شهر خبر

ادعای آمریکا درباره دستیابی به توافق در جنگ غزه تا پایان سال میلادی

ادعای آمریکا درباره دستیابی به توافق در جنگ غزه تا پایان سال میلادی

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه گفت: به رغم تداوم جنایات جنگی و محاصره انسانی غزه از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا مدعی است که تا قبل از پایان سال میلادی و طی روزهای آینده، نوعی از توافق در دسترس خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه پس از دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما در گفت‌وگوها مساله فلسطین و تلاش‌ها برای توقف جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکرات دیپلماتیک نشان می‌دهد که منطقه به مرور به سمت یک آتش بس می‌رود و گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیمی که بتواند به این وضعیت فاجعه بار در غزه پایان دهد و یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری گام بر می‌دارد.

امیرعبداللهیان افزود: آمریکا مدعی است که در تلاش است تا قبل از پایان سال میلادی و روزهای آینده نوعی از توافق در دسترس باشد.

وی افزود: رژیم اسرائیل همچنان بر روش‌های جنگی، تداوم جنایات جنگی و وضعیت محاصره انسانی غزه پافشاری دارد، اما تلاش‌های منطقه‌ای هم در جریان است.

وزیر امور خارجه گفت: طبعا مقامات حماس که طرف اصلی این ماجرا به نمایندگی از ملت فلسطین و ساکنان غزه هستند معتقدند در سایه تداوم جنگ و کشتار زنان و کودکان دستیابی به توافق یک امر واقعی نیست و اگر آمریکا و طرف‌های مقابل در این مساله جدی هستند باید بعد از برقراری نوعی آتش بس وارد گفتگو برای چگونگی تحقق یک آتش بس پایدار و رفع محاصره کامل انسانی شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از رایزنی‌ها با مقامات و رهبران حماس و اسماعیل هنیه متمرکز بر وضعیت مقاومت بود من از هنیه شنیدم که به‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت تاکنون درگیر صحنه مقاومت و جنگ بوده و برای ماهها سعی کردند که برنامه‌ریزی داشته که بتوانند در این جنگ نابرابر به طور مستمر هم پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند و هم به طور شبانه روز بتوانند واکنش میدانی نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی داشته باشند.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار امروز خود گفت: با جناب آقای شیخ محمد نخست وزیر قطر هم راجع به موضوع فلسطین و طرح‌های سیاسی گفتگو و مشورت داشتیم که جزییات آن را در زمان خود اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر در خصوص همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دوجانبه بین دو کشور وجود دارد گفتگو کردیم برخی دیگر از مسایل در پی دیدار سران دو کشور حل و فصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیش رفتن است و در برخی دیگر از مباحث همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور است. سفرای ما در پایتخت‌های دو کشور هم فعالانه موضوعات رو پیگیری می‌کنند.

310310