شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شب یلدا#قیمت#ثابت

قیمت شیرینی در شب یلدا ثابت است / شیرینی را از این فروشگاه ها بخرید

اقتصاد قیمت شیرینی در شب یلدا ثابت است /  شیرینی را از این فروشگاه ها بخرید

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران گفت: قیمت شیرینی توسط خود واحد صنفی بر اساس متریال استفاده شده و آنالیز محصول نهایی مشخص می‌شود، همچنین با اعمال سود متعارف قیمت را برای کالایی نهایی مشخص می‌کنند.

شب یلدا یا شب چله، جشنی سنتی در فرهنگ ایران است که در ابتدای آغاز زمستان، در شبانه روز ۲۹ یا ۳۰ آذر برپا می‌شود. این جشن به مناسبت نخستین شب زمستان و وقتی که شب به سمت روزهای طولانی‌تر تغییر مسیر می‌دهد، برگزار می‌شود. مردم در این شب، خانه را با انار، هندوانه و شمع آزین بندی می‌کنند. سپس خانواده به همراه دوستان و آشنایان در دور هم جشن می‌گیرند، شعرها می‌خوانند و خاطرات خوب خود را به اشتراک می‌گذارند. میانه‌شب شب یلدا همیشه با میوه‌ها و خوراکی‌های محلی چون آجیل و خشکبار مهمانان پر می‌شود. این جشن نمادی از تازگی، روشنایی، و بازسازی است و در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. در این روزها ممکن است که قیمت شیرینی افزایش پیدا کند. برای بررسی این موضوع به سراغ رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران رفتیم.

در همین راستا علی بهرمند در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: در بحث شیرینی قیمت‌گذاری دستوری توسط اتحادیه وجود ندارد. قیمت توسط خود واحد صنفی بر اساس متریال استفاده شده و آنالیز محصول نهایی مشخص می‌شود، همچنین با اعمال سود متعارف قیمت را برای کالایی نهایی مشخص می‌کنند.

بهرمند

وی با اشاره به نظارت بر عرضه شیرینی شب یلدا گفت: با توجه به اینکه کارشناسان اتحادیه از دل واحدهای صنفی هستند بر کیفیت و قیمت (با وجود نبود نرخ‌گذاری دستوری) نظارت دارند. همچنین از طریق نظارت بازرسی اصناف، قیمت‌ها تحت کنترل قرار دارد اما قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد. باید گفت همکاران برای تامین شیرینی شب یلدا آمادگی کامل دارند و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. همچنین همکاران در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارند، مواد اولیه به وفور در بازار وجود دارد اما گاهی ممکن است که در قیمت نوسان رخ دهد.

بهرمند در پایان افزود: باز هم تاکید می کنم در تهیه و توزیع شیرینی شب یلدا هیچ مشکلی وجود ندارد و در سطح شهر به هیچ عنوان کمبود شیرینی دیده  نمی‌شود. از همکاران خواهش می‌شود که در شب یلدا مشتریان نیاز به تکریم ویژه دارند و حتما به این امر توجه شود. همچنین توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان، شیرینی را از فروشگاه‌های دارایی جواز کسب خریداری کنند. چراکه نظارت کافی از لحاظ تخصص و بهداشت بر فروشگاه‌های که پروانه کسب دارند، صورت می‌گیرد. پس خرید شیرینی را صرفا از واحدهایی که پروانه کسب دارند انجام دهید.