شهر خبر

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل: به نظر می‌رسد دومین رآکتور هسته‌ای کره شمالی فعال است

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل: به نظر می‌رسد دومین رآکتور هسته‌ای کره شمالی فعال است

ایسنا نوشت: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل و کارشناسان مستقل گفتند که به نظر می‌رسد یک راکتور جدید در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون کره شمالی برای نخستین بار در حال کار است که به معنای منبع بالقوه اضافی پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کره شمالی سال‌هاست که از سوخت مصرف‌شده راکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در یونگبیون برای تولید پلوتونیوم برای زرادخانه هسته‌ای خود استفاده می‌کند، اما تخلیه آشکار آب گرم از یک رآکتور بزرگتر آب سبک نشان می‌دهد که این راکتور نیز در حال فعال شدن است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: تخلیه آب گرم نشان دهنده این است که راکتور به مرحله بحرانی رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که پیونگ یانگ بازرسان این آژانس را در سال ۲۰۰۹ اخراج کرد، به کره شمالی دسترسی نداشته است. آژانس اکنون این کشور را عمدتا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌کند. بدون دسترسی، آژانس نمی‌تواند وضعیت عملیاتی راکتور را تایید کند.

گروسی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از ماه اکتبر ۲۰۲۳ شاهد خروج شدید آب از سیستم خنک‌کننده راکتور آب سبک بوده است که نشان‌دهنده راه‌اندازی مداوم راکتور است. نشانه‌های اخیر نشان می‌دهد که آب گرم بوده است.

محققان مرکز مطالعات عدم اشاعه "جیمز مارتین" در کالیفرنیا همچنین به این نتیجه رسیدند که راکتور به احتمال زیاد در حال فعالیت است و افزودند که ممکن است "منبع مهمی از مواد هسته‌ای" برای برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد که با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مستقر در واشنگتن دی سی در گزارش آوریل خود تخمین زد که راکتور آب سبک می‌تواند امکان افزایش مقادیر پلوتونیوم را با نرخ تخمینی حدود ۲۰ کیلوگرم پلوتونیوم در سال فراهم کند که نرخی چهار تا پنج برابر بیشتر از راکتور کوچک مجاور است. در این گزارش همچنین آمده که کره شمالی شاید ۳۱ تا ۹۶ کلاهک اتمی بسته به نوع دستگاه‌های ساخته شده و سوخت مورد استفاده داشته باشد.

310310