شهر خبر

وزیر خارجه آمریکا: به تعامل سازنده درباره قطعنامه شورای امنیت درباره غزه ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا: به تعامل سازنده درباره قطعنامه شورای امنیت درباره غزه ادامه می‌دهیم

ایرنا نوشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی فشارهای جهانی برای توقف حمایت از رژیم اسرائیل و بمباران نوار غزه و کشتار فلسطینیان از سوی این رژیم، درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی جدید در شورای امنیت برای ایجاد آتش بس در غزه و پایان حملات رژیم اسرائیل گفت: ما به تعامل گسترده و سازنده ادامه می دهیم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن که روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری به مناسبت پایان سال ۲۰۲۳ میلادی سخن می گفت، با برشمردن «اولویت‌های اصلی» آمریکا برای جنگ اسرائیل و غزه افزود: کمک به اسرائیل جهت "اطمینان از این امر که آنچه در ۷ اکتبر رخ داد هرگز تکرار نخواهد شد".

وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری اضافه کرد: ما همچنان بر این باوریم که اسرائیل مجبور نیست بین شکست نخوردن و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان در غزه یکی را انتخاب کند. اسرائیل موظف است هر دو را انجام دهد و منافع استراتژیک برای انجام هر دو دارد.

بلینکن بدون اشاره به تبعات حمایت های همه جانبه آمریکا از رژیم اسرائیل و نقش واشنگتن در کشتار فلسطینیان مدعی شد: یک بار برای همیشه، چرخه ویرانگر خشونت باید متوقف و حرکت به سمت صلح پایدار و دائمی انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال اذعان کرد: ما به تمرکز بر اولویت های اصلی خود ادامه خواهیم داد و به اسرائیل کمک خواهیم کرد تا آنچه در ۷ اکتبر رخ داد، هرگز تکرار نخواهد شد. پایان دادن به درگیری در سریع ترین زمان ممکن و در عین حال به حداقل رساندن تلفات جانی و رنج غیرنظامیان از دیگر اولویت های ما می باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از وزیر خارجه آمریکا درباره تاخیر مداوم در رأی گیری قطعنامه شورای امنیت و مخالفت آمریکا با متن اصلی آن سوال شد.

بلینکن ادعا کرد: آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رای شورای امنیت سازمان ملل به ارسال کمک‌ها آسیبی نمی‌زند.

وزیر خارجه آمریکا در حالی که توضیح کمی ارائه داد، گفت که واشنگتن می خواهد مطمئن شود که یک قطعنامه تحویل کمک ها را پیچیده تر نمی کند.

وی با ابراز این امر که مقامات آمریکایی "به شدت" درحال مذاکره هستند، گفت: واشنگتن می خواهد "اطمینان حاصل کند که درخواست های قطعنامه، در واقع به ارسال کمک های بشردوستانه آسیب نمی رساند و آن را پیچیده تر نمی کند."

با این اظهارات بلینکن، مشخص نشد که او به چه بخشی از پیش نویس قطعنامه اشاره دارد. قطعنامه ارائه شده توسط امارات خواستار افزایش کمک ها و همچنین "مکانیسم نظارتی" برای اطمینان از دسترسی بدون مانع به مناطق مختلف غزه است.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در آستانه رای گیری شورای امنیت درباره قطعنامه برقراری آتش بس موقت در نوار غزه اعلام کرد: مذاکرات درباره توقف موقت درگیری ها در غزه بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا موسوم به ایرفورس وان به خبرنگاران آمریکایی گفت: گفتگو های جدید در مورد توقف موقف درگیری ها در غزه در مقابل آزادی گروگان‌های بیشتر انجام می شود.

این سخنگوی دولت جو بایدن تصریح کرد: این مذاکرات و گفتگوها بسیار جدی هستند و امیدواریم به نتیجه ای برسند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر تاکید کرد که هرگونه قطعنامه شورای امنیت باید حماس را محکوم کند و این امر برای آمریکا مهم است و این قطعنامه همچنین شامل "به رسمیت شناختن نیاز اسرائیل به توانایی دفاع از خود" باشد.

کربی افزود: «تعهد قابل توجهی از سوی همه اعضا برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه وجود دارد. من در مورد روش‌های آن توضیح نخواهم داد. ما هنوز درحال گفتگو با شرکای خود هستیم اما این مسائل برای ما مهم هستند.»

انتظار می‌رود در ساعات آینده رای‌گیری درباره این قطعنامه که بر افزایش و نظارت بهتر بر ارسال کمک‌ها به غزه تمرکز دارد، انجام شود با این حال، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا احتمال وتوی قطعنامه را رد نکرده است. آمریکا آخرین بار در ۸ دسامبر (۱۷ آذرماه) قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه بود را وتو کرد.

منابع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا در سازمان ملل گفتند: کشمکش بر سر بندهای این قطعنامه همچنان ادامه دارد تا متن این قطعنامه بگونه ای باشد که ایالات متحده آمریکا به آن رای مخالف نداده و آن را وتو نکند.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذر ماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود، برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه برغم کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

310310