شهر خبر

ورود نسل جدید کیا اپتیما به ایران / قیمت این خودروی وارداتی چقدر خواهد بود؟

پارسیک اقتصادی ورود نسل جدید کیا اپتیما به ایران / قیمت این خودروی وارداتی چقدر خواهد بود؟

دیجیاتو نوشت: کیا اپتیما ازجمله خودروهای محبوب در بازار ایران به‌حساب می‌آید. این خودرو در قالب سه نسل و تا پیش از توقف واردات خودرو، در بازار ایران حضور پیدا کرد. اکنون نیز نوبت به عرضه نسل جدید این خودرو رسیده است؛ خودرویی که با نام جدید کیا K۵ شناخته می‌شود.

بازار خودرو به‌طور معمول توسط شرکت‌های خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاه‌های خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش می‌گذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان می‌توانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.

کیا K۵ نسل پنجم کیا اپتیما محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۹ میلادی روی خط تولید این خودروساز کره‌ای قرار دارد. براساس استراتژی جدید کیا، نام‌های خاص از اسامی خودروها حذف شدند و به‌جای آن از ترکیب حرف K و عدد استفاده می‌شود. کیا کی ۵ نیز به‌عنوان یک سدان میان‌رده، عدد ۵ را دریافت کرد.

نسخه‌های عرضه‌شده از کیا K۵ به بازار ایران، از موتور دولیتری تنفس طبیعی MPi بهره می‌برند؛ بنابراین با یک افت قابل‌توجه در بخش پیشرانه این خودرو نسبت به نسل قبلی کیا اپتیما روبه‌رو هستیم. البته این محدودیت نامناسب به‌دلیل شرایط محدودکننده واردات به کشور رخ داده است. پیشرانه کیا K۵ حداکثر ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک از نوع AT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو بر عهده دارد. خوشبختانه در نسخه‌های وارداتی با سیستم تعلیق مولتی‌لینک در بخش عقب مواجه هستیم که سواری نرمی را به‌همراه دارد. همچنین استفاده از موتور MPi سازگاری بیشتری را با سوخت عرضه‌شده در کشور به‌همراه خواهد داشت.

اپتیما 1

تجهیزات و قیمت

از آنجایی‌که کیا K۵ در قالب تیپ پایه به بازار ایران عرضه شده است، امکانات رفاهی محدودی را در این خودرو خواهیم دید. به‌ عنوان مثال، کلاستر خودرو از نوع آنالوگ و نمایشگر سیستم صوتی نیز از نوع ۸ اینچی درنظر گرفته شده است. البته این نمایشگر از سیستم‌عامل اندروید به‌ همراه اپل کارپلی و اندروید اتو بهره می‌برد. سایر امکانات کیا کی ۵ نیز به شرح زیر هستند:

شیشه‌های برقی اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، چراغ‌های LED، اتولایت و دی‌لایت، دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه دستی، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی.

اپتیما 2

انتظار داریم قیمت خودرو کیا K۵ در محدوده بالاتری نسبت به هیوندای الانترا و تویوتا کرولا قرار بگیرد؛ بنابراین این خودرو احتمالاً با نرخ تقریبی ۲.۵ میلیارد تومان یا بیشتر به بازار عرضه خواهد شد. خودروهای وارداتی کارکرده و همچنین سدان‌های متوسط چینی همچون کی‌ام‌سی J۷ ازجمله رقبای این خودرو به شمار می‌روند.