شهر خبر

سفیر آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

سفیر آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران به سفیر آلمان گفت: ایران برخلاف برخی کشورها که سابقه سیاهی در آزار یهودیان دارند، پیشینه درخشانی در تقویت اصل همزیستی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، در پی اخبار منتشر شده مبنی بر اتهام بی‌اساس یک دادگاه در آلمان علیه ایران و همچنین اقدام غیرقابل قبول وزارت امور خارجه آلمان در احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، «هانس اودو موتسل» سفیر برلین در تهران روز چهارشنبه، توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه و در پی ادعای یک دادگاه منطقه‌ای این کشور علیه ایران درباره تلاش یک فرد برای حمله به یک کنیسه، کاردار ایران را احضار کرد.

این وزارتخانه مدعی شد: «طبق حکم دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف، حمله برنامه‌ریزی‌شده به کنیسه‌ای در بوخوم در نوامبر ۲۰۲۲ به یک سازمان دولتی ایران مرتبط بود».

در همان روز، دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف یک مرد ایرانی-آلمانی را به دلیل تلاش برای آتش‌زدن یک کنیسه به ۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده بود.

دیپلمات راشد ایرانی در این احضار به طرف آلمانی یادآوری شد که ایران طی قرون متمادی میزبان و مامن پیروان مختلف ادیان الهی بوده و برخلاف برخی کشورها که سابقه سیاهی در آزار و کشتار سیستماتیک یهودیان دارند، پیشینه بسیار درخشانی در تقویت اصل همزیستی دارد، چراکه احترام به پیروان ادیان الهی در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد.

مدیرکل غرب اروپا افزود: توصیه می‌کنیم آلمان به‌جای اتهام‌زنی و تامین خواسته رژیم صهیونیستی برای تنش‌آفرینی‌های ساختگی در راستای جبران شکست‌های اخیر، مراقب دام‌های تنیده شده از سوی جریان‌های مخرب باشد.

سفیر آلمان هم تصریح کرد «مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد».

310310