شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#خودرو

آمار نجومی خودروهای فرسوده ایران

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروها در کشور به مرز فرسودگی رسیده‌اند، گفت: طبق آمارهای رسمی ۲.۵ میلیون خودروهای سواری و حدود ۹ تا ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد.

ایرنا: محمود مشهدی شریف امروز (شنبه) در نشست خبری اظهارکرد: در سال ۱۳۹۸ حدود هفت هزار خودروی فرسوده، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار خودروی فرسوده، سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار خودروی فرسوده، سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار خودروی فرسوده و در ۶ ماه امسال حدود ۳۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

وی افزود: امسال قرار بود که ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که تا کنون ۳۰ هزار خودرو از رده خارج شده و تا پایان سال تقریبا اسقاط خودروها بدون تصویب و ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، به صفر می‌رسد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با بیان اینکه اسقاط خودرو به کاهش الودگی هوا کمک می‌کند، گفت: آلودگی هوا خسارت‌هایی جانی و مالی را وارده کرده است به طوری که در سال ۱۴۰۲ تنها سه روز هوای پاک داشتیم، ضمن اینکه هر خودروی فرسوده ۴.۱۳ لیتر سوخت مازاد مصرف می‌کند؛ یعنی هر خودرو فرسوده ۱۳۲ هزار تومان روزانه مصرف مازاد دارد که در سال ۴۸ میلیون تومان است.

سهم ۵۰ درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوا

مشهدی شریف ادامه داد: نیمی از آلودگی هوا برای وسایل نقلیه متحرک است، نه‌تنها خودروهای فرسوده بلکه خودروهای نو نیز نمی‌توانند استانداردهای آلاینده‌گی یورو ۵ و ۶ را پاس کنند.

وی یکی دیگر از مزایای اسقاط خودروهای فرسوده را کاهش تصادفات و مرگ و میر عنوان کرد و گفت: بهبود وضعیت مبلمان شهری، کاهش آلودگی‌ها صوتی و زیبایی شهر و تامین ضایعات کارخانه‌های ذوب فولاد کشور از دیگر مزایای اسقاط خودروهای فرسوده است. اسقاط ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده، ۱۴ درصد می‌تواند نیاز کارخانه‌های ذوب فولاد را فراهم کند.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو بیان کرد: تکمیل‌کننده زنجیره تولید خودرو با اسقاط خودرو صورت می‌گیرد به ازای تولید خودرو بایستی خودروهای فرسوده خارج شود، در غیر این صورت ترافیک‌ها و افزایش آلایندگی‌ها را خواهیم داشت.

۲۳۰ مرکز اسقاط خودرو

مشهدی شریف با بیان اینکه ۲۳۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور داریم گفت: در هر مرکز ۳۰ نفر کار می‌کنند که این امر منجر به ایجاد هفت هزار شغل مستقیم و ۳۵ هزار نفر شغل غیرمستقیم شده است.

وی عنوان کرد: انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو آماده عقد تفاهمنامه با همه نهادهای مربوطه است نخستین تفاهمنامه با ستاد نوسازی ناوگان به امضا رسیده که بر اساس آن سامانه ستاد نوسازی در اردیبهشت ماه امسال راه اندازه شد و بخش‌های مختلف اسقاط خودرو در حال تکمیل است؛ ضمن اینکه آماده‌ایم تا با سازمان محیط زیست، فراجا و سایر نهادها، تفاهمنامه امضا کنیم.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با اشاره به اینکه آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هشت ماه تاخیر دارد، گفت: این امر شائبه رانت خودروسازان را فراهم کرده است که آیا خودروسازان به این موضوع ورود کرده‌اند که این آیین نامه تصویب نشود؟

مشهدی شریف ادامه داد: این آیین نامه از بسته تشویقی و تنبیهی برخوردار است که در بسته تنبیهی عنوان شده که بیمه به صورت پلکانی سالانه افزایش یابد و یا سهمیه سوخت خودرو حذف می‌شود؛ همچنین عدم بخشودگی عوارض تاخیر است.

وی بیان کرد: در بسته تشویقی نیز بهره‌مندی از وام و تسهیلات اعلام شده است. اکنون باید بیش از هشت هزار میلیارد تومان در از محل خودروهای فرسوده در صندوق واریز شود، در حالی که اکنون چهار هزار میلیارد تومان در صندوق است.

۳ میلیون خودروی سواری در مرز فرسودگی

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در تعداد گواهی اقساط باعث شده تا اسقاط خودرو به کمتر از ۲۰ درصد برسد، گفت: طبق آمارهای رسمی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون موتور فرسوده از بین ۱۲ میلیون موتورسیکلت داریم این در حالی است که انجمن موتورسازان اعلام کرده است که پنج میلیون کار سوخت وجود دارد، یعنی این رقم موتور فرسوده است.

مشهدی شریف با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروها در کشور به مرز فرسودگی رسیده‌اند، گفت: ۲.۵ میلیون خودروهای سواری فرسوده در کشور داریم و حدود سه میلیون خودرو در مرز فرسودگی است، همچنین تعداد خودروهای عمومی و تجاری فرسوده نیز با هم ۵۰۰ هزار دستگاه است.