شهر خبر

لاوروف: ادعاها درباره تخریب میراث فرهنگی اوکراین توسط روسیه بی‌اساس است

لاوروف: ادعاها درباره تخریب میراث فرهنگی اوکراین توسط روسیه بی‌اساس است

ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک کمیسیون فدراسیون روسیه برای یونسکو گفت: ادعاها در مورد تخریب میراث فرهنگی اوکراین توسط روسیه, بی‌اساس است.

به گزارش از خبرگزاری "تاس" او گفت: «تلاش‌ها برای تحقیر روسیه به‌خاطر به‌ اصطلاح تخریب میراث فرهنگی اوکراین در همین راستا است. هیچ مدرکی در این زمینه ارائه نشده است، اما ادعاها وجود دارند.»

این مقام ارشد روسیه خاطرنشان کرد: تلاش‌ کشورهای غربی برای حذف مسکو از سازمان یونسکو با شکست مواجه شده است.

به گزارش ایرنا, مقامات اوکراینی ادعا کرده‌اند که سربازان روس, آثار ۴۰ موزه این کشور را به سرقت برده‌اند. اما روسیه این ادعاها را رد کرده است.

همچنین یونسکو، آژانس فرهنگی سازمان ملل اعلام کرده که حداقل ۵۳ مکان تاریخی و فرهنگی اوکراین شامل موزه‌ها و کلیساها در جریان جنگ با روسیه در این کشور دچار آسیب جدی شده‌اند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

310310