

وی در سخنان خود با انتقاد از نظم کنونی جهان گفت: این نظم کنونی بر اساس تحولات جنگ جهانی دوم ایجاد شده است و با خصوصیات و ویژگی‌های قرن بیست و یکم همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه "ما شاهد استانداردها و معیارهای چندگانه بر اساس نظم کنونی جهان در حوزه‌هایی چون حقوق بشر هستیم"، گفت: وجدان آگاه و بیدار بشری نمی‌تواند با چنین تناقض‌ها و معیارهای چندگانه‌ای همراهی کند و این رفتارها را بپذیرد.

این عضو حکومت دولت طالبان با تاکید بر اینکه "ما نیازمند نظم جهانی مبتنی بر عدالت هستیم"، گفت: ما نیازمند نظمی هستیم که در آن عدالت رعایت شود و در آن حق قابل چشم پوشی نباشد و امکان سواستفاده سیاسی از آن توسط برخی از کشورها وجود نداشته باشد.

امیر خان متقی با بیان اینکه در حال حاضر به نوعی شاهد نسل کشی در غزه هستیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کشور ما افغانستان بعد از چهار دهه تهاجمات بیگانه و رها شدن از اشغالگری آمریکا و ناتو اکنون به سوی امنیت و ثبات حرکت می‌کند ولی به بهانه حقوق بشر مورد تحریم قرار گرفته است و اینها همه نمونه‌ای از معیارهای دو گانه در نظم کنونی جهان است.

وی با طرح این ادعا که "امارت اسلامی افغانستان" (طالبان) از دل مردم افغانستان برخاسته است و توانسته به یک اشغالگری ۲۰ ساله پایان دهد، گفت: ما امروز درد و رنج مردم فلسطین را بیش از همه درک و حس می‌کنیم. ما سال‌ها قربانی تناقضات بین‌المللی بودیم.

وزیر خارجه دولت طالبان با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین یک موضوع عربی، اسلامی و انسانی است، گفت: ما از کشورهای تاثیرگذار در عرصه جهانی می‌خواهیم که نقش منصفانه‌تری در ارتباط با تحولات غزه ایفا کنند و به جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین در حال انجام است توجه داشته باشند.

امیر خان متقی همچنین تاکید کرد: جهان اسلام باید یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین و خواسته آنها را در عرصه جهانی مطرح کند.

وی در سخنان خود با تشکر از ایران برای برگزاری این اجلاس گفت: این اقدام کافی نیست و نیاز هست که دیگر کشورهای منطقه نیز دست به کار شوند و اقدامات بیشتری در حمایت از مردم فلسطین انجام دهند.

310310