شهر خبر

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

فساد بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است؛ کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می‌آورد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: فساد ضدپیشرفت و توسعه است. فساد بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است. فساد کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می‌آورد.

فساد بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است؛ کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می‌آورد
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۱ ۱۴:۲۹:۱۹
اعتمادآنلاین |

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس به عنوان سخنران پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران، بیان کرد: پیشرفت ایران اسلامی یکی از دغدغه های فرزندان شما در مرکز پژوهش های مجلس است. توصیه اول ما برای پیشرفت ایران اسلامی این است که پیشران تحولات در دنیای آینده تحولات علم و فناوری است. اقتصاد و تولید دانش بنیان شده است، برنامه ریزی برای توسعه علم و فناوری در کشور یک الزام برای اعتلای نظام اسلامی است. ما در گام اول انقلاب پیشرفت ها علمی درخشان داریم. اینکه ما یک درصد جمعیت دنیا را داشته اما ۲ درصد از دانش دنیا را تولید می کنیم یک افتخار بزرگ است.

به گزارش ایلنا، وی در ادامه اظهار کرد: اینکه ما رتبه ۱۵ تولید علم در دنیا را داریم یک افتخار بزرگ است. ما در گام دوم انقلاب باید پژوهش ها و تولید علم را هدفمند کنیم تا بتوانیم به مشکلات پاسخ دهیم. ما باید علمی تولید کنیم که در خدمت حل مشکلات صنعت و مردم قرار بگیرد. باید ذائقه مردم به هلاوت پیشرفت های علمی شیرین شود. مردم باید در سفره خود آثار پیشرفت علمی و اقتصاد دانش بنیان را ببینند. ما باید با توجه به ظرفیت های خیلی خوبی که در حوزه شرکت دانش بنیان داریم، آنها را خوشه بندی کنیم تا اقتصاد دانش بنیان تحقق یابد. همه معتقدند اگر کشوری در این ۱۰ سال جایگاه خود را در نظام بین الملل به درستی تعریف نکند دچار مشکل می شود. این یک الزام راهبردی است که جایگاه خود را در اقتصاد بین الملل پیدا کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه دشمنان تاکید دارند ایران را بدون آینده نشان دهند ما باید نسبت به آینده سازی نهایت دقت را داشته باشیم. دشمنان می خواهند هم غرور ملی ما را بگیرند و هم آرمان ملی را از ما بگیرند. برای خنثی سازی این حربه دشمن ما باید نهایت سعی خود را در تصویرسازی برای آینده و ایجاد امید و حرکت در نسل جوان بکار بگیریم. در قانون اساسی ما مردم هم در تصمیم گیری و هم در نظارت و هم در اجرا جایگاه رفیعی دارند. ما باید از ظرفیت های مردم برای حل مشکلات کشور نهایت استفاده را ببریم. در مرکز پژوهش های مجلس با راه اندازی سامانه های مختلف تلاش کردیم از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: راه برون رفت از مشکلات فعلی جامعه توجه به ظرفیت ها مردمی است. فساد ضدپیشرفت و توسعه است. فساد بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است. فساد کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می آورد. مردم و جامعه نیز از فساد لطمه می بینند. هر چقدر فساد در جامعه بیشتر باشد اعتماد مردم تقلیل می یابد. خواهشم از نهادهای نظارتی این است که با تمام قوا برای مبارزه با فساد به میدان بیایند. هرگونه مسامحه در برخورد با فساد کمک به مفسدین و ظلم به مردم است.

وی افزود: در مرکز پژوهش ها نیز ما در مسیر مبارزه با فساد گام برداشتیم. ما در گام اول انقلاب دستاورد بزرگی در تربیت و اموزش زنان داشتیم. الان ۴۷ درصد دانشجوهای دکترا بانوان هستند. ۷۳۵ مدیرعامل شرکت های دانش بنیان بانوان هستند. این ظرفیت و دستاورد مهمی است.

نگاهداری در ادامه خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم توجه به زنان در گام دوم انقلاب می تواند یکی از محورهای تحول باشد. ما در عصر دانایی هستیم. همه پدیده ها علم محور شده است. بین همه کشورها رقابت سنگینی برای جذب نخبگان وجود دارد. باید نهایت تلاش برای حفظ و استفاده از نخبگان در چرخه پیشرفت کشور بکار بسته شود. ما برای دستیابی به پیشرفت باید آرمان گرای واقع بینانه باشیم.

وی بیان کرد: به رسانه ها و فعالان اجتماعی توصیه می کنم که جامعه ایران نیاز به امید آفرینی دارد. گاهی احساس می شود فضای عمومی رسانه ای کشور بیشتر به سمت تکثیر افکار منفی می رود. رسانه ها باید دستاوردها و نقاط قوت را هم زمان با نقاط ضعف به جامعه القا کنند.