شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس#غزه

المرت: «نابودی» حماس هرگز محقق نمی‌شود/ نتانیاهو وارد جنگی شخصی شده

المرت: «نابودی» حماس هرگز محقق نمی‌شود/ نتانیاهو وارد جنگی شخصی شده

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت، هدف «نابودی حماس» در جنگ غزه هرگز محقق نخواهد شد و تعهدات بنیامین نتانیاهو در این خصوص یاوه‌گویی است و او برای آینده خودش وارد جنگ شده‌است.

ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه عبری زبان «هاآرتص» منتشر کرد، نوشت، نابودی حماس هرگز محقق نخواهد شد چه یحیی السنوار (رهبر جنبش حماس در غزه) پیدا شود چه اینکه او در خفا زندگی کوتاهی داشته باشد یا اینکه او و محمد الضیف (فرمانده شاخه نظامی حماس) و دیگر شرکایشان در فرماندهی حماس از بین برده شوند، باز هم حماس با قدرت بسیار کم و حتی در حال فروپاشی به حیات خود ادامه خواهد داد.

المرت در مقاله خود تاکید کرد، با توجه به اینکه این ارزیابی واقعی از شرایط است، ما باید برای تغییر رویکرد آماده باشیم، می‌دانم این مساله احتمالا (در محافل صهیونیست) از محبوبیت برخوردار نمی‌شود.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه مقاله خود نوشت، در فضای تحریک، گزافه‌گویی و زورگویی که ویژگی این کابینه و رئیس آن (نتانیاهو) است، نباید از گفتن مسایل نامشخص اما ضروری به دلیل احساس مسؤولیت خجالت کشید.

او افزود: «اسرائیل الان با دو گزینه آتش‌بس به عنوان بخشی از قراردادی که می‌تواند گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) را بازگرداند با این امید که بیشترشان زنده هستند و یا آتش‌بس بدون توافق، بدون گروگان‌ها و یا بدون دستاوردی روشن و همراه با از دست دادن کامل باقی‌مانده حمایت مردمی و بین‌المللی از خود روبه‌رو است.

طبق آمارهای رژیم صهیونیستی، حماس حدود ۲۳۹ تن از ساکنان اراضی اشغالی را در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر به اسارت درآورد و ه‌ها تن از آنها را با اشغالگران که ۷۸۰۰ فلسطینی را در زندان‌های خود بازداشت کرده، در آتش‌بس موقت هفت روزه تا یکم دسامبر مبادله کرد.

المرت در ادامه نوشت: توقف اقدامات خصمانه از سوی نزدیک‌ترین هم‌پیمانانمان از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به ما تحمیل خواهد شد و پس از این با توجه به شکاف موجود میان راه‌حل نظامی و تداوم جنگ و هزینه‌های انسانی که هرگز برای تحمل پیامدهای آن آماده نخواهند بود، آنها نخواهند توانست هزینه‌ آن را در افکار عمومی متقبل شوند، این دو تنها راه‌های پیش روی ما هستند.

او در ادامه مدعی شد: تداوم جنگ دستاوردهای داخلی مهمی را برای ما محقق خواهد کرد چراکه تعداد بیشتری از نیروهای حماس کشته خواهند شد و تونل‌های بیشتری کشف می‌شود و تعداد بیشتری از سران این سازمان شناسایی می‌شوند، اما حماس هرگز نابود نخواهد شد و چه بسا گروگان‌های بیشتری کشته می‌شوند.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اگر «اسرائیل» جنگ را تمام کند، ما با فهرست طولانی اسیران کشته شده، روبه‌رو خواهیم بود. ما هرگز نمی‌توانیم به عنوان یک ملت و جامعه خودمان را ببخشیم و اگر این چیزی است که در نهایت رقم خواهد خورد، پایین کشیدن اراذل توخالی از تخت نخست‌وزیری هرگز جبران شکست اخلاقی ما به عنوان دولت نخواهد بود، اکنون وقت تصمیم‌گیری است، آتش‌بس با گروگان‌های زنده یا توقف اجباری جنگ همراه با کشته‌ها.

او ضمن بیان انتقادهای شدیدی از نتانیاهو که در ابتدای جنگ تعهد داد حماس را نابود کند، گفت‌: پیش‌بینی‌هایی که کابینه شوم ما درباره اهداف جنگ کرد، از همان ابتدا بی‌اساس، غیرواقعی و غیرقابل اجرا بودند، نتانیاهو این پیش‌بینی‌ها را با صورتی سرخ، چشمانی نگران و دستانی که با سرعتی نمایشی حرکت می‌کردند، مدت کوتاهی پس از دریافت شوک اولیه هفتم اکتبر بیان کرد و به نظر می‌رسید او مردی بود که جهانش واژگون شده بود.

المرت همچنین نوشت: اهداف جنگ به دلایل شنیعی اعلام شدند، طبیعتا همگی ما می‌خواهیم حماس نابود شود و فرد باهوشی در میان ما نیست که نخواهد حماس نابود شود و حتی در لحظات خشم و بحران‌ها هم این تصور وجود دارد که غزه تلی از آوار است، اما اگر نتانیاهو کاملا آگاه بود زمانی که برای اولین بار این تعهد دروغین را بیان کرد و یا هر بار که آن را در کنفرانس‌های مطبوعاتی زننده تکرار می‌کرد، باید می‌دانست که امکان تحقق این هدف وجود ندارد.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه نیز نوشت: متاسفانه نتانیاهو از همان ابتدا برای مردم وارد جنگ نشد بلکه او وارد جنگی شخصی شد، جنگ او شخصی و سیاست او خاص خودش و خانواده‌اش بود.

او با اشاره به اینکه تعیین هدف نابودی حماس راه را برای سرزنش تمامی سطوح پایین‌تر از نتانیاهو به دلیل محقق نشدن آن فراهم می‌کند، در ادامه به صورت خیالی به نقل از آنچه نتانیاهو برای توجیه شکستش خواهد گفت، نوشت، «من بی بی (لقبی که به نتانیاهو داده می‌شود) هستم، آن کار را خواستم انجام دهم، اما آنها یعنی وزیر جنگ و رئیس ستاد کل ارتش و سربازها که حامیان نتانیاهو کنایه می‌زنند که در توطئه با حماس دست داشتند و به فاجعه هفتم اکتبر منجر شد، مقصر هستند، اما من بی بیِ قهرمان هستم و برای رهبری حمله تا نابودی نهایی حماس آماده بودم.»

المرت تاکید کرد: غرور، کلاه‌برداری، فریب‌کاری و نمایش اینها اصل وجودی بی بی است و او در خالص‌ترین صورت دروغ‌گویی‌اش است.

او در پایان نیز نوشت: برای بسیاری روشن است با وجود اینکه ارتش می‌جنگد و با وجود اینکه خسارات سنگینی را وارد کرده، اما فرصتی برای تحقق پیش‌بینی‌های بی بی وجود ندارد و هرگز امکان نابودی حماس وجود نخواهد داشت.

طبق اعلام مسؤولان نوار غزه و سازمان ملل، آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه از هفتم اکتبر تاکنون از ۲۰ هزار فراتر رفته و بیش از ۵۳ هزار فلسطینی دیگر نیز زخمی شده‌اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و علاوه بر اینها خسارات گسترده‌ای به زیرساخت‌های این منطقه وارد شده و شاهد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در جهان هستیم.

311311